Pressmeddelande: Stockholm-Mälarregionen redo för ny infrