Hans Wibacke skrev:Magnus Ahltorp skrev:Du menar alltså att 100% av de tillkommande bilisterna skulle vara nyktra? Det tycker jag verkar extremt osannolikt.
Nej, det menar jag inte. Men jag tror inte på en (negativ) attitydförändring. Folk som i dag inte kan tänka sig att köra bil alkoholpåverkade kommer inte kunna tänka sig det i en eventuell framtid (med försämrad kollektivtrafik) heller. Om problemet är "bilister kör berusade" så är lösningen nykterhetskontroller, inte kollektivtrafik.
Det jag menar är: Låt oss säga att slopad nattrafik innebär en dubblering av privatbilar på vägarna i Stockholms län under helgnätter. Om samma andel (t.ex. 0,24 procent, hämtat från en Brårapport, men gäller inte specifikt helgnätter) är rattfulla av de befintliga bilisterna och de tillkommande bilisterna dubbleras även antalet rattfulla. De tillkommande bilisterna måste alltså ha väsentligt lägre andel rattfulla i förhållande till den totala populationen bilister om det totala antalet rattfulla ska vara ungefär konstant. Vad jag menar med "flera" (som skulle strunta i att det är ett lagbrott) är alltså inte att andelen skulle öka, utan att antalet skulle öka, eftersom de förut inte var bilister när de var berusade.
Hans Wibacke skrev:
För övrigt vill jag bara påpeka att jag absolut inte vill avskaffa nattlig kollektivtrafik. Jag är
för en utökad nattrafik. Jag tycker bara att det är trist att kollektivtrafiken nattetid ska vara så fokuserad på festande. Ditt (och andras) föreningsarbete är väl inte begränsat till just fredag- och lördagnätter? Som ett exempel. Själv är jag en nattuggla utan att för den saken skull hemfalla åt roligt föreningsarbete.
Nu var det 20 år sedan, men nej, det var inte begränsat till fredag- och lördagnätter. Vilket gjorde att det var bra att det fanns någon slags nattrafik även på vardagar.
Däremot tycker jag att de som inte har möjlighet att gå hem från fester/krogen istället ska ha möjlighet att ta sig hem med kollektivtrafiken, trots att de inte har gjort "något vettigt".
Hans Wibacke skrev:
De där plattformsdörrarna du visade bild på tycker jag duger gott på de flesta stationer - och definitivt på stationer utomhus. På (vissa) inomhusstationer skulle jag dock gärna se fullhöjdsdörrar så att stationsmiljön kan förbättras (typ som på Citybanans stationer - fast inte en sån kass implementation förstås).
Nu tror jag inte att jag har varit på eller åkt förbi någon station både före och efter en ombyggnad till fullhöjdsdörrar, så jag kan inte jämföra hur de har sett ut utan, men min känsla från alla de jag har varit på är att det blir väldigt mörkt från tåget sett, vilket gör det svårt att uppfatta var man är. Det är ju annars en stor fördel med utformningen av stationerna i Stockholms tunnelbana, att det är lätt att hålla reda på var man är.
Sapporos tunnelbanesystem (där bilden är tagen) är speciellt på så sätt att alla stationer (och spår) är under tak, även de som går på broar, vilket gör att det alltid är snöfritt (men det kan vara kallt). Det kan eventuellt betyda att den konstruktionen inte fungerar med snöiga perronger.