Status C30?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sparkfot
Inlägg: 3586
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

TKO skrev:
Sparkfot skrev:
Traesk skrev:Några nyheter här?
Förarutbildningen pågår för fullt och varje vecka blir 3st nya förare klara. Hittills borde det vara runt 15 pers klara. Provdriften (trial operation) där tågen ska mellan ordinarie tåg är tänkt starta i månadsskiftet maj/juni enligt det senaste jag hörde.
Idag vid T-centralen vid pass kl två på eftermiddagen dök det på plattformsskylten upp ett tåg benämnt "Norsborg Kort tåg". Det stannade men öppnade inte dörrarna för trafikutbyte. Det var ett C30-tåg, så provdriften mellan ordinarie tåg verkar ha börjat...

observerade
Thomas K Ohlsson
Det är förarutbildningen som pågår där den praktiska biten är bland annat att köra ut ett tåg och starta och stanna vid varje station. Håll utkik mellan 11-14 på vardagar så kommer kan det dyka ett C30-tåg när du minst anar det.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Status C30?

Inlägg av TKO »

Kan inte tunnelbanans skyltsystem hantera detta så att det framgår att det inte går att åka med tåget?
Alternativt kunde man öka realismen i förarutbildningen och faktiskt ta med trafikanter!

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6851
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Status C30?

Inlägg av Odd »

Tidigare gick det att lägga ut meddelande "Förare under utbildning" eller så genom IDTS-systemet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av M224 »

Varför inte bara skylta "Ingen påstigning". Kan väl inte vara allt för svårt? Själv är jag ute dagligen mellan 11-14 men har fortfarande inte sett ett enda C30-tåg.
Dessutom bor jag så jag ser tunnelbanan vid Hägerstensåsen. :roll:
Sparkfot
Inlägg: 3586
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

TKO skrev:Kan inte tunnelbanans skyltsystem hantera detta så att det framgår att det inte går att åka med tåget?
Alternativt kunde man öka realismen i förarutbildningen och faktiskt ta med trafikanter!

funderar
Thomas K Ohlsson
Svaret på din första fundering är att jovisst kan det det. Det krävs en liten handpåläggning bara.
Svaret på din andra fundering är att jovisst skulle man kunna det men eftersom man testar en massa saker under färd (nödbromshandtag,nödöppnad dörr etc) under så vore det olämpligt att ha resenärer med sig när man gör detta.
Sparkfot
Inlägg: 3586
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

Odd skrev:Tidigare gick det att lägga ut meddelande "Förare under utbildning" eller så genom IDTS-systemet.
Ja men det går inte längre eftersom IDTS-systemet är ersatt av ett nyare modernare system även om det är de gamla IDTS-skyltarna som sitter uppe på stationerna (bortsett från Tekniska Högskolan)
Sparkfot
Inlägg: 3586
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

M224 skrev:Varför inte bara skylta "Ingen påstigning". Kan väl inte vara allt för svårt? Själv är jag ute dagligen mellan 11-14 men har fortfarande inte sett ett enda C30-tåg.
Dessutom bor jag så jag ser tunnelbanan vid Hägerstensåsen. :roll:
Det är definitivt inte så svårt och du får fortsätta hålla utkik på dagarna främst längst med linje 13 mellan Norsborg och Östermalmstorg/Tekniska Högskolan så ska du nog se att det dyker upp ett C30-tåg mellan ordinarie trafiktåg.
Användarens profilbild
GustavS
Inlägg: 65
Blev medlem: torsdag 29 januari 2009 18:55

Re: Status C30?

Inlägg av GustavS »

En annan sorts statusuppdatering för C30: det finns nu modell av den att använda i spelet Cities Skylines (inte skapad av mig, kan inte alls skapa sådant tyvärr).

https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 2057021355
well known yimby
strömming
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 16 juni 2020 14:11

Re: Status C30?

Inlägg av strömming »

Någon som vet när man får åka med som passagerare i de nya vagnarna?
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av M224 »

Igår såg jag C30 2306 vid Hornstull. Det verkar som man bara kör provtåg på sträckan Norsborg-Ropsten. Stämmer det?

För övrigt så lät tåget väldigt tråkigt. Hade varit roligt om de låtit lite mer som de nya tågen i New York.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Status C30?

Inlägg av Diripsi »

M224 skrev:Igår såg jag C30 2306 vid Hornstull.
I trafik för resenärer eller inte?
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av M224 »

Diripsi skrev:
M224 skrev:Igår såg jag C30 2306 vid Hornstull.
I trafik för resenärer eller inte?
Skyltat Norsborg men ej i trafik. Flertalet stod o tryckte på dörrknapparna. De verkade inte se att tåget var nedsläckt...
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Status C30?

Inlägg av Enceladus »

SL: ”Var beredd på att det kan bli varmt ombord”

I dagens värmebölja skulle de nya luftkonditionerade tågen passa utmärkt i trafik för resenärer. Har SL tagit höjd för att även gröna linjen kan behöva luftkonditionerade tåg om några decennier?
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Status C30?

Inlägg av Christer J »

Enceladus skrev:SL: ”Var beredd på att det kan bli varmt ombord”

I dagens värmebölja skulle de nya luftkonditionerade tågen passa utmärkt i trafik för resenärer. Har SL tagit höjd för att även gröna linjen kan behöva luftkonditionerade tåg om några decennier?
C20 har nu varit i drift ca 20 år. Livstidsförlängning har påbörjats och kommer väl att ta några år. Då man byter ut allt kablage och renoverar/byter ut mycket av den tekniska utrustningen kan de mycket väl hålla i 15-20 år till. Så runt 2040 bör det vara dags att få nya vagnar som ersättare för C20.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3509
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Status C30?

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev:SL: ”Var beredd på att det kan bli varmt ombord”

I dagens värmebölja skulle de nya luftkonditionerade tågen passa utmärkt i trafik för resenärer. Har SL tagit höjd för att även gröna linjen kan behöva luftkonditionerade tåg om några decennier?
Det behövs ingen AC i C20, signaturen "Ruggige Ragge" som.skrev här förut visste att berätta att C20 hade ett så sinnrikt och avancerat ventilationssystem att AC var överflödigt! Hade det verkligen fungerat så hade konstruktören lätt fått Nobelpris i fysik för sin bedrift!
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Status C30?

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:
Enceladus skrev:SL: ”Var beredd på att det kan bli varmt ombord”

I dagens värmebölja skulle de nya luftkonditionerade tågen passa utmärkt i trafik för resenärer. Har SL tagit höjd för att även gröna linjen kan behöva luftkonditionerade tåg om några decennier?
Det behövs ingen AC i C20, signaturen "Ruggige Ragge" som.skrev här förut visste att berätta att C20 hade ett så sinnrikt och avancerat ventilationssystem att AC var överflödigt! Hade det verkligen fungerat så hade konstruktören lätt fått Nobelpris i fysik för sin bedrift!
En poäng i sammanhanget var ju också att ”det är bara ett fåtal dagar om året som det behövs” och det kan man ju anse som bekräftat denna sommar. 20 minuters tunnelbaneresa (eller 30 om man har något ärende till/från de mest avlägsna förorterna) klarar man utan AC som ändå mest av allt skapar buller och energislöseri när man öppnar alla dörrar hela tiden. Vagn nummer 2000 tyckte jag var väldigt störande när den stod på översynsspåret och brummade, det var även för kallt att jobba i den när den skulle finstädas.
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Status C30?

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:En poäng i sammanhanget var ju också att ”det är bara ett fåtal dagar om året som det behövs” och det kan man ju anse som bekräftat denna sommar. 20 minuters tunnelbaneresa (eller 30 om man har något ärende till/från de mest avlägsna förorterna) klarar man utan AC som ändå mest av allt skapar buller och energislöseri när man öppnar alla dörrar hela tiden.
Resenärerna som pendlar en timme varje arbetsdag är nog av en annan uppfattning. Jämför även med att det är få som skulle köpa en ny bil och välja en utan AC.
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Status C30?

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:
daniel_s skrev:En poäng i sammanhanget var ju också att ”det är bara ett fåtal dagar om året som det behövs” och det kan man ju anse som bekräftat denna sommar. 20 minuters tunnelbaneresa (eller 30 om man har något ärende till/från de mest avlägsna förorterna) klarar man utan AC som ändå mest av allt skapar buller och energislöseri när man öppnar alla dörrar hela tiden.
Resenärerna som pendlar en timme varje arbetsdag är nog av en annan uppfattning. Jämför även med att det är få som skulle köpa en ny bil och välja en utan AC.
C20 är inte en ny vagn. 1993 när de beställdes såldes det många bilar utan AC.

Tunnelbanans popularitet tyder på att AC inte ens efterfrågas på allvar av vaneresenärerna.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7453
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Status C30?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev:
Enceladus skrev:SL: ”Var beredd på att det kan bli varmt ombord”

I dagens värmebölja skulle de nya luftkonditionerade tågen passa utmärkt i trafik för resenärer. Har SL tagit höjd för att även gröna linjen kan behöva luftkonditionerade tåg om några decennier?
Det behövs ingen AC i C20, signaturen "Ruggige Ragge" som.skrev här förut visste att berätta att C20 hade ett så sinnrikt och avancerat ventilationssystem att AC var överflödigt! Hade det verkligen fungerat så hade konstruktören lätt fått Nobelpris i fysik för sin bedrift!
Den som hänvisar till historiska yttranden får allt lov att bekväma sig att leta upp relevanta inlägg, i den mån sådana är förefintliga här. Om man är intresserad av en diskussion baserat på korrekta påståenden, vill säga!
Signaturen Ruggige Ragge, även känd som RR, var dåvarande SL:s dåvarande fordonschef Ragnar Thörnblom, vilket vederbörande aldrig gjorde någon hemlighet av. För sju år sedan inledde han denna tråd, just om C20:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=36047
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Status C30?

Inlägg av LÅ1 »

Problemet med AC (i tåg) i Sverige är att man ställer in alldeles för låg temperatur. Åker man X2000 på sommaren så måste man vara beredd på att ha lämpligt varmt långärmat plagg att ha under resan. Åkte tåg i Danmark förra sommaren. Där hade man förstånd att hålla en behaglig temperatur.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar