Problem med duvor

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Problem med duvor

Inlägg av LÅ1 »

"Uppmaningen från SL: Mata inte duvorna".

Problemet finns väl inte bara i tunnelbanan utan på många ställen i stan. Det borde vara förbjudet att mata fåglarna genom att lägga ut stora mängder mat på offentliga platser. Då och då ser man att det ligger typ ströbröd på bl.a. Sergels torg. Om det inte är förbjudet att mata fåglarna på det viset så borde det handla om nedskräpning vilket är förbjudet.

Visserligen är det en hel del fågelarter som är utrotningshotade, men inte duvor och kajor. Så jag har inget problem med att man försöker decimera antalet. Sedan har vi kanadagåsen som ställer till förtret. Den är en invasiv och främmande art i Sverige, och borde bekämpas ungefär som man bekämpar Jättebjörnlokan.
Senast redigerad av LÅ1 den onsdag 26 augusti 2020 12:44, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor

Re: Problem med duvor

Inlägg av kildor »

Utmärkt initiativ! Men ordet "vänligen" borde tas bort från skylten.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hur blir det med duvorna som tjyvåker mellan Västertorp <-> Fruängen?
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Så jäkla typiskt mesiga Sverige. Tack och vänligen är bara att stryka!
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Vilket straff skulle vara lämpligt om man matar duvor? 50 dagsböter? Fängelse?

Jag är inte för att man ska mata duvor men att yrka på förbud och därmed någon form av straff om bryter mot förbudet tycker jag är att gå för långt. Men det är lätt att ta till förbud och straff mot saker man inte gillar.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Vilket straff skulle vara lämpligt om man matar duvor? 50 dagsböter? Fängelse?

Jag är inte för att man ska mata duvor men att yrka på förbud och därmed någon form av straff om bryter mot förbudet tycker jag är att gå för långt. Men det är lätt att ta till förbud och straff mot saker man inte gillar.
Det finns saker som är förbjudna där det saknas sanktioner. T.ex. är man skyldig att källsortera sopor, men det finns inga sanktioner mot dem som låter bli.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Vilket straff skulle vara lämpligt om man matar duvor? 50 dagsböter? Fängelse?

Det finns saker som är förbjudna där det saknas sanktioner. T.ex. är man skyldig att källsortera sopor, men det finns inga sanktioner mot dem som låter bli.
Det finns ju ordningsbot mot nedskräpning. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nedskräpning
Enligt RÅ anvisningar ska man dock inte bötfälla småsaker men det är definisionsfråga.
Med tanke på hur fåglar grisar ner kan man nog gott avstå från att mata dem men kanske kan det vara motiverat med mer information så folk blir varse att brödbitarna blir till ren skit på perrongen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:

Det finns ju ordningsbot mot nedskräpning. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nedskräpning
Enligt RÅ anvisningar ska man dock inte bötfälla småsaker men det är definisionsfråga.
Med tanke på hur fåglar grisar ner kan man nog gott avstå från att mata dem men kanske kan det vara motiverat med mer information så folk blir varse att brödbitarna blir till ren skit på perrongen.
Ordningsbot är ett straff så där gäller principen att exakt det du gör ska vara straffbart och inte bara ungefär det du gör.

Resevillkor är en annan sak, man kan ha som villkor för resa att du inte får mata fåglar och gör du det får du inte åka med.
TKO

Inlägg av TKO »

Är grunden till "Duvproblemet" verkligen att det finns folk som lägger ut mat?

Vid Gullmarsplan finns det oftast en hel hoper duvor inne i biljetthallen, jag har känslan av att dom klarar av att själva förse sej med mat. Ett sätt att minska tillgången på matrester vore att förbjuda försäljning av mackor etc inne i stationen - folk kan äta frukost hemma tycker jag!

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:

Att något finns betyder inte per automatik att det är bra. Förbud ska generellt undvikas och förbud och andra lagar utan sanktioner ska absolut undvikas. Men vissa på detta forum verkar gilla olika förbud så att det kom upp som en "lösning" är inte förvånande.
Lennart Petersen

TKO skrev:Är grunden till "Duvproblemet" verkligen att det finns folk som lägger ut mat?

Vid Gullmarsplan finns det oftast en hel hoper duvor inne i biljetthallen, jag har känslan av att dom klarar av att själva förse sej med mat. Ett sätt att minska tillgången på matrester vore att förbjuda försäljning av mackor etc inne i stationen - folk kan äta frukost hemma tycker jag!
funderar
Thomas K Ohlsson
Ja jag har sett dom som matar duvor i T-banan (inomhus) och verkar tycka att det är kul , men ovanpå så lämnas det väl matrester här och där som dom pickar i sig. Utan föda vore duvorna inget problem, inte heller råttor som finns i T-banan men inte är lika synliga som duvor.
TKO

Inlägg av TKO »

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:Är grunden till "Duvproblemet" verkligen att det finns folk som lägger ut mat?

