Det är kaos generellt. Natten därpå hörde jag en explosion ända bort ifrån Solna, så nog pågår gängkrigen än...Enceladus skrev:Hur många har skjutits ihjäl i Östberga med omnejd hittills i år? Jag har faktiskt tappat räkningen! Men jag såg precis att hamburgerrestaurangen vid Huddingevägen har brunnit ner. Tråkigt. Det var en trevlig restaurang (trots att den tidigare chefen mördades i somras). Går det att få ordning på det här området utan tunnelbana?
Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Hamburgerrestaurangen ligger långt från din planerade tunnelbana. Närmaste uppgång blir omkring 700 meter bort, stationen Årstafältet. Så kopplingen till Östbergas tunnelbana är väldigt vag.Enceladus skrev:Men jag såg precis att hamburgerrestaurangen vid Huddingevägen har brunnit ner. Tråkigt. Det var en trevlig restaurang
Går det att få ordning på det här området utan tunnelbana?
Sen är tunnelbana knappast någon garanti mot oroligheter: https://sv.wikipedia.org/wiki/Upploppen ... kholm_2013
Tror du själv på det här, eller är du bara ute efter att provocera?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Östberga har flest bilbränder per capita i hela Sverige och ligger också väldigt högt när det gäller antalet skjutningar och fastighetsbränder (förskolor, restauranger). Ja, jag tror att situationen hade varit helt annorlunda om det funnes en tunnelbana med 7 minuters restid till Fridhemsplan. Hallonbergen är väl en bra jämförelse.twr skrev:Hamburgerrestaurangen ligger långt från din planerade tunnelbana. Närmaste uppgång blir omkring 700 meter bort, stationen Årstafältet. Så kopplingen till Östbergas tunnelbana är väldigt vag.Enceladus skrev:Men jag såg precis att hamburgerrestaurangen vid Huddingevägen har brunnit ner. Tråkigt. Det var en trevlig restaurang
Går det att få ordning på det här området utan tunnelbana?
Sen är tunnelbana knappast någon garanti mot oroligheter: https://sv.wikipedia.org/wiki/Upploppen ... kholm_2013
Tror du själv på det här, eller är du bara ute efter att provocera?
Östbergas geografiska isolering har gjort det möjligt för kriminella nätverk att helt ta över området. Isoleringen måste brytas och rörligheten måste öka.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Känner signaturen "Enceladus" till att Östberga betjänas av inte mindre är tre busslinjer? Så det där med isolering känns lite överdrivet...
Av dessa busslinjer går två (134, 168) till Östbergahöjden, där den eventuella tunnelbanestationen troligen får en uppgång. Linjerna har låg turtätet och en genomsnittlig beläggning som får linje 160 att verka överfull. Linje 144 har högre turtäthet, hyffsad för att inte säga hög beläggning men betjänar en helt annan del av Östberga än vad tunnelbanan planeras göra.
Hamburgerhaket på Årstafältet - nej det ligger inte i Östberga - har jag tidigare aldrig hört någon kalla "trevligt", utslängt på ett gärde med utsikt över en stor sopanläggning. Frekventerades i stort sett bara av bilister.
För övrigt anser jag att tunnelbanan till Östberga bör stoppas!
/TKO
Av dessa busslinjer går två (134, 168) till Östbergahöjden, där den eventuella tunnelbanestationen troligen får en uppgång. Linjerna har låg turtätet och en genomsnittlig beläggning som får linje 160 att verka överfull. Linje 144 har högre turtäthet, hyffsad för att inte säga hög beläggning men betjänar en helt annan del av Östberga än vad tunnelbanan planeras göra.
Hamburgerhaket på Årstafältet - nej det ligger inte i Östberga - har jag tidigare aldrig hört någon kalla "trevligt", utslängt på ett gärde med utsikt över en stor sopanläggning. Frekventerades i stort sett bara av bilister.
För övrigt anser jag att tunnelbanan till Östberga bör stoppas!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Hur blir det ordning med tunnelbana? De största kravaller som skrivits om är väl Husby. Där går det tunnelbana.Enceladus skrev:Hur många har skjutits ihjäl i Östberga med omnejd hittills i år? Jag har faktiskt tappat räkningen! Men jag såg precis att hamburgerrestaurangen vid Huddingevägen har brunnit ner. Tråkigt. Det var en trevlig restaurang (trots att den tidigare chefen mördades i somras). Går det att få ordning på det här området utan tunnelbana?
Professionell tyckare
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Situationen i Husby hade dock varit ännu värre utan tunnelbana. Jämför likvärdiga områden med respektive utan tunnelbana. Östberga har anmärkningsvärt mycket brottslighet sett till sin demografi och sitt läge. Det finns däremot inget område som Husby utan tunnelbana. Tur det.Kantorn skrev:Hur blir det ordning med tunnelbana? De största kravaller som skrivits om är väl Husby. Där går det tunnelbana.Enceladus skrev:Hur många har skjutits ihjäl i Östberga med omnejd hittills i år? Jag har faktiskt tappat räkningen! Men jag såg precis att hamburgerrestaurangen vid Huddingevägen har brunnit ner. Tråkigt. Det var en trevlig restaurang (trots att den tidigare chefen mördades i somras). Går det att få ordning på det här området utan tunnelbana?
Titta exempelvis på Lidingö. Avsaknaden av tunnelbana har inte alls skyddat ön från gängkriminalitet eller stöldligor. Snarare tvärtom. Mälarhöjden är nästan helt förskonad från liknande problematik. Som sagt, jämför Östberga med likvärdiga områden med tunnelbana. Skillnaderna är slående.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Jag tror likväl inte att tunnelbana är ett universalmedel. Jag tror att många faktorer hänger ihop - där tunnelbanan är en, men troligen inte avgörande. Jag tror möjligen att man kan se ett uns av att att det inte byggdes tunnelbana samtidigt som bostäderna byggdes - men att det skulle hjälpa att i efterhand bygga tunnelbana tror jag inte på.Enceladus skrev:Situationen i Husby hade dock varit ännu värre utan tunnelbana. Jämför likvärdiga områden med respektive utan tunnelbana. Östberga har anmärkningsvärt mycket brottslighet sett till sin demografi och sitt läge. Det finns däremot inget område som Husby utan tunnelbana. Tur det.Kantorn skrev:Hur blir det ordning med tunnelbana? De största kravaller som skrivits om är väl Husby. Där går det tunnelbana.Enceladus skrev:Hur många har skjutits ihjäl i Östberga med omnejd hittills i år? Jag har faktiskt tappat räkningen! Men jag såg precis att hamburgerrestaurangen vid Huddingevägen har brunnit ner. Tråkigt. Det var en trevlig restaurang (trots att den tidigare chefen mördades i somras). Går det att få ordning på det här området utan tunnelbana?
Titta exempelvis på Lidingö. Avsaknaden av tunnelbana har inte alls skyddat ön från gängkriminalitet eller stöldligor. Snarare tvärtom. Mälarhöjden är nästan helt förskonad från liknande problematik. Som sagt, jämför Östberga med likvärdiga områden med tunnelbana. Skillnaderna är slående.
Professionell tyckare
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Även jag tillhör skeptikerna kring att tunnelbanan skulle lösa gängkonflikten. Bättre att satsa mer på polisväsendet så de kan ta död på de blodiga konflikterna. (eller legalisera droger - alkohol är ju accepterat så varför inte droger?)
I övrigt tror jag att omvägen via östberga och årstafältet kommer ge en väldigt liten resandeunderlag. Det räcker med en spårvägslinje, t.ex. Älvsjö-Örby-Östberga-Sockenplan-Globen-Gullmarsplan samt Östberga-Årstaberg-Liljeholmen-Hornstull-Fridhemsplan-Karolinska (dvs. spårvägsfiering av busslinjerna 134 och 77)
Det som däremot skulle vara mer värt och lösa många problem är en andra pendeltågstunnel som bidner ihop Älvsjö och tomteboda med Liljeholmen och Fridhemsplan. Detta eliminerar också behovet av extra byten i Älvsjö eller Årstaberg, samt ger Fridhemsplan direktförbindelser med linjerna mot Arlanda/Märsta och Bålsta. - Det skulle ge större nytta om tågen i tunneln fortsatte någonstans anser jag.
