"Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11428
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

"Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"

Inlägg av Enceladus »

Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen: ”Pendlarna måste prioriteras”

SVT Nyheter har publicerat en artikel om tågtrafiken i Mälardalen. I artikeln intervjuas Region Västmanlands regionråd Tommy Levinsson (S). Det görs ett antal påståenden som kan behöva faktakollas.

1. "Fjärrtågsresenärer åker inte varje dag. Det gör regiontågsresenärer." Påståendet är fullt rimligt, hur relevant är det? Det är väl antalet dagliga resenärer som räknas, oavsett hur många som är unika.

2. "Vi i Mälardalstrafik har köpt tåg". Påståendet är helt riktigt, men å andra sidan har Mälardalstrafik inga planer på att köra tåg mellan Stockholm och Västerås. Det ansvaret överlämnar politikerna åt marknaden. Mitt tips är att inte klaga på trafiken om det inte ens finns någon vilja att upphandla den. Det är klart att marknaden vinstmaximerar.

3. "Redan idag är det svårt att hitta sittplatser på vissa sträckor under vissa tider." Påståendet stämmer enligt den senaste resandestatistiken. Detta beror dock huvudsakligen på att kapacitetssvaga tåg körs. Med kapacitetsstarka tåg borde det finnas lediga sittplatser även i rusningen. Men det vill ju politikerna inte göra mellan Stockholm och Västerås.

4. "Det är klart vi behöver rusta vägar också men det är järnvägen som sväljer den största kapaciteten." Påståendet är sant, men det är just vägar som Mälardalen har valt att satsa på. Pendeltågen har i princip redan kollapsat sett till ståplatsutnyttjandet före pandemin. Tids nog drabbar järnvägens groteska kapacitetsbrister även regiontågen.
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: "Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"

Inlägg av pnott »

Enceladus skrev: 2. "Vi i Mälardalstrafik har köpt tåg". Påståendet är helt riktigt, men å andra sidan har Mälardalstrafik inga planer på att köra tåg mellan Stockholm och Västerås. Det ansvaret överlämnar politikerna åt marknaden. Mitt tips är att inte klaga på trafiken om det inte ens finns någon vilja att upphandla den. Det är klart att marknaden vinstmaximerar.
I Västmanlands län finns tre stationer med passargerarutbyte längs Mälarbanan och två längs Svealandsbanan (varav en längs båda banorna), så det är visst relevant för Region Västmanland att Mälardalstrafik har köpt tåg. Reportaget känns lite rörigt men om det är regionrådets eller reporterns förtjänst kan i alla fall inte jag avgöra.
bpn
Inlägg: 29
Blev medlem: fredag 30 december 2005 9:29

Re: "Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"

Inlägg av bpn »

Tyvärr vill inte Mälartåg ha 1 klass-avdelningar, vilket SJ har. Därför är SJ att föredra
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3536
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: "Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"

Inlägg av Hechtwagen »

bpn skrev:Tyvärr vill inte Mälartåg ha 1 klass-avdelningar, vilket SJ har. Därför är SJ att föredra
Värt att notera är att 2 Klass på ER1 med råge slår 1 Klass på X40! Så är det dessa fordon som jämförs så ska du nog välja ER1 om inte det överordnade syftet med ditt 1 Klass resande är att slippa 2 Klass resenärerna.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"

Inlägg av TKO »

Hechtwagen skrev:
bpn skrev:Tyvärr vill inte Mälartåg ha 1 klass-avdelningar, vilket SJ har. Därför är SJ att föredra
Värt att notera är att 2 Klass på ER1 med råge slår 1 Klass på X40! Så är det dessa fordon som jämförs så ska du nog välja ER1 om inte det överordnade syftet med ditt 1 Klass resande är att slippa 2 Klass resenärerna.
På X40 är det väl det enda skälet att välja 1:a klass?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Joakim W
Inlägg: 542
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: "Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"

Inlägg av Joakim W »

Hechtwagen skrev:
bpn skrev:Tyvärr vill inte Mälartåg ha 1 klass-avdelningar, vilket SJ har. Därför är SJ att föredra
Värt att notera är att 2 Klass på ER1 med råge slår 1 Klass på X40! Så är det dessa fordon som jämförs så ska du nog välja ER1 om inte det överordnade syftet med ditt 1 Klass resande är att slippa 2 Klass resenärerna.
Smaken är som baken, men X40 slår ER1 i bekvämlighet med råge, ER1 har ju riktigt hårda och obekväma stolar :-D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: "Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"

Inlägg av Anders Hanquist »

Språkfråga: Vad är "regiontåg"? Är det vad som i vanligt språkbruk kallas "regionaltåg", eller avses att trafiken drivs av regionerna (som de senaste 150+ åren kallats landsting)? Den terminologiska förvirringen ökar.
Skriv svar