funderar
Thomas K Ohlsson
Ja jag har sett dom som matar duvor i T-banan (inomhus) och verkar tycka att det är kul , men ovanpå så lämnas det väl matrester här och där som dom pickar i sig. Utan föda vore duvorna inget problem, inte heller råttor som finns i T-banan men inte är lika synliga som duvor.
Jo visst finns det dom som matar duvorna - men jag tror att matningen utgör en liten del av duvornas matintag i tunnelbanan.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Man behöver ju inte göra saken värre genom att mata duvor på platser där mat inte förekommer naturligt. Sen brukar det ju vara rätt slitna, illaluktande och/eller skrikiga typer som aktivt matar duvor, så med ett förbud hoppas man väl bli kvitt (!) dem också.
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

LÅ1 skrev:Sedan har vi kanadagåsen som ställer till förtret. Den är en invasiv och främmande art i Sverige, och borde bekämpas ungefär som man bekämpar Jättebjörnlokan.
Kanadagäss ser jag inte så många av i Stockholm. Vitkindade gäss ser jag däremot i parti och minut. Men jag är hursomhelst för att bekämpa allt - inklusive kufar som matar duvor!
BSB101 skrev:Förbud ska generellt undvikas och förbud och andra lagar utan sanktioner ska absolut undvikas. Men vissa på detta forum verkar gilla olika förbud så att det kom upp som en "lösning" är inte förvånande.
Alternativ till förbud är väl att låta folk göra precis som dom vill och se hur samhället utvecklas, eller att låta folk ta saker i sina egna händer och hoppas på det bästa.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:Sedan har vi kanadagåsen som ställer till förtret. Den är en invasiv och främmande art i Sverige, och borde bekämpas ungefär som man bekämpar Jättebjörnlokan.
Kanadagäss ser jag inte så många av i Stockholm. Vitkindade gäss ser jag däremot i parti och minut. Men jag är hursomhelst för att bekämpa allt - inklusive kufar som matar duvor!
Erkänner gärna att jag har dålig koll på gäss. Men jag tycker man läser då och då att det är kanadagäss som skitar ner badplatser och gräsytor här i Stockholm.
Två "Stockholmslänkar": Farsta. Täby.

Och en länk om hur man blir av med dessa fåglar. (Artikeln är inte daterad 1 april!)
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

LÅ1 skrev:Erkänner gärna att jag har dålig koll på gäss. Men jag tycker man läser då och då att det är kanadagäss som skitar ner badplatser och gräsytor här i Stockholm.
Erkänner gärna att jag har dålig koll på gäss i vildmarker bortom Djurgården. Mina gåsskådarexkursioner brukar hålla sig inom Kungliga nationalstadsparken.
LÅ1 skrev:Och en länk om hur man blir av med dessa fåglar. (Artikeln är inte daterad 1 april!)
Det där var ju ett fantastiskt bra sätt att bli av med Kanadagäss på. En etiskt okej, miljövänlig och billig metod. Frågan är hur man bäst blir av med knäppgökar? (Alltså dom som matar duvor i tunnelbanan.)
Silverfisk

Inlägg av Silverfisk »

LÅ1 skrev: Erkänner gärna att jag har dålig koll på gäss. Men jag tycker man läser då och då att det är kanadagäss som skitar ner badplatser och gräsytor här i Stockholm.

Och en länk om hur man blir av med dessa fåglar. (Artikeln är inte daterad 1 april!)
En kort biologisk urspårning:

Kanadagåsen är stor, har svart hals och ansikte, och vitt bröst och en vit fläck "under hakan" som går upp bakom ögonen. Mestadels brun kropp.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kanadagås

Vitkindad gås är ganska liten, har svart hals och bröst, vitt ansikte och mestadels svart-vit-grå kropp.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vitkindad_gås

Kanadagåsen ser dessutom elak ut.

Jag nämner det för att jag precis insåg att jag inte heller har kunnat skilja på dem, trots att det är rätt lätt när man ser efter.

Slut parentes
Lennart Petersen

Men inga gäss skapar väl problem i T-bana eller i övrigt för SL, det är duvor som är problemet.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:Men inga gäss skapar väl problem i T-bana eller i övrigt för SL, det är duvor som är problemet.
Gässen ställer till problem, men inte för SL. Utan för badande, picknickande och lekande människor. Och det är ett problem som inte fanns, eller var rätt litet, för så där 20 år sedan, eller nåt.
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:Men inga gäss skapar väl problem i T-bana eller i övrigt för SL, det är duvor som är problemet.
Gässen ställer till problem, men inte för SL. Utan för badande, picknickande och lekande människor. Och det är ett problem som inte fanns, eller var rätt litet, för så där 20 år sedan, eller nåt.
Men det har ju absolut inget med det här delforumet att göra. Då kan vi ta upp allting som är problem i samhället, och det finns lite att välja på.
Det finns ju faktiskt ett delforum ”ordet är fritt”
Skriv svar