I övrigt tror jag att omvägen via östberga och årstafältet kommer ge en väldigt liten resandeunderlag. Det räcker med en spårvägslinje, t.ex. Älvsjö-Örby-Östberga-Sockenplan-Globen-Gullmarsplan samt Östberga-Årstaberg-Liljeholmen-Hornstull-Fridhemsplan-Karolinska (dvs. spårvägsfiering av busslinjerna 134 och 77)
Det som däremot skulle vara mer värt och lösa många problem är en andra pendeltågstunnel som bidner ihop Älvsjö och tomteboda med Liljeholmen och Fridhemsplan. Detta eliminerar också behovet av extra byten i Älvsjö eller Årstaberg, samt ger Fridhemsplan direktförbindelser med linjerna mot Arlanda/Märsta och Bålsta. - Det skulle ge större nytta om tågen i tunneln fortsatte någonstans anser jag.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Jag tror du har helt rätt i detta.ADDE skrev: I övrigt tror jag att omvägen via östberga och årstafältet kommer ge en väldigt liten resandeunderlag. Det räcker med en spårvägslinje, t.ex. Älvsjö-Örby-Östberga-Sockenplan-Globen-Gullmarsplan samt Östberga-Årstaberg-Liljeholmen-Hornstull-Fridhemsplan-Karolinska (dvs. spårvägsfiering av busslinjerna 134 och 77)
Det som däremot skulle vara mer värt och lösa många problem är en andra pendeltågstunnel som bidner ihop Älvsjö och tomteboda med Liljeholmen och Fridhemsplan. Detta eliminerar också behovet av extra byten i Älvsjö eller Årstaberg, samt ger Fridhemsplan direktförbindelser med linjerna mot Arlanda/Märsta och Bålsta. - Det skulle ge större nytta om tågen i tunneln fortsatte någonstans anser jag.
Tyvärr har politikerna inte gjort någon djupare analys, de tycker bara att tunnelbana alltid är bra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Den som tror att skillnaden mellan Mälarhöjden och Östberga är att den ena har tunnelbana och den andra inte har på något sätt straffat ur sej ur debatten!Enceladus skrev:Situationen i Husby hade dock varit ännu värre utan tunnelbana. Jämför likvärdiga områden med respektive utan tunnelbana. Östberga har anmärkningsvärt mycket brottslighet sett till sin demografi och sitt läge. Det finns däremot inget område som Husby utan tunnelbana. Tur det.
Titta exempelvis på Lidingö. Avsaknaden av tunnelbana har inte alls skyddat ön från gängkriminalitet eller stöldligor. Snarare tvärtom. Mälarhöjden är nästan helt förskonad från liknande problematik. Som sagt, jämför Östberga med likvärdiga områden med tunnelbana. Skillnaderna är slående.
För övrigt visade stadsdelsförvaltningens siffror att kriminaliteten i Östberga minskat relativt kraftigt i våras, har det skett en försämring nu?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Visst kan det behövas en andra pendeltågstunnel i framtiden - men så länge det finns en stor överkapacitet i Citybanan är det andra åtgärder som ger mer för pengarna.ADDE skrev:Även jag tillhör skeptikerna kring att tunnelbanan skulle lösa gängkonflikten. Bättre att satsa mer på polisväsendet så de kan ta död på de blodiga konflikterna. (eller legalisera droger - alkohol är ju accepterat så varför inte droger?)
I övrigt tror jag att omvägen via östberga och årstafältet kommer ge en väldigt liten resandeunderlag. Det räcker med en spårvägslinje, t.ex. Älvsjö-Örby-Östberga-Sockenplan-Globen-Gullmarsplan samt Östberga-Årstaberg-Liljeholmen-Hornstull-Fridhemsplan-Karolinska (dvs. spårvägsfiering av busslinjerna 134 och 77)
Det som däremot skulle vara mer värt och lösa många problem är en andra pendeltågstunnel som bidner ihop Älvsjö och tomteboda med Liljeholmen och Fridhemsplan. Detta eliminerar också behovet av extra byten i Älvsjö eller Årstaberg, samt ger Fridhemsplan direktförbindelser med linjerna mot Arlanda/Märsta och Bålsta. - Det skulle ge större nytta om tågen i tunneln fortsatte någonstans anser jag.
Legalisera droger? Ja om underklassen passiviseras tillräckligt slutar dom ju bråkar och då har vi signaturen "Enceladus" idealsamhälle med en arbetarklass som står med mössan i handen och accepterar att jobba dygnet runt...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Så länge de har nattbuss är de nog nöjda! Det är ju det viktigaste tydligen.TKO skrev: Legalisera droger? Ja om underklassen passiviseras tillräckligt slutar dom ju bråkar och då har vi signaturen "Enceladus" idealsamhälle med en arbetarklass som står med mössan i handen och accepterar att jobba dygnet runt...
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Att legalisera vissa droger skulle slå undan benen på gängen. Men de hittar väl andra försörjningssätt. Utpressning kanske.
Men detta är en annan debatt.
Men detta är en annan debatt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Drogförsäljning finns i princip överallt, inklusive i Stockholms innerstad. Skillnaden mellan isolerade enklaver som Östberga och integrerade stadsdelar som Sergels torg är att de tidigare ofta kontrolleras av ett visst kriminellt nätverk medan de senare sällan styrs av en specifik grupp. Exempelvis förekommer inte beskyddarverksamhet i integrerade stadsdelar. Isoleringen är ett stort problem. Det har flera rapporter konstaterat. Isoleringen måste byggas bort.
-
- Inlägg: 3099
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Ny försörjning kan också vara att smuggla och sälja droger skattefritt. När man väl har organisatione för försäljning så är det ju bara att fortsätta men man riskerar inte så tunga straff.LÅ1 skrev:Att legalisera vissa droger skulle slå undan benen på gängen. Men de hittar väl andra försörjningssätt. Utpressning kanske.
Men detta är en annan debatt.
När alkohol åter blev tillåtet i USA så fortsatte gängen i Chicago att sälja men nu legalt, dom hade ju redan allt i sin hand.
Senast redigerad av Lennart Petersen den torsdag 10 september 2020 20:46, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Al Capone dömdes aldrig för något annat än skattebrott, trots sin omfattande verksamhet och sina hänsynslösa metoder. Samma sak gäller vissa ligor som sålde svar till högskoleprovet. Detta är alltså en vanlig akilleshäl för kriminella nätverk.Lennart Petersen skrev:Ny försörjning kan också vara att smuggla och sälja droger skattefritt. När man väl har organisatione för försäljning så är det ju bara att fortsätta men man riskerar inte så tunga straff.LÅ1 skrev:Att legalisera vissa droger skulle slå undan benen på gängen. Men de hittar väl andra försörjningssätt. Utpressning kanske.
Men detta är en annan debatt.
När alkohol åter blev tillåtet i USA så fortsatte gängen i Chicago att sälja men nu lehalt, dom hade ju redan allt i sin hand.
Oberoende av narkotikapolitiken skapar isolerade stadsenklaver förutsättningar för brott och otrygghet. För kollektivtrafikens del är det därför viktigt att slutstationer är stora knutpunkter. Så är det knappast i Östberga - båda busslinjerna (134, 168) vänder där. I övrigt hänvisar jag till "Åtgärdsprogram för ett säkrare och tryggare Sverige" (se sidan 14).
-
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Den föreslagna linjen Fridhemsplan-Älvsjö är intressant och kan nog vara bra för rörligheten i Stockholm, men jag undrar om den föreslagna sträckningen via Liljeholmen egentligen är optimal?
Rent spontant kan jag tycka att Fridhemsplan-Zinkensdamm-Södersjukhuset/Rosenlundsgatan/Södra Station är en bra början. Då kopplar man samman Fridhemsplans knutpunkt med Röda Linjen söder/väster om Slussen samt Södersjukhuset & Södra Station med pendeltåget på några få stopp.
Dessutom skulle en station vid Södersjukhuset (samt Sofia på blåa linjen) göra att i princip alla delar av Södermalm har spårtrafik.
Sen bör den fortsätta under Årstaviken till Årsta Torg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö.
Jag tycker en sammankoppling mellan Kungsholmen, Södermalm och Årsta väger mer än att dra en lång tub utan stopp mellan Fridhemsplan och Liljeholmen och sen låta tåget gå parallellt med tvärbanan.
Rent spontant kan jag tycka att Fridhemsplan-Zinkensdamm-Södersjukhuset/Rosenlundsgatan/Södra Station är en bra början. Då kopplar man samman Fridhemsplans knutpunkt med Röda Linjen söder/väster om Slussen samt Södersjukhuset & Södra Station med pendeltåget på några få stopp.
Dessutom skulle en station vid Södersjukhuset (samt Sofia på blåa linjen) göra att i princip alla delar av Södermalm har spårtrafik.
Sen bör den fortsätta under Årstaviken till Årsta Torg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö.
Jag tycker en sammankoppling mellan Kungsholmen, Södermalm och Årsta väger mer än att dra en lång tub utan stopp mellan Fridhemsplan och Liljeholmen och sen låta tåget gå parallellt med tvärbanan.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Samråd för tunnelbana till Älvsjö planeras att genomföras under första halvan av november. Det första samrådet sker den 9 november i Östberga, d.v.s. om drygt en vecka. Om skribenten av någon anledning inte vill åka till Östberga så sker det även samråd i Fridhemsplan och Liljeholmen vid senare tillfällen. Det går också att skicka synpunkter digitalt.Breitspurbahn skrev:Den föreslagna linjen Fridhemsplan-Älvsjö är intressant och kan nog vara bra för rörligheten i Stockholm, men jag undrar om den föreslagna sträckningen via Liljeholmen egentligen är optimal?
Rent spontant kan jag tycka att Fridhemsplan-Zinkensdamm-Södersjukhuset/Rosenlundsgatan/Södra Station är en bra början. Då kopplar man samman Fridhemsplans knutpunkt med Röda Linjen söder/väster om Slussen samt Södersjukhuset & Södra Station med pendeltåget på några få stopp.
Dessutom skulle en station vid Södersjukhuset (samt Sofia på blåa linjen) göra att i princip alla delar av Södermalm har spårtrafik.
Sen bör den fortsätta under Årstaviken till Årsta Torg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö.
Jag tycker en sammankoppling mellan Kungsholmen, Södermalm och Årsta väger mer än att dra en lång tub utan stopp mellan Fridhemsplan och Liljeholmen och sen låta tåget gå parallellt med tvärbanan.
-
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Tack för länken. Jag har inte sagt att jag inte vill åka till Östberga? Det var vägen via Liljeholmen jag tyckte var onödig då den sen skulle gå parallellt med Tvärbanan. Man missar dessutom att koppla ihop Kungsholmen och Södermalm. Men som man sa i andra tråden så fanns en poäng med detta då berget skulle vara dåligt under Riddarfjärden.Enceladus skrev:Samråd för tunnelbana till Älvsjö planeras att genomföras under första halvan av november. Det första samrådet sker den 9 november i Östberga, d.v.s. om drygt en vecka. Om skribenten av någon anledning inte vill åka till Östberga så sker det även samråd i Fridhemsplan och Liljeholmen vid senare tillfällen. Det går också att skicka synpunkter digitalt.Breitspurbahn skrev:Den föreslagna linjen Fridhemsplan-Älvsjö är intressant och kan nog vara bra för rörligheten i Stockholm, men jag undrar om den föreslagna sträckningen via Liljeholmen egentligen är optimal?
Rent spontant kan jag tycka att Fridhemsplan-Zinkensdamm-Södersjukhuset/Rosenlundsgatan/Södra Station är en bra början. Då kopplar man samman Fridhemsplans knutpunkt med Röda Linjen söder/väster om Slussen samt Södersjukhuset & Södra Station med pendeltåget på några få stopp.
Dessutom skulle en station vid Södersjukhuset (samt Sofia på blåa linjen) göra att i princip alla delar av Södermalm har spårtrafik.
Sen bör den fortsätta under Årstaviken till Årsta Torg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö.
Jag tycker en sammankoppling mellan Kungsholmen, Södermalm och Årsta väger mer än att dra en lång tub utan stopp mellan Fridhemsplan och Liljeholmen och sen låta tåget gå parallellt med tvärbanan.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Östberga + höjden = sant
(Förresten, finns det inte redan en station på Saltsjöbanan som heter Nacka?)
Östberga får trots allt ingen tunnelbana, utan det blir Östbergahöjden.FUT skrev:Namnbytet beror på att det redan finns en station på Roslagsbanan som heter Östberga. Dessutom har stationsläget under planeringen skjutits, så att uppgången hamnar i området som kallas just Östbergahöjden.
(Förresten, finns det inte redan en station på Saltsjöbanan som heter Nacka?)