Hej,
Vi kommer att köra två lördagar med Saltsjöbanans veterantåg.
Mer information http://www.ssnj.se/sommartrafik/
/HP Larsson
Ordförande SSnJmf
Veterantågstrafik på Saltsjöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Veterantågstrafik på Saltsjöbanan
Tyvärr kan jag inte åka men tröstar mig med att ha jobbat som kondis på dom här vagnarna 1969, kommer inte ihåg när jag slutade där, började på Liljeholmen som spärrvakt efter det. Vagn 22 är den enda kvarbliva pass-/resgodsvagnen kvar av 3, N:os 21, 22 samt 23. Hur var det nu, hade alla spårsmörjningsapparat ombord? Enda "resgodset" ombord var medicinlådorna till Pressbyråkioskerna efter linjerna.
Bara som en liten komplettering vill jag berätta att jag växte upp i Saltsjöbaden och senare i Nacka.C12C3C3C12 skrev: Enda "resgodset" ombord var medicinlådorna till Pressbyråkioskerna efter linjerna.
Saltsjöbanan var min "livlina" under åren 1948 till 1961 till skolgången i Stockholm. Och att sitta i "resgodsvagnarna" fanns aldrig på kartan.
Under denna tid fanns det en mångfald yrkesverksamma fiskare runt Baggen, Fällström samt vidare ut mot Ingaröfjärden. Den huvudsakligaste fångsten var enorma mängder strömming som levererades in till Stockholms saluhallar med morgontågen.
Vid Dalaröbryggan fanns en "isstation" där fisklådorna kunde täckas med krossad is. Dessa lådor var av trä och under resan stod de i stora travar i "resgodsutrymmet" och smältvattnet skapade rejäla pölar på golvet. Normalt förfarande vid ankomsten till Slussen var att av- och påstigande passagerare gick in i vagnen ävenledes via godsutrymmet varför även golvet i passagerarutrymmet blev synnerligen kladdigt av "fiskvattnet"!
De aktuella vagnarna omgavs alltså av en gedigen stank av fisk. Även om fisktransporterna avtog under slutet av 1950-talet, var dofterna så impregnerade i vagnarna att den aldrig tycktes kunna försvinna.
Nä, om tjänstgörande motorvagn var av den konfigurationen att det fanns den lilla avskilda sittplatsen vid förarplatsen, återfanns självklart "Den Sanne Diggaren" där hängandes ut genom fönstret oavsett väderlekssituation.
Människans "hårddisk" har ju en förmåga att arkivera minnen, och där bland dessa även dofter. Och jag kan ännu denna dag 70 år senare klart påminna mig just de aktuella fiskdofterna. För att inte förglömma rökkupéernas kompakta luktsensationer som dock sällan kunde konkurrera med Slussens väntsals rök- och toalettdoftsmix. Väl i klass med Lidingöbanornas motsvarande upplevelser i väntsalen vid Humlegårdsgatan.
Påminner sig / Lena
Ja, det var väl inte för inte som Säröbanans rälsbussar kunde förses med en utvändig hållare för transport av fisklådor: https://digitaltmuseum.se/021018054430/ ... aste-punkt
1953 tyckte järnvägen att strömmingstransporterna till Stockholm skulle ske med det tåg som gick från Saltsjöbaden 8.20. Men ivriga fiskare var tidigt ute, och ville skicka sina fisklådor redan med tåg 9, som gick ca 7.30:

Ng = Neglinge
Tåg 9 hade i övrigt till uppgift att transportera bland annat mjölk:

[Järnvägsmuseets arkiv]
Ng = Neglinge
Tåg 9 hade i övrigt till uppgift att transportera bland annat mjölk:
[Järnvägsmuseets arkiv]
/Gunnar Ekeving