Det är förarutbildningen som pågår där den praktiska biten är bland annat att köra ut ett tåg och starta och stanna vid varje station. Håll utkik mellan 11-14 på vardagar så kommer kan det dyka ett C30-tåg när du minst anar det.TKO skrev:Idag vid T-centralen vid pass kl två på eftermiddagen dök det på plattformsskylten upp ett tåg benämnt "Norsborg Kort tåg". Det stannade men öppnade inte dörrarna för trafikutbyte. Det var ett C30-tåg, så provdriften mellan ordinarie tåg verkar ha börjat...Sparkfot skrev:Förarutbildningen pågår för fullt och varje vecka blir 3st nya förare klara. Hittills borde det vara runt 15 pers klara. Provdriften (trial operation) där tågen ska mellan ordinarie tåg är tänkt starta i månadsskiftet maj/juni enligt det senaste jag hörde.Traesk skrev:Några nyheter här?
observerade
Thomas K Ohlsson
Status C30?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Status C30?
Kan inte tunnelbanans skyltsystem hantera detta så att det framgår att det inte går att åka med tåget?
Alternativt kunde man öka realismen i förarutbildningen och faktiskt ta med trafikanter!
funderar
Thomas K Ohlsson
Alternativt kunde man öka realismen i förarutbildningen och faktiskt ta med trafikanter!
funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Tidigare gick det att lägga ut meddelande "Förare under utbildning" eller så genom IDTS-systemet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Varför inte bara skylta "Ingen påstigning". Kan väl inte vara allt för svårt? Själv är jag ute dagligen mellan 11-14 men har fortfarande inte sett ett enda C30-tåg.
Dessutom bor jag så jag ser tunnelbanan vid Hägerstensåsen.

Svaret på din första fundering är att jovisst kan det det. Det krävs en liten handpåläggning bara.TKO skrev:Kan inte tunnelbanans skyltsystem hantera detta så att det framgår att det inte går att åka med tåget?
funderar
Thomas K Ohlsson
Svaret på din andra fundering är att jovisst skulle man kunna det men eftersom man testar en massa saker under färd (nödbromshandtag,nödöppnad dörr etc) under så vore det olämpligt att ha resenärer med sig när man gör detta.
Ja men det går inte längre eftersom IDTS-systemet är ersatt av ett nyare modernare system även om det är de gamla IDTS-skyltarna som sitter uppe på stationerna (bortsett från Tekniska Högskolan)Odd skrev:Tidigare gick det att lägga ut meddelande "Förare under utbildning" eller så genom IDTS-systemet.
Det är definitivt inte så svårt och du får fortsätta hålla utkik på dagarna främst längst med linje 13 mellan Norsborg och Östermalmstorg/Tekniska Högskolan så ska du nog se att det dyker upp ett C30-tåg mellan ordinarie trafiktåg.M224 skrev:Varför inte bara skylta "Ingen påstigning". Kan väl inte vara allt för svårt? Själv är jag ute dagligen mellan 11-14 men har fortfarande inte sett ett enda C30-tåg.
En annan sorts statusuppdatering för C30: det finns nu modell av den att använda i spelet Cities Skylines (inte skapad av mig, kan inte alls skapa sådant tyvärr).
https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 2057021355
https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 2057021355
well known yimby
Någon som vet när man får åka med som passagerare i de nya vagnarna?
Igår såg jag C30 2306 vid Hornstull. Det verkar som man bara kör provtåg på sträckan Norsborg-Ropsten. Stämmer det?
För övrigt så lät tåget väldigt tråkigt. Hade varit roligt om de låtit lite mer som de nya tågen i New York.
För övrigt så lät tåget väldigt tråkigt. Hade varit roligt om de låtit lite mer som de nya tågen i New York.
I trafik för resenärer eller inte?M224 skrev:Igår såg jag C30 2306 vid Hornstull.
Skyltat Norsborg men ej i trafik. Flertalet stod o tryckte på dörrknapparna. De verkade inte se att tåget var nedsläckt...Diripsi skrev:I trafik för resenärer eller inte?M224 skrev:Igår såg jag C30 2306 vid Hornstull.
SL: ”Var beredd på att det kan bli varmt ombord”
I dagens värmebölja skulle de nya luftkonditionerade tågen passa utmärkt i trafik för resenärer. Har SL tagit höjd för att även gröna linjen kan behöva luftkonditionerade tåg om några decennier?
I dagens värmebölja skulle de nya luftkonditionerade tågen passa utmärkt i trafik för resenärer. Har SL tagit höjd för att även gröna linjen kan behöva luftkonditionerade tåg om några decennier?
- Christer J
C20 har nu varit i drift ca 20 år. Livstidsförlängning har påbörjats och kommer väl att ta några år. Då man byter ut allt kablage och renoverar/byter ut mycket av den tekniska utrustningen kan de mycket väl hålla i 15-20 år till. Så runt 2040 bör det vara dags att få nya vagnar som ersättare för C20.Enceladus skrev:SL: ”Var beredd på att det kan bli varmt ombord”
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
- Hechtwagen
Det behövs ingen AC i C20, signaturen "Ruggige Ragge" som.skrev här förut visste att berätta att C20 hade ett så sinnrikt och avancerat ventilationssystem att AC var överflödigt! Hade det verkligen fungerat så hade konstruktören lätt fått Nobelpris i fysik för sin bedrift!Enceladus skrev:SL: ”Var beredd på att det kan bli varmt ombord”
En poäng i sammanhanget var ju också att ”det är bara ett fåtal dagar om året som det behövs” och det kan man ju anse som bekräftat denna sommar. 20 minuters tunnelbaneresa (eller 30 om man har något ärende till/från de mest avlägsna förorterna) klarar man utan AC som ändå mest av allt skapar buller och energislöseri när man öppnar alla dörrar hela tiden. Vagn nummer 2000 tyckte jag var väldigt störande när den stod på översynsspåret och brummade, det var även för kallt att jobba i den när den skulle finstädas.Hechtwagen skrev:Det behövs ingen AC i C20, signaturen "Ruggige Ragge" som.skrev här förut visste att berätta att C20 hade ett så sinnrikt och avancerat ventilationssystem att AC var överflödigt! Hade det verkligen fungerat så hade konstruktören lätt fått Nobelpris i fysik för sin bedrift!Enceladus skrev:SL: ”Var beredd på att det kan bli varmt ombord”
Resenärerna som pendlar en timme varje arbetsdag är nog av en annan uppfattning. Jämför även med att det är få som skulle köpa en ny bil och välja en utan AC.daniel_s skrev:En poäng i sammanhanget var ju också att ”det är bara ett fåtal dagar om året som det behövs” och det kan man ju anse som bekräftat denna sommar. 20 minuters tunnelbaneresa (eller 30 om man har något ärende till/från de mest avlägsna förorterna) klarar man utan AC som ändå mest av allt skapar buller och energislöseri när man öppnar alla dörrar hela tiden.
C20 är inte en ny vagn. 1993 när de beställdes såldes det många bilar utan AC.BSB101 skrev:Resenärerna som pendlar en timme varje arbetsdag är nog av en annan uppfattning. Jämför även med att det är få som skulle köpa en ny bil och välja en utan AC.daniel_s skrev:En poäng i sammanhanget var ju också att ”det är bara ett fåtal dagar om året som det behövs” och det kan man ju anse som bekräftat denna sommar. 20 minuters tunnelbaneresa (eller 30 om man har något ärende till/från de mest avlägsna förorterna) klarar man utan AC som ändå mest av allt skapar buller och energislöseri när man öppnar alla dörrar hela tiden.
Tunnelbanans popularitet tyder på att AC inte ens efterfrågas på allvar av vaneresenärerna.
- dr Cassandra Nojdh
Den som hänvisar till historiska yttranden får allt lov att bekväma sig att leta upp relevanta inlägg, i den mån sådana är förefintliga här. Om man är intresserad av en diskussion baserat på korrekta påståenden, vill säga!Hechtwagen skrev:Det behövs ingen AC i C20, signaturen "Ruggige Ragge" som.skrev här förut visste att berätta att C20 hade ett så sinnrikt och avancerat ventilationssystem att AC var överflödigt! Hade det verkligen fungerat så hade konstruktören lätt fått Nobelpris i fysik för sin bedrift!Enceladus skrev:SL: ”Var beredd på att det kan bli varmt ombord”
Signaturen Ruggige Ragge, även känd som RR, var dåvarande SL:s dåvarande fordonschef Ragnar Thörnblom, vilket vederbörande aldrig gjorde någon hemlighet av. För sju år sedan inledde han denna tråd, just om C20:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=36047
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Problemet med AC (i tåg) i Sverige är att man ställer in alldeles för låg temperatur. Åker man X2000 på sommaren så måste man vara beredd på att ha lämpligt varmt långärmat plagg att ha under resan. Åkte tåg i Danmark förra sommaren. Där hade man förstånd att hålla en behaglig temperatur.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling