Då är det ju rimligare att fullfölja de planerna, än att bygga en järnväg mellan Handen och Flemingsberg.dr Cassandra Nojdh skrev: Några sakuppgifter om största möjliga djupgående vid passage in till Östersjön:Största djupgående vid anlöp Norvikshamnen: 15,3 m: https://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofar ... mn-Norvik/
- Stora Bält 15 m: https://www.danpilot.dk/pilotage/transit-pilotage/
- Drogden, väster om Pepparholm (över Öresundstunneln): 7,7 m
- Flintrännan, (under Öresundsbron): 7,2 m: https://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofar ... intrannan/
Det är inseglingsrännan via Gunnarstenarna (ost om Landsort) som sätter gränsen för djupgåendet, inte vattendjupet vid kaj. https://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofar ... ortsleden/
Göteborg kan fn. ta emot fartyg med ett största djupgående på 13,5 m, men arbete pågår med möjliggöra ett djupgående på 16,5 eller 17,5 m: http://www.sjofartsverket.se/skandiaporten
M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Exakt!twr skrev:Då är det ju rimligare att fullfölja de planerna, än att bygga en järnväg mellan Handen och Flemingsberg.dr Cassandra Nojdh skrev: Några sakuppgifter om största möjliga djupgående vid passage in till Östersjön:Största djupgående vid anlöp Norvikshamnen: 15,3 m: https://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofar ... mn-Norvik/
- Stora Bält 15 m: https://www.danpilot.dk/pilotage/transit-pilotage/
- Drogden, väster om Pepparholm (över Öresundstunneln): 7,7 m
- Flintrännan, (under Öresundsbron): 7,2 m: https://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofar ... intrannan/
Det är inseglingsrännan via Gunnarstenarna (ost om Landsort) som sätter gränsen för djupgåendet, inte vattendjupet vid kaj. https://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofar ... ortsleden/
Göteborg kan fn. ta emot fartyg med ett största djupgående på 13,5 m, men arbete pågår med möjliggöra ett djupgående på 16,5 eller 17,5 m: http://www.sjofartsverket.se/skandiaporten
Det är som Sio konstaterade för ett halvår (eller mer) sedan:
Utöver detta är det ju en avsevärt mycket längre distans till sjöss som ska tillryggaläggas, bara avståndet Skagen - Bornholm (via Stora Bält) utgör 370 nautiska mil. Därifrån till Landsort är det minst 270 nautiska mil till, sammanlagt över 600 nautiska mil. Med en snittfart på 20 knop talar vi om en gångtid på i storleksordningen 1,5 dygn. Som jämförelse kan nämnas att avståndet Skagen Göteborg är i storleksordningen 50 nautiska mil.Sio skrev:Jag undrar vem som missförstått syftet med Norvik? Allt snack om att konkurrera med Göteborgs hamn är just snack. Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm. Det är nog alla inblandade medvetna om. Eftersom Norvik ligger nära Södertälje och har bättre insegling så är det främst Södertälje som kommer att släppa till trafik förutspår jag.Enceladus skrev:Det verkar råda ett missförstånd i den här tråden. Syftet med Norvik är inte att bygga en ny lokal hamn för Stockholm, utan en andra jättehamn för Sverige (och delvis Norden) som samexisterar med Skandiahamnen. En sådan jättehamn går inte att bygga var som helst. För att ta emot de största fartygen behövs ett stort djup. Av naturliga skäl har flera kommuner med konkurrerande verksamhet, inte bara Södertälje, kritiserat beslutet. Kritiken beror på att Norvik faktiskt har förutsättningar att ta marknadsandelar, men att järnvägens andel blir väldigt liten med befintlig infrastruktur.
Vad gäller järnvägstrafiken så är min prognos att summan av trafiken till Värtan, Norvik och Södertälje inte kommer att förändras dramatiskt, men en överflyttning från de övriga till Norvik är att vänta. Vi talar om 1-3 tågpar på Nynäsbanan per dygn gissar jag.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Det stämmer att Norviks övertag försvinner på några års sikt, men Norvik har fortfarande ett strategiskt läge för transporter från andra hamnar i Östersjön. I och för sig kan den politiska utvecklingen i relevanta länder begränsa den vägens konkurrenskraft...dr Cassandra Nojdh skrev:Åja, åja, åja! Jag jämförde bara inseglingen till Norvik med de avsevärt krångligare inseglingarna till Södertälje och Stockholm. Norviks ev. "övertag" gentemot Göteborg är bara skenbart och kommer dessutom att på några års sikt försvinna.Enceladus skrev:Göteborg kan inte ta emot lika stora fartyg som Norvik. Kanske inte relevant i det här fallet, men logistikkedjor kan vara väldigt komplexa. En av poängerna med Norvikshamnen är ju det naturliga djupet. De sjöfartsmässiga fördelarna med Norvik har redan avhandlats i denna tråd!twr skrev:Om godset ska till Eskilstuna kan det väl använda hamnen i Göteborg istället?
Nu finns det prognoser som trafikplaneringen utgår från: en lastbil var 16:e sekund, hela dagen, varje dag. Det här påminner väldigt mycket om debatten om Förbifart Stockholm där många debattörer hävdade att det inte fanns något trafikbehov istället för att föreslå ett effektivare och miljövänligare alternativ som löser samma trafikuppgifter. Därmed har även Tvärförbindelse Södertörn blivit ett oundvikligt faktum.twr skrev:Då är det ju rimligare att fullfölja de planerna, än att bygga en järnväg mellan Handen och Flemingsberg.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Nu var det väl ändå transporterna från utomnordiska hamnar som framhölls när Norvik påstods kunna bli en konkurrent till Göteborg (och som skulle kunna påverka godsflödena från hamnen). Sio har rätt när han säger "Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm". Dessutom är det rätt märkligt att bygga sin argumentation på en nästan tre år gammal insändare i Nynäshamnsposten.Enceladus skrev:
Det stämmer att Norviks övertag försvinner på några års sikt, men Norvik har fortfarande ett strategiskt läge för transporter från andra hamnar i Östersjön. I och för sig kan den politiska utvecklingen i relevanta länder begränsa den vägens konkurrenskraft...
Nu finns det prognoser som trafikplaneringen utgår från: en lastbil var 16:e sekund, hela dagen, varje dag. Det här påminner väldigt mycket om debatten om Förbifart Stockholm där många debattörer hävdade att det inte fanns något trafikbehov istället för att föreslå ett effektivare och miljövänligare alternativ som löser samma trafikuppgifter. Därmed har även Tvärförbindelse Södertörn blivit ett oundvikligt faktum.twr skrev:Då är det ju rimligare att fullfölja de planerna, än att bygga en järnväg mellan Handen och Flemingsberg.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Det är väl inte alls otänkbart att en större del av godsflödet till Norden i framtiden går via Norvik från bland annat Sankt Petersburg och Gdańsk. Det är en ganska naturlig väg.dr Cassandra Nojdh skrev:Nu var det väl ändå transporterna från utomnordiska hamnar som framhölls när Norvik påstods kunna bli en konkurrent till Göteborg (och som skulle kunna påverka godsflödena från hamnen). Sio har rätt när han säger "Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm". Dessutom är det rätt märkligt att bygga sin argumentation på en nästan tre år gammal insändare i Nynäshamnsposten.
Insändaren skrevs när Tvärförbindelse Södertörn fortfarande inte var beslutad. Nu är frågan egentligen överspelad. Det ska satsas på motorvägar, inte järnvägar. Icke desto mindre går det att ifrågasätta samhällsutvecklingen.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Det går alltid att ifrågasätta samhällsutvecklingen. Särskilt om man ser det som en naturlig väg där Onkel Xi och Vladimir Vladimirovitj har tagit över mer och mer. Som i "Den nya sidenvägen" där den kinesiska kommunistdiktaturen erbjuder "den kinesiska modellen av socialism som en "ny möjlighet för andra länder som vill skynda på sin utveckling samtidigt som de vaktar sin självständighet".Enceladus skrev:Det är väl inte alls otänkbart att en större del av godsflödet till Norden i framtiden går via Norvik från bland annat Sankt Petersburg och Gdańsk. Det är en ganska naturlig väg.dr Cassandra Nojdh skrev:Nu var det väl ändå transporterna från utomnordiska hamnar som framhölls när Norvik påstods kunna bli en konkurrent till Göteborg (och som skulle kunna påverka godsflödena från hamnen). Sio har rätt när han säger "Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm". Dessutom är det rätt märkligt att bygga sin argumentation på en nästan tre år gammal insändare i Nynäshamnsposten.
Insändaren skrevs när Tvärförbindelse Södertörn fortfarande inte var beslutad. Nu är frågan egentligen överspelad. Det ska satsas på motorvägar, inte järnvägar. Icke desto mindre går det att ifrågasätta samhällsutvecklingen.
https://www.hbl.fi/artikel/den-nya-side ... tisk-makt/
Genom Hutchison ports har de dessutom redan "halva inne" så att säga. Det är ingen slump att kinesiska sjöstridskrafter övat samman med Ryssland i Östersjön.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Annars är det ju du som brukar utmärka dig genom att inte ifrågasätta samhällsutvecklingen, utan att utgå ifrån att vissa saker aldrig kommer att förändras. Till exempel den moderata trafikpoliken i Region Stockholm.Enceladus skrev:Icke desto mindre går det att ifrågasätta samhällsutvecklingen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Nu har Trafikverket publicerat den uppdaterade versionen "Förslag Tågplan 2021" och där har bristen korrigerats.Joakim W skrev:Är det inget banarbete eller nåt som ställer till det? Enligt tåglistan utgår ju tåget från Spånga denna vecka du tittar på, och det är ju inte det normala. Vänta tills de publicerar allt. Detta är ju inte nån fastställd tidtabell.
Jämfört med förra tågplanen verkar de enda förändringarna vara att den där enskilda avgången i eftermiddagsrusningen som vänder i Älvsjö förlängs till Tumba samt att vissa avgångar kortas av från Tumba till Älvsjö under högsommaren, utan att förlängas till Nynäshamn som trafikförändringsremissen föreslog. Det talades även om förlängda tåg till Bro. Några sådana avgångar finns dock inte heller att hitta.
Med andra ord förverkligas de föreslagna trafikförsämringarna medan de föreslagna trafikförbättringarna inte blir av. Sedan finns det ett antal behövda trafikförbättringar som inte ens föreslogs i trafikförändringsremissen (exempelvis förlängd 15-minuterstrafik på helger, jämför med blå linjen).
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: måndag 30 januari 2006 21:28
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Igår gick det definitivt inget tåg Norvik-Eskilstuna via Tomteboda....218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
/Björn
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Märkligt eftersom jag stog och tittade på det. Finns en film på det när det passerade Älvsjö pbg norrut på godsspåret. Kan ha varit ett annat tåg jag såg i Tomteboda då och att man vände i Älvsjö. Vagnräkningen 32 st är gjord från filmen.bjorn.lovdahl skrev:Igår gick det definitivt inget tåg Norvik-Eskilstuna via Tomteboda....218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
//218
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Tåget vänder i Älvsjö gods. Men vissa gillar bara att säga att folk har fel istället för att rätta218 skrev:Märkligt eftersom jag stog och tittade på det. Finns en film på det när det passerade Älvsjö pbg norrut på godsspåret. Kan ha varit ett annat tåg jag såg i Tomteboda då och att man vände i Älvsjö. Vagnräkningen 32 st är gjord från filmen.bjorn.lovdahl skrev:Igår gick det definitivt inget tåg Norvik-Eskilstuna via Tomteboda....218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
//218
Tycker fö. det är lite konstigt att tåget inte tar med vagnar från Jordbro, borde ju vara billigare för Green Cargo att bara köra ett tåg på Nynäsbanan istället för två. Men de har säkert nån anledning!
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Ett tåg! Med hela 32 vagnar! ja, det var verkligen ett paradigmskifte.218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
I andra stycket görs en massa påståenden utan några som helst källhänvisningar. T.o.m. saturnusmånen lämnar (oftast mängder av) referenser - med varierande källvärde.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Det har väl redan påpekas att tåget inte kom från Norvik...dr Cassandra Nojdh skrev:Ett tåg! Med hela 32 vagnar! ja, det var verkligen ett paradigmskifte.218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
I andra stycket görs en massa påståenden utan några som helst källhänvisningar. T.o.m. saturnusmånen lämnar (oftast mängder av) referenser - med varierande källvärde.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Ingenjörn förstår säkert att det var en smula ironi med i leken.....TKO skrev:Det har väl redan påpekas att tåget inte kom från Norvik...dr Cassandra Nojdh skrev:Ett tåg! Med hela 32 vagnar! ja, det var verkligen ett paradigmskifte.218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
I andra stycket görs en massa påståenden utan några som helst källhänvisningar. T.o.m. saturnusmånen lämnar (oftast mängder av) referenser - med varierande källvärde.
/TKO
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Vart kom tåget ifrån? För vad jag kunde se gick det ett tåg från Norvik denna dag.TKO skrev:Det har väl redan påpekas att tåget inte kom från Norvik...dr Cassandra Nojdh skrev:Ett tåg! Med hela 32 vagnar! ja, det var verkligen ett paradigmskifte.218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
I andra stycket görs en massa påståenden utan några som helst källhänvisningar. T.o.m. saturnusmånen lämnar (oftast mängder av) referenser - med varierande källvärde.
/TKO
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Tåget kom från Norvik men vände inte i Tomteboda enligt plan utan på Älvsjö godsbangård pga arbetena med Getingmidjan. Om det hade gått att lägga ut filmen här på ett enkelt sätt hade jag gjort det. Filmen är tagen av TRV tågledning.
Vad det gäller Jordbro så har jag för mig att det är Norviks hamn som står för tåget och upphandlar det av Green Cargo. De vill väl inte fördröja sitt prioriterade heltåg för att växla i Jordbro på vägen till Eskilstuna/Folkesta. Om det var Green Cargo som stod för tåget skulle det vara lättare att kunna tänka sig det.
//218
Vad det gäller Jordbro så har jag för mig att det är Norviks hamn som står för tåget och upphandlar det av Green Cargo. De vill väl inte fördröja sitt prioriterade heltåg för att växla i Jordbro på vägen till Eskilstuna/Folkesta. Om det var Green Cargo som stod för tåget skulle det vara lättare att kunna tänka sig det.
//218
Senast redigerad av 218 den torsdag 16 juli 2020 9:30, redigerad totalt 1 gånger.
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Ja vi får väl lägga lite extra tid på det då! Källan är diskussioner mellan Trafikverket och näringslivsansvariga i Haninge kommun angående ekonomidiskussioner kring ny bana Jordbro-Flemingsberg. Ett förslag för att få ihop ekonomi för banan genom att merutnyttja den för Spårväg Syd.dr Cassandra Nojdh skrev:Ett tåg! Med hela 32 vagnar! ja, det var verkligen ett paradigmskifte.218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
I andra stycket görs en massa påståenden utan några som helst källhänvisningar. T.o.m. saturnusmånen lämnar (oftast mängder av) referenser - med varierande källvärde.
//218
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Tåget går varannan dag (idag) från Stockholm mot Norvik runt kl 5. Avg.tiden från Norvik är kl 1645 men som vanligt godståg är lite flexibla i tidtabellen. När den film som jag nämner togs på tåget passerade det Älvsjö kl 1610. Filmen togs fö från Götalandsvägens viadukt över järnvägen.
//218
//218
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Nej, källan är än så länge bara du. Du gör ett antal påståenden som läsaren här förväntas godta. Jag efterfrågade källhänvisningar, dvs. något som kan styrka dina påståenden. Inte allmänt hållna beskrivningar som "diskussioner mellan Trafikverket och näringslivsansvariga i Haninge kommun".218 skrev:Ja vi får väl lägga lite extra tid på det då! Källan är diskussioner mellan Trafikverket och näringslivsansvariga i Haninge kommun angående ekonomidiskussioner kring ny bana Jordbro-Flemingsberg. Ett förslag för att få ihop ekonomi för banan genom att merutnyttja den för Spårväg Syd.dr Cassandra Nojdh skrev:Ett tåg! Med hela 32 vagnar! ja, det var verkligen ett paradigmskifte.218 skrev:Alltid tråkigt att skjuta in verkligheten i de intressanta spekulationerna! Idag stod jag och tittade på containertåget från Norvik i Tomteboda hela 32 vagnar efter ett Rc. Detta tåg går Norvik-Älvsjö/Tomteboda-Eskilstuna (Folkesta). Känns som att Nynäsbanan står inför ett paradigmskifte!
Fö så har det funnits diskussioner om en ny bansträcka mellan Jordbro via Gladö till Flemingsberg för att snabba upp godstågen från Norvik genom att gena men även för att slippa mycket tidsödande lokrundgångar i Älvsjö/Tomteboda. Samtidigt förstås för att spara kapacitet på Nynäsbanans innerområde. I de diskussionerna har också tanken diskuterats att med en sådan bana skulle man kunna förlänga Spårväg Syd via banan från Flemingsberg till lämplig punkt i Haninge på ett kostnadseffektivt sätt genom samutnyttjande. Det är en tanke som givetvis Haninge k:n är intresserade av.
//218
I andra stycket görs en massa påståenden utan några som helst källhänvisningar. T.o.m. saturnusmånen lämnar (oftast mängder av) referenser - med varierande källvärde.
//218
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".