Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen: ”Pendlarna måste prioriteras”
SVT Nyheter har publicerat en artikel om tågtrafiken i Mälardalen. I artikeln intervjuas Region Västmanlands regionråd Tommy Levinsson (S). Det görs ett antal påståenden som kan behöva faktakollas.
1. "Fjärrtågsresenärer åker inte varje dag. Det gör regiontågsresenärer." Påståendet är fullt rimligt, hur relevant är det? Det är väl antalet dagliga resenärer som räknas, oavsett hur många som är unika.
2. "Vi i Mälardalstrafik har köpt tåg". Påståendet är helt riktigt, men å andra sidan har Mälardalstrafik inga planer på att köra tåg mellan Stockholm och Västerås. Det ansvaret överlämnar politikerna åt marknaden. Mitt tips är att inte klaga på trafiken om det inte ens finns någon vilja att upphandla den. Det är klart att marknaden vinstmaximerar.
3. "Redan idag är det svårt att hitta sittplatser på vissa sträckor under vissa tider." Påståendet stämmer enligt den senaste resandestatistiken. Detta beror dock huvudsakligen på att kapacitetssvaga tåg körs. Med kapacitetsstarka tåg borde det finnas lediga sittplatser även i rusningen. Men det vill ju politikerna inte göra mellan Stockholm och Västerås.
4. "Det är klart vi behöver rusta vägar också men det är järnvägen som sväljer den största kapaciteten." Påståendet är sant, men det är just vägar som Mälardalen har valt att satsa på. Pendeltågen har i princip redan kollapsat sett till ståplatsutnyttjandet före pandemin. Tids nog drabbar järnvägens groteska kapacitetsbrister även regiontågen.
"Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: "Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"
I Västmanlands län finns tre stationer med passargerarutbyte längs Mälarbanan och två längs Svealandsbanan (varav en längs båda banorna), så det är visst relevant för Region Västmanland att Mälardalstrafik har köpt tåg. Reportaget känns lite rörigt men om det är regionrådets eller reporterns förtjänst kan i alla fall inte jag avgöra.Enceladus skrev: 2. "Vi i Mälardalstrafik har köpt tåg". Påståendet är helt riktigt, men å andra sidan har Mälardalstrafik inga planer på att köra tåg mellan Stockholm och Västerås. Det ansvaret överlämnar politikerna åt marknaden. Mitt tips är att inte klaga på trafiken om det inte ens finns någon vilja att upphandla den. Det är klart att marknaden vinstmaximerar.
Re: "Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"
Tyvärr vill inte Mälartåg ha 1 klass-avdelningar, vilket SJ har. Därför är SJ att föredra
- Hechtwagen
- Inlägg: 3536
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: "Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"
Värt att notera är att 2 Klass på ER1 med råge slår 1 Klass på X40! Så är det dessa fordon som jämförs så ska du nog välja ER1 om inte det överordnade syftet med ditt 1 Klass resande är att slippa 2 Klass resenärerna.bpn skrev:Tyvärr vill inte Mälartåg ha 1 klass-avdelningar, vilket SJ har. Därför är SJ att föredra
Re: "Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"
På X40 är det väl det enda skälet att välja 1:a klass?Hechtwagen skrev:Värt att notera är att 2 Klass på ER1 med råge slår 1 Klass på X40! Så är det dessa fordon som jämförs så ska du nog välja ER1 om inte det överordnade syftet med ditt 1 Klass resande är att slippa 2 Klass resenärerna.bpn skrev:Tyvärr vill inte Mälartåg ha 1 klass-avdelningar, vilket SJ har. Därför är SJ att föredra
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: "Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"
Smaken är som baken, men X40 slår ER1 i bekvämlighet med råge, ER1 har ju riktigt hårda och obekväma stolarHechtwagen skrev:Värt att notera är att 2 Klass på ER1 med råge slår 1 Klass på X40! Så är det dessa fordon som jämförs så ska du nog välja ER1 om inte det överordnade syftet med ditt 1 Klass resande är att slippa 2 Klass resenärerna.bpn skrev:Tyvärr vill inte Mälartåg ha 1 klass-avdelningar, vilket SJ har. Därför är SJ att föredra

Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: "Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"
Språkfråga: Vad är "regiontåg"? Är det vad som i vanligt språkbruk kallas "regionaltåg", eller avses att trafiken drivs av regionerna (som de senaste 150+ åren kallats landsting)? Den terminologiska förvirringen ökar.