Status C30?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Status C30?

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:C30 är för all del inte helt jämförbar med Cx eftersom man efter påstigningen kan fortsätta till en sittplats över 50 meter från den dörr där man klev in. Bättre är väl att jämföra med hur det ser ut i C20, men med skillnaden i antal sittplatser i åtanke.
För några år sedan gjorde SL en detaljerad trängselutredning med statistik per vagn. Under förmiddagens senare del (9:30-10:00) hade linje 14 fler resenärer än sittplatser i samtliga vagnar efter Midsommarkransen.

Tyvärr redovisades inte statistiken för linje 13, men jag misstänker att situationen är likartad. Norsborgsgrenen har något högre belastning än Fruängsgrenen, och det studerade tidsintervallet är inte ens förmiddagens maxtimme. I och för sig är snedbelastningen troligen större på Norsborgsgrenen, men det finns ju en gräns för hur många resenärer det kan finnas i den högst belastade vagnen!
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Enceladus skrev:
M224 skrev:Det lär gå blandat med tåg ett bra tag framöver på röda linjen. Det är nu lite drygt två år sedan jag fotade leveransen av 2305 i Marievik i juni 2018 och ännu har inte tågen börjat att gå i ordinarie trafik.

De tider jag kommer att åka blir vad jag kallar rusningstrafik, d.v.s. efter att jag slutar mitt jobb kl 16:30-17. Nu råder ju Coronatider så det är ingen mening med att börja projektet nu då det är extraordinära tider.
Generellt sett är resandet mer utspritt på eftermiddagen än på förmiddagen, varför eftermiddagens maxtimme brukar ha lägre belastning än förmiddagens maxtimme. Således behöver skribenten stiga upp väldigt tidigt på morgonen för att kunna göra relevanta observationer på andra linjer än skribentens egna. Jag antar nämligen att skribenten som "åker varje dag mellan Hägerstensåsen och Universitet" inte bor längs Norsborgsgrenen...
Nä men jag bodde 37 år längs Norsborgsgrenen så den kan jag mer än de flesta här vågar jag påstå...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Det är lite roligt att jag blev idiotförklarad här tidigare när jag ifrågasatte varför de kör 10-vagnarståg i New York när vagnarna är tomma. Då fick jag spydigt till svars att det är för att det är långt ut på linjen. Nu när jag hävdar att tågen har gått om platser långt ut på Norsborgsgrenen så blir jag åter igen dumförklarad. Lite komiskt.
Långt ut på Norsborgsgrenen betyder väl fram till Bredäng. Därifrån är restiden till T-Centralen cirka 20 minuter. I Bredäng har resenärerna "gått om platser" (fler resenärer än sittplatser), men inte gott om platser. Enligt prognosen för år 2030 är sittplatserna slut redan efter Vårberg. Är det rimligt eller önskvärt?
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

M224 skrev:
daniel_s skrev:
M224 skrev:Det tror jag inte ett dugg på och jag ska givetvis ta reda på det IRL och inte genom statistik.
Hur många resor med C30 räknar du med att göra innan du kan ge oss svaret?
Ni får bestämma eftersom det är ni som inte tror på min teori. Vad sägs om 50? Duger det? Jag bodde i Hallunda i 30 år och har således åkt dit ut tusentals gånger. Att första vagnen nu helt plötsligt skulle bli så full att ingen får sitta är bara larvigt att påstå. Ofta kan man se tomma Cx vagnar längst fram i tåget om man står i Fittja. Och nej det är inte mitt i natten.
Ingen här har påstått att det riskerar att bli brist på sittplatser i Fittja. Problemet med C30 är att sittplatserna kommer att ta slut vid redan vid Vårberg.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:
Enceladus skrev:
M224 skrev:Det lär gå blandat med tåg ett bra tag framöver på röda linjen. Det är nu lite drygt två år sedan jag fotade leveransen av 2305 i Marievik i juni 2018 och ännu har inte tågen börjat att gå i ordinarie trafik.

De tider jag kommer att åka blir vad jag kallar rusningstrafik, d.v.s. efter att jag slutar mitt jobb kl 16:30-17. Nu råder ju Coronatider så det är ingen mening med att börja projektet nu då det är extraordinära tider.
Generellt sett är resandet mer utspritt på eftermiddagen än på förmiddagen, varför eftermiddagens maxtimme brukar ha lägre belastning än förmiddagens maxtimme. Således behöver skribenten stiga upp väldigt tidigt på morgonen för att kunna göra relevanta observationer på andra linjer än skribentens egna. Jag antar nämligen att skribenten som "åker varje dag mellan Hägerstensåsen och Universitet" inte bor längs Norsborgsgrenen...
Nä men jag bodde 37 år längs Norsborgsgrenen så den kan jag mer än de flesta här vågar jag påstå...
Jag vågar påstå att den kunskapen har begränsad relevans för dagens resande. Röda linjen är den del av tunnelbanan som har ökat mest, trots att Mörbygrenen har tappat lite på senare år. Faktum är att Norsborgsgrenen gick om Mörbygrenen i antal påstigande för två år sedan. Förra året stagnerade hela röda linjen, men resandet är fortfarande på betydligt högre nivåer än tidigare.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Enceladus skrev:
M224 skrev:Det är lite roligt att jag blev idiotförklarad här tidigare när jag ifrågasatte varför de kör 10-vagnarståg i New York när vagnarna är tomma. Då fick jag spydigt till svars att det är för att det är långt ut på linjen. Nu när jag hävdar att tågen har gått om platser långt ut på Norsborgsgrenen så blir jag åter igen dumförklarad. Lite komiskt.
Långt ut på Norsborgsgrenen betyder väl fram till Bredäng. Därifrån är restiden till T-Centralen cirka 20 minuter. I Bredäng har resenärerna "gått om platser" (fler resenärer än sittplatser), men inte gott om platser. Enligt prognosen för år 2030 är sittplatserna slut redan efter Vårberg. Är det rimligt eller önskvärt?
Vad som händer 2030 vet ingen. Då kanske resemönstret ser annorlunda ut. Redan nu har fyra unga kollegor på jobbet lämnat Stockholms län p.g.a. de dyra huspriserna och flyttat tillbaka till deras hemorter. En trend som förmodligen kommer att öka.

Jag måste fråga dig, är det mot stan eller mot Norsborg du snackar om? Mot stan har sittplatserna på linje 13 inte räckt till efter Bredäng sedan 90-talet. Jag talar om söderut men vi kanske skriver förbi varandra?

2017 flyttade jag från linje 13 till linje 14 så det är inte så värst många år sedan.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Vad som händer 2030 vet ingen. Då kanske resemönstret ser annorlunda ut. Redan nu har fyra unga kollegor på jobbet lämnat Stockholms län p.g.a. de dyra huspriserna och flyttat tillbaka till deras hemorter. En trend som förmodligen kommer att öka.

Jag måste fråga dig, är det mot stan eller mot Norsborg du snackar om? Mot stan har sittplatserna på linje 13 inte räckt till efter Bredäng sedan 90-talet. Jag talar om söderut men vi kanske skriver förbi varandra?
I en stor region finns det alltid personer som både flyttar in och flyttar ut. Det finns dock statistik för inflyttning och utflyttning. Således behövs inte anekdotisk bevisföring. Inflyttningen till Stockholms län är betydligt större än utflyttningen (inklusive utrikes). Befolkningen väntas fortsätta öka i framtiden. SCB har rentav gjort följande förtydligande:
SCB skrev:Observera att höga värden inte behöver innebära att man har nettoutflyttning från området, stor utflyttning kan mycket väl balanseras av ännu större inflyttning.
Ja, jag snackar om mot stan på förmiddagen. Det är då belastningen är högst.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Enceladus skrev:
M224 skrev:Vad som händer 2030 vet ingen. Då kanske resemönstret ser annorlunda ut. Redan nu har fyra unga kollegor på jobbet lämnat Stockholms län p.g.a. de dyra huspriserna och flyttat tillbaka till deras hemorter. En trend som förmodligen kommer att öka.

I en stor region finns det alltid personer som både flyttar in och flyttar ut. Det finns dock statistik för inflyttning och utflyttning. Således behövs inte anekdotisk bevisföring. Inflyttningen till Stockholms län är betydligt större än utflyttningen (inklusive utrikes). Befolkningen väntas fortsätta öka i framtiden. SCB har rentav gjort följande förtydligande:
SCB skrev:Observera att höga värden inte behöver innebära att man har nettoutflyttning från området, stor utflyttning kan mycket väl balanseras av ännu större inflyttning.
Ja, jag snackar om mot stan på förmiddagen. Det är då belastningen är högst.
Jag hoppas att SCB har fel. Med den långsamma byggtakt Stockholm har så kommer bostadspriserna bara att öka. Men det är ett ämne för ett annat forum. Själv hoppas jag att komma härifrån.

Där är vi helt överens. Då behöver jag inte ut och åka. :P
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Jag hoppas att SCB har fel. Med den långsamma byggtakt Stockholm har så kommer bostadspriserna bara att öka. Men det är ett ämne för ett annat forum. Själv hoppas jag att komma härifrån.

Där är vi helt överens. Då behöver jag inte ut och åka. :P
Stockholms långsamma byggtakt kan dock slå slint. Visserligen ökar bostadspriserna, men bostadspolitiken verkar inte alls leda till minskad inflyttning (ett av målen är väl att fattiga inte ska ha råd att bo i Stockholm). Istället ökar trångboddheten, och då tycks resandet öka ännu mer eftersom det inte går att göra så mycket hemma. Även detta är medveten politik, men konsekvenserna är kanske inte lika uppenbara för de naiva bostadsspekulanterna.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Men jag trodde det var självklart att det borde byggts en pendeltågslinje till Norra Botkyrka när det begav sej?
Hade blivit LITE kortare restider, bland annat. Och tvingat fram en 'Citybana' för länge sen...
Men nu är det som det är med den saken!
Det har aldrig funnit kapacitet för en tredje pendeltågslinje i Stockholm, varken söder om stan eller norr om stan. Beläggningen på tågen skulle vara helt oacceptabel.
Röda linjen har trots allt mindre trängsel än Citybanan med befintliga pendeltågslinjer, och det är enbart Södertälje som vill ha en andra tågtunnel...

Norsborgsgrenen behöver samma trafikutbud som Hässelbygrenen. Grenarnas belastning är ju i princip lika. Där finns problemet. Då är lösningen en ny stam från Liljeholmen (vare sig den fortsätter mot Fridhemsplan eller Östermalmstorg - det senare är troligen bättre). C30 förvärrar bara problemet!
Med risk för att förarga den goda doktorn (*) vill jag förklara för den troligen yngre skribenten "Enceladus" vad jag menade, det gick visst inte riktigt fram.
Med "när det begav sej" menar jag slutet av 50-talet/början av 60-talet när trafikförsörjningen av den framtida bebyggelsen i Norra Botkyrka planerades. Då fanns det kapacitet på järnvägsnätet för en linje till, pendeltågstrafiken hade ännu inte börjat och flertalet lokaltåg på Södra stambanan vände i Huddinge... så jag måste tyvärr avfärda ovanstående invändningar som historielösa!
Naturligtvis hade en pendeltågslinje till Norra Botkyrka medfört att kapacitetstaket nåtts tidigare - vilket framtvingat ytterligare spår genom city. Precis som jag skrev.

Nu kanske vi kan lämna detta sidospår?

/TKO

* Jag undrar - liksom säker många andra gör - i vilken disciplin Dr Nojdh har sin examen!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Diripsi skrev: Nej, det övergripande målet med kollektivtrafiken är inte att minska biltrafiken. Det övergripande målet med kollektivtrafiken är att uppfylla folks transportbehov utifrån deras egna prioriteringar. Det innebär först och främst att kollektivtrafiken ska gå på de tider och platser där folk vill åka, men självklart ska man även ta hänsyn till faktorer som punktlighet, restid och komfort. Och det viktigaste är att uppfylla behoven för de som inte har något alternativ, eftersom nyttan med kollektivtrafiken är mindre för de som har möjlighet att åka bil. Undantaget är om bilresor ger upphov till skador för samhället som överstiger nyttan för den enskilde, men då är det mycket effektivare att begränsa biltrafiken med styrmedel som bensinskatter och trängselskatter.
Att minska biltrafiken får nog ses som en viktig faktor både när man bygger ut kollektivtrafiken och när man förbättrar infrastrukturen för cyklister och gångtrafikanter. Undrar förresten om det inte skulle vara mer samhällsekonomiskt lönsamt att få fler att cykla istället för att få fler att åka kollektivt?
M224 skrev:Det var en stor artikel i mitti i våras som tog upp ämnet "Vad skulle få dig att ställa bilen". Allt annat än ökad komfort togs upp som önskemål. Jag tror att ökad komfort kommer långt ner på de flestas önskelista. Snabbare linjer, minskad trängsel och tätare avgångar samt lägre pris kommer nog före för de flesta.
Om nu priset skulle vara så avgörande borde man nog ställa bilen redan idag då den knappast är billigare att arbetspendla med bil än att åka kollektivt. Men bilägare brukar ha en förmåga att underprissätta bilkostnaden per mil. Men det är lätt att dra till med priset för att försvara sitt bilåkande. Sedan får nog både minskad trängsel och tätare avgångar kategoriseras in under komfort.
TKO skrev:Tunnelbana är helt enkelt fel trafikslag för den långa linjen till Norsborg!
Det är dock det vi har och får leva med och då gäller det att planera trafiken och vagnarna utifrån detta. Att det skulle varit bättre att bygga X är inget vi är behjälpa av idag.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Om nu priset skulle vara så avgörande borde man nog ställa bilen redan idag då den knappast är billigare att arbetspendla med bil än att åka kollektivt. Men bilägare brukar ha en förmåga att underprissätta bilkostnaden per mil. Men det är lätt att dra till med priset för att försvara sitt bilåkande. Sedan får nog både minskad trängsel och tätare avgångar kategoriseras in under komfort.
För många är det bara de rörliga milkostnaderna som är intressanta i beräkningen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Om nu priset skulle vara så avgörande borde man nog ställa bilen redan idag då den knappast är billigare att arbetspendla med bil än att åka kollektivt. Men bilägare brukar ha en förmåga att underprissätta bilkostnaden per mil. Men det är lätt att dra till med priset för att försvara sitt bilåkande. Sedan får nog både minskad trängsel och tätare avgångar kategoriseras in under komfort.
För många är det bara de rörliga milkostnaderna som är intressanta i beräkningen.
Förhoppningsvis är totalekonomin det intressanta, men som sagt lever många i en form av självförnekelse för att försvara sitt bilåkande och klaga på den "dyra kollektivtrafiken".
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

Det är en vanlig missuppfattning att det alltid är dyrare att åka bil än kollektivtrafik. Det var möjligen sant förut, men är det inte längre. För den som har en bil men inte periodkort är det billigare att köra bil på meddelånga avstånd utanför innerstan, även om man bara är en person i bilen. Kostnaden för bilresor har legat nästan konstant de senaste 20 åren, om man kompenserar för inflationen. På samma tid har kostnaden för SL-biljetter nästan fördubblats.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Är det hösten 2021 som gäller för trafikstart av C30?
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Diripsi skrev:Det är en vanlig missuppfattning att det alltid är dyrare att åka bil än kollektivtrafik. Det var möjligen sant förut, men är det inte längre. För den som har en bil men inte periodkort är det billigare att köra bil på meddelånga avstånd utanför innerstan, även om man bara är en person i bilen. Kostnaden för bilresor har legat nästan konstant de senaste 20 åren, om man kompenserar för inflationen. På samma tid har kostnaden för SL-biljetter nästan fördubblats.
Trams!

"Hur mycket kostar det att äga bil?" En Sifo-undersökning från KVD Bilpriser visar att de flesta underskattar månadskostnaden för att äga en bil med minst 1500 kr. Den vanligaste lägstakostnaden är 3500 kronor, och den högsta sträcker sig över 6000. Stora delar av kostnaden kommer från utgifter som man inte ens tänker på, så kallade ”dolda kostnader”.

https://swiftcourt.com/sv/content/vad-k ... tt-aga-bil

Hälsar / Lena
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

1 skrev:
Diripsi skrev:Det är en vanlig missuppfattning att det alltid är dyrare att åka bil än kollektivtrafik. Det var möjligen sant förut, men är det inte längre. För den som har en bil men inte periodkort är det billigare att köra bil på meddelånga avstånd utanför innerstan, även om man bara är en person i bilen. Kostnaden för bilresor har legat nästan konstant de senaste 20 åren, om man kompenserar för inflationen. På samma tid har kostnaden för SL-biljetter nästan fördubblats.
Trams!

"Hur mycket kostar det att äga bil?" En Sifo-undersökning från KVD Bilpriser visar att de flesta underskattar månadskostnaden för att äga en bil med minst 1500 kr. Den vanligaste lägstakostnaden är 3500 kronor, och den högsta sträcker sig över 6000. Stora delar av kostnaden kommer från utgifter som man inte ens tänker på, så kallade ”dolda kostnader”.

Hälsar / Lena
Det som Diripsi skriver är inte trams! Det handlar om den som redan har en bil. Då är kostnaden för att äga bilen oväsentlig när man kalkylerar kostnaden för en specifik resa.

Tyvärr har jag inget att tillägga angående statusen för C30. Så egentligen borde jag inte skriva i denna tråd. Men gör det ändå, för tråden är redan förstörd.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:
1 skrev:
Trams!

Hälsar / Lena
Det som Diripsi skriver är inte trams! Det handlar om den som redan har en bil. Då är kostnaden för att äga bilen oväsentlig när man kalkylerar kostnaden för en specifik resa.

Tyvärr har jag inget att tillägga angående statusen för C30. Så egentligen borde jag inte skriva i denna tråd. Men gör det ändå, för tråden är redan förstörd.
Ja, tråden är kanske förstörd. Däremot finner jag i Dirpsis inlägg inget stöd för ditt påstående "då är kostnaden för att äga bilen oväsentlig när man kalkylerar kostnaden för en specifik resa". I själva verket uttalat sig Dirpsi så allmänt att det inte går att dra några slutsatser om vilka kostnader som avses. Är det t.ex. enbart bränslekostnad + ev. trängselskatt? Dessutom finns inga som helst källhänvisningar som stöd för påståendena där, ett ofog som jag påtalat även i andra sammanhang.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, tråden är kanske förstörd. Däremot finner jag i Dirpsis inlägg inget stöd för ditt påstående "då är kostnaden för att äga bilen oväsentlig när man kalkylerar kostnaden för en specifik resa". I själva verket uttalat sig Dirpsi så allmänt att det inte går att dra några slutsatser om vilka kostnader som avses. Är det t.ex. enbart bränslekostnad + ev. trängselskatt? Dessutom finns inga som helst källhänvisningar som stöd för påståendena där, ett ofog som jag påtalat även i andra sammanhang.
Dipri skriver "... den som har en bil men inte periodkort ..." vilket jag tolkar som att bilen finns i hushållet i första hand för andra resor än de som lämpligen kan göras med SL. Då är kostnaden för någon extra lokal resa oberoende av vad det kost att ha (äga) bilen. Kan bilen köras på el så är milkostnaden låg.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Åter till C30!!!

Test och utbildning har försenats på grund av den personalbrist som pandemin orsakat.
"Corona försenar nya tunnelbanetågen".
Skriv svar