TKO skrev:Tamsons pladder om att det krävs ny lagstiftning är inget annat än pladder - trafikföretag (även offentliga) bestämmer själva hur många resenärer ett fordon får ta, upp till den gräns som typgodkännandet tilllåter.
Tamsons har tydligen gjort bort sig i ännu en fråga. Det är pinsamt att justitieministern ska behöva tillrättavisa trafikregionrådet:
Justitieministern sågar SL:s förslag om ny trängsellag
Morgan Johansson (S) skrev:– Det bästa är väl att se till att köra så många bussar så att det inte blir trängsel. Det är väl signalen tillbaka till Stockholms läns landsting.
Utanför rusningen finns det egentligen ingen ursäkt för trängsel. Antingen har SL för dålig koll på den faktiska beläggningen eller så är standarden för låg. I rusningen är det inte säkert att det går att undvika trängsel helt, men det går definitivt att använda befintliga resurser mer effektivt.
De linjer som har för hög beläggning, t.ex. 143 och 179, hade för hög beläggning redan innan coronapandemin. Det är knappast någon överraskning att trängseln fortsätter även nu. Gör som Skånetrafiken - anpassa utbudet till efterfrågan!
Tamsons (M) om justitieministerns utspel: Känns inte påläst
Tamsons svar till justitieministern bemöter inte argumentet och saknar egentligen substans.
Kristoffer Tamsons (M) skrev:– Han förefaller inte vara påläst och går emot de bedömningar som görs av två egna myndigheter; länsstyrelsen och polisen. Det känns inte helt professionellt i min bok. Jag ser fram emot att parterna framöver för en formell och mer mogen dialog i frågan.
Sedan när lyssnar Tamsons på
polisen? Tydligen bara om det passar hans egen agenda...