SL pausar miljardinvestering för pendeltågen (ERTMS)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: SL pausar miljardinvestering för pendeltågen (ERTMS)

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Hechtwagen skrev:Men hur tät trafik går det egentligen att köra med hyfsad stabilitet med tanke på att det bara finns ett plattformsspår i vardera riktningen på Odenplan och Årstaberg?
Hur tät trafik går det att köra på andra "S-bahn"-tunnlar utanför landets gränser, trots att det blott finns ett plattformsspår i vardera riktningen?
(Retorisk fråga i repris)

Inte utan att man tänker på salig Carl Johan Love Almqvist i sammanhanget...
Hur många resenärer per avgång har dessa lokaltågssystem? Som signaturen "Sio" skrev i en annan tråd:
Sio skrev:I dag var det manuell hantering av plattformsdörrarna på Odenplan. Tur att resandet just nu är lågt.
Det går inte riktigt att jämföra Stockholms pendeltåg med Berlins S-bahn, och RER har dubbeldäckare med jättebreda dörrar...
"Resenärer per avgång" är kanske inte ett relevant jämförelsetal... inses lätt om man tänker efter!

RER har vad jag minns inte särskilt korta stationsuppehåll trots "jättebreda dörrar" - kan det bero på att det är tvåvåningsvagnar?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Hur många resenärer per avgång har dessa lokaltågssystem? Som signaturen "Sio" skrev i en annan tråd:
Sio skrev:I dag var det manuell hantering av plattformsdörrarna på Odenplan. Tur att resandet just nu är lågt.
Det går inte riktigt att jämföra Stockholms pendeltåg med Berlins S-bahn, och RER har dubbeldäckare med jättebreda dörrar...
"Resenärer per avgång" är kanske inte ett relevant jämförelsetal... inses lätt om man tänker efter!

RER har vad jag minns inte särskilt korta stationsuppehåll trots "jättebreda dörrar" - kan det bero på att det är tvåvåningsvagnar?
Nej, det beror på RER:s enorma antal resenärer per avgång. Med envåningsvagnar och smalare dörrar hade uppehållstiden varit ännu längre.

De tyska lokaltågssystemen påminner mer om Stockholms tunnelbana när det gäller utbud och antal resenärer per avgång.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Nej, det beror på RER:s enorma antal resenärer per avgång. Med envåningsvagnar och smalare dörrar hade uppehållstiden varit ännu längre.
Med envåningsvagnar och breda/många dörrar hade uppehållstiden varit lägre. Tvåvåningsvagnar har den nackdelen att det tar längre tid och är krångligare att ta sej från sin sittplats till dörrarna.
Enceladus skrev:De tyska lokaltågssystemen påminner mer om Stockholms tunnelbana när det gäller utbud och antal resenärer per avgång.
Har Berlins S-bahn samma "unika status" som tunnelbanan i Stockholm? Är det minst 10-minuterstrafik på alla grenar dagtid? Är det natttrafik på alla grenar? Då underar jag vilket Berlin skribenten har besökt...

Hur det ser ut i München tror jag att jag redogjort för minst hundra gånger, men jag kan ta en repris till:
De nyaste motorvagnstågen för S-bahn tar 192 sittande och 352 ståplatser. Tre enheter kopplas samman i högtrafik vilket ger en kapacitet på drygt 1600 resenärer - vilket motsvarar cirka 34 resenärer per dörrmeter.
(2 st X60 tar cirka 1800 resenärer - vilket motsvarar cirka 58 resenärer per dörrmeter)

Nog liknar Münchens S-bahn Stockholms pendeltåg mer än tunnelbanan. Går vi sedan till Rhein/Ruhr, Rhein/Sieg, Rhein/Main eller Stuttgart finns i stort sett ingen likhet mellan S-bahn där och tunnelbanan i Stockholm.

upplyser
Thomas K Ohlsson
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Har Berlins S-bahn samma "unika status" som tunnelbanan i Stockholm? Är det minst 10-minuterstrafik på alla grenar dagtid? Är det natttrafik på alla grenar? Då underar jag vilket Berlin skribenten har besökt...
Alla stora grenar har minst 10-minuterstrafik dagtid och nattrafik. Det finns vissa undantag, men det beror på att Berlins S-bahn har några små grenar. Trafikutbudet påminner helt klart mer om Stockholms tunnelbana och Berlins S-bahn har inte heller samma skräpstatus som RER eller Stockholms pendeltåg med sina enorma antal resenärer per avgång.
TKO skrev:Hur det ser ut i München tror jag att jag redogjort för minst hundra gånger, men jag kan ta en repris till:
De nyaste motorvagnstågen för S-bahn tar 192 sittande och 352 ståplatser. Tre enheter kopplas samman i högtrafik vilket ger en kapacitet på drygt 1600 resenärer - vilket motsvarar cirka 34 resenärer per dörrmeter.
(2 st X60 tar cirka 1800 resenärer - vilket motsvarar cirka 58 resenärer per dörrmeter)

Nog liknar Münchens S-bahn Stockholms pendeltåg mer än tunnelbanan. Går vi sedan till Rhein/Ruhr, Rhein/Sieg, Rhein/Main eller Stuttgart finns i stort sett ingen likhet mellan S-bahn där och tunnelbanan i Stockholm.
München har dubbla plattformar. Har något av de andra lokaltågssystemen samma belastning som Citybanan?
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Har Berlins S-bahn samma "unika status" som tunnelbanan i Stockholm? Är det minst 10-minuterstrafik på alla grenar dagtid? Är det natttrafik på alla grenar? Då underar jag vilket Berlin skribenten har besökt...
Alla stora grenar har minst 10-minuterstrafik dagtid och nattrafik. Det finns vissa undantag, men det beror på att Berlins S-bahn har några små grenar. Trafikutbudet påminner helt klart mer om Stockholms tunnelbana och Berlins S-bahn har inte heller samma skräpstatus som RER eller Stockholms pendeltåg med sina enorma antal resenärer per avgång.
"Alla stora grenar"... inte hela S-Bahn alltså? Nej vi lägger ner diskussionen det här är ju bara löjligt.
Enceladus skrev:
TKO skrev:Hur det ser ut i München tror jag att jag redogjort för minst hundra gånger, men jag kan ta en repris till:

München har dubbla plattformar. Har något av de andra lokaltågssystemen samma belastning som Citybanan?
Två stationer i München har "spansk plattformslösning" om jag minns rätt - eller kanske tre?
Har tunnelbanan i Stockholm något liknande? Nä...
Har pendeltågen det? Ja...

Varför inte ge upp en omöjlig diskussion?

(De små "S-bahnorna" i Tyskland liknar varken tunnelbanan eller pendeltågen i Stockholm utan något helt annat, kanske pågatågen?)

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Låt oss först erinra oss det inlägg som initierade ovanstående diskussion:
TKO skrev:
Hechtwagen skrev:Men hur tät trafik går det egentligen att köra med hyfsad stabilitet med tanke på att det bara finns ett plattformsspår i vardera riktningen på Odenplan och Årstaberg?
Hur tät trafik går det att köra på andra "S-bahn"-tunnlar utanför landets gränser, trots att det blott finns ett plattformsspår i vardera riktningen?
Münchens S-bahn angavs som ett exempel på ett sådant system. München har dock flera stationer med tre plattformar (t.ex. Marienplatz). Vidare planeras en andra tunnel. Därmed faller den jämförelsen. Berlins S-bahn angavs som ett annat exempel på ett sådant system. Berlin har dock färre resenärer per bana. Vidare planeras en andra Nord-Süd Bahn (se föregående länk). Därmed faller den jämförelsen.

Citybanan har alltså redan nu en förhållandevis hög belastning, åtminstone ur ett tyskt perspektiv. När München och Berlin får sina nya tunnlar blir skillnaden mellan Stockholm och de tyska städerna ganska extrem. Således behöver Stockholm jämföras med en megastad som Paris - det är ju på den nivån som beläggningen planeras (till skillnad från Berlin anser Stockholm att det inte behövs en ny tunnel). RER har dock dubbeldäckare med jättebreda dörrar. Därmed faller även den jämförelsen.

Har skribenten några fler exempel? Köpenhamns S-tåg har betydligt lägre belastning på centrumsträckan och dessutom dubbelt så många avgångar. Det är tydligen inte så enkelt att hitta en tunnel som har både samma belastning och samma begränsningar som Citybanan...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Här satsar man i alla fall på ETCS:
https://www.jarnvagsnyheter.se/20200731 ... agsakerhet
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

dr Cassandra Nojdh skrev:Här satsar man i alla fall på ETCS:
Man kan ju ha olika förutsättningar för att införa ERTMS och göra det på olika vis.

I Tjeckien hade man bara ATC (kodade spårledningar typ LS) på ca 150 mil (av knappt 1000 mil järnväg totalt).

Tjeckerna har hittills utrustat sina huvudlinjer med ERTMS L2, självklart dubbelutrustat med det gamla LS systemet (de är ju inte dumma), som kommer att finnas kvar för fordon utan ERTMS och som back up åtminstone till 2030. Man tänker inte ERTMS utrusta fordon för inrikestrafik som beräknas tas ur bruk före ca 2030.

Enligt länken har man hittills utrustat ca 480 mil järnväg med ERTMS, vilket jag tycker låter mycket (enligt införandeplanen från 2007 skulle det varit ca 160 mil nu).

Det man gjort nu är att man tagit ett principbeslut att bygga ut ERTMS på resterande banor i landet till 2040, vilka samtliga saknar ATC idag.
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

kildor skrev:Artikel på dn.se:

SL pausar miljardinvestering för pendeltågen
https://www.dn.se/sthlm/sl-pausar-milja ... ndeltagen/

Det är arbetet med att anpassa X60 för signalsystemet ERTMS som nu pausas. Detta skulle enligt planen vara klart senast 2024 och kostnaden anges till 1,4 miljarder enligt artikeln.
Ja..Dessutom skjuter man på ombyggnaden på de gamla X60 dörrarna...För tredje gången!
De skulle fått samma dörrsystem som X60B annars!
" Det är kaos på börsen" som Galenskaparna skulle sagt!
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

Varför ska vi ha ETCS här..? Den störtsa vinsten har man om man kör t.e.x. mot utlandet, jag tvivlar på att vi kommer se våra pendlar i Paris!
Finns vettigare saker att lägga pengarna på!

"Säger en som är utbildad i underhållet på ETCS"
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
"Alla stora grenar"... inte hela S-Bahn alltså? Nej vi lägger ner diskussionen det här är ju bara löjligt.
Enceladus skrev:

Två stationer i München har "spansk plattformslösning" om jag minns rätt - eller kanske tre?
Har tunnelbanan i Stockholm något liknande? Nä...
Har pendeltågen det? Ja...

Varför inte ge upp en omöjlig diskussion?

(De små "S-bahnorna" i Tyskland liknar varken tunnelbanan eller pendeltågen i Stockholm utan något helt annat, kanske pågatågen?)

/TKO
När ni nu diskuterar det här ämnet så tycker jag ni ska ta i beaktan att Sverige har inte i samma utsträckning trafik från hela Europa som dessa andra länder har!
Är det då vettigt att lägga ut en massa miljarder på sådant när vi har pensionärer som knappt får mat för dagen ?
Det här känns som när Philipa Reinfeldt köpte strumpor till sjukvården för hur mycket var det ..? !0.000:- per par eller liknande!
Helt djävla vansinne att införa det på pendeln!
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Nej, det beror på RER:s enorma antal resenärer per avgång. Med envåningsvagnar och smalare dörrar hade uppehållstiden varit ännu längre.
Med envåningsvagnar och breda/många dörrar hade uppehållstiden varit lägre. Tvåvåningsvagnar har den nackdelen att det tar längre tid och är krångligare att ta sej från sin sittplats till dörrarna.
Enceladus skrev:De tyska lokaltågssystemen påminner mer om Stockholms tunnelbana när det gäller utbud och antal resenärer per avgång.
Har Berlins S-bahn samma "unika status" som tunnelbanan i Stockholm? Är det minst 10-minuterstrafik på alla grenar dagtid? Är det natttrafik på alla grenar? Då underar jag vilket Berlin skribenten har besökt...

Hur det ser ut i München tror jag att jag redogjort för minst hundra gånger, men jag kan ta en repris till:

upplyser
Thomas K Ohlsson
..Och det hade krävt en ombyggnad av verkstäderna med för dubbeldäckare!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Vislaren skrev:
Varför ska vi ha ETCS här..? Den störtsa vinsten har man om man kör t.e.x. mot utlandet, jag tvivlar på att vi kommer se våra pendlar i Paris!

Vislaren skrev:
När ni nu diskuterar det här ämnet så tycker jag ni ska ta i beaktan att Sverige har inte i samma utsträckning trafik från hela Europa som dessa andra länder har!
Är det då vettigt att lägga ut en massa miljarder på sådant när vi har pensionärer som knappt får mat för dagen ?
Det här känns som när Philipa Reinfeldt köpte strumpor till sjukvården för hur mycket var det ..? !0.000:- per par eller liknande!
Det där är ju populistiskt struntprat. Pensionssystemet har ingenting med detta att göra. Det är klart att ETCS ska införas i Sverige , frågan bara hur och i vilken takt. Men herrn får väl rösta på de sk. Sverigedemokraterna.
https://www.tagforetagen.se/2018/09/vad ... -om-ertms/
De vill ju ha så lite med omvärlden som möjligt att göra. Förutom Ungern och Polen då.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Håller med! Många tror att pensionerna betalas direkt ur statskassan men pensionssystemet finansieras av arbetsgivarnas sociala avgifter och påverkas således inte av hur stora eller små statens övriga utgifter är.

Är man fattigpensionär så har man bäddat för det själv, det är inte dyra infrastrukturinvesteringar som sänker pensionerna.

Dessutom så slopas ju "pensionärsskatten" nu så åsikten att investeringar urholkar pensionerna är helt felaktigt.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Vislaren skrev: Är det då vettigt att lägga ut en massa miljarder på sådant när vi har pensionärer som knappt får mat för dagen ?
Vi kommer, tyvärr, alltid ha pensionärer och andra människor för den delen också som "knappt kommer ha mat för dagen". Det betyder dock inte att vi helt ska sluta att lägga pengar på annat som du tycker. Huruvida Sverige behöver ha ett nytt signalsystem eller inte finns det olika meningar om men kom gärna med lite bättre argument.
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

Det är arbetet med att anpassa X60 för signalsystemet ERTMS som nu pausas. Detta skulle enligt planen vara klart senast 2024 och kostnaden anges till 1,4 miljarder enligt artikeln.
Ja...Varför satsa på något de inte kommer få nytta av..? Däremot om man kör internationell trafik har man nytta av det!
Jag är en av många som har utbildning på det här systemet..!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Vislaren skrev:

Ja...Varför satsa på något de inte kommer få nytta av..? Däremot om man kör internationell trafik har man nytta av det!
Får SL ingen nytta av samkörbarhet mellan fordonsgenerationer i pendeltågsflottan?
Användarens profilbild
HemuleN

Inlägg av HemuleN »

Enceladus skrev:
Vislaren skrev:

Får SL ingen nytta av samkörbarhet mellan fordonsgenerationer i pendeltågsflottan?
Samkörbarheten har ingenting att göra med vilket signalsystem fordonet är utrustat med. Det skulle funka utmärkt att göra X60 och X60B multbara och köra ATC i den ena och ERTMS i den andra.
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

TKO skrev:
daniel_s skrev:Men ETCS är ju kejsarens nya kläder i detta sammanhang. Det blir inte nämnvärt högre kapacitet bara för att man inför ERTMS; man måste också bygga om hela signalanläggningen. Vilket man dock kan göra utan att införa ERTMS på sträckan. (Detta har troligen gåtts igenom i flera tidigare trådar.)
Ja det finns andra signalsystem som troligen är mer lämpade för tät pendeltågstrafik. Det gemensamma för dessa är att de kräver ombyggnad av befintliga fordon alternativt nya. Det går att titta på hur man gjort i andra städer med "pendeltågstunnlar".

Men det verkar som att ATC inte får ifrågasättas - det är ju gubevars svenskt...

/TKO
Som det är nu så måste huvudelen byggas om av pendeltågen för att kunna köra på ETCS, de flesta har nämligen ATC2...
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Vislaren skrev:

Vislaren skrev:
Det där är ju populistiskt struntprat. Pensionssystemet har ingenting med detta att göra. Det är klart att ETCS ska införas i Sverige , frågan bara hur och i vilken takt. Men herrn får väl rösta på de sk. Sverigedemokraterna.
https://www.tagforetagen.se/2018/09/vad ... -om-ertms/
De vill ju ha så lite med omvärlden som möjligt att göra. Förutom Ungern och Polen då.
Sluta med snacket om populism, det jag vill betona är att det finns bättre sätt att använda pengar än att slänga dom i sjön!
Vissa har svårt att förstå sådant märker jag, och vad har Sverigedemokraterna med det här att göra om du nu inte tycker att pensionssystemet har med det ätt göra..? Dumhuvud!!
Skriv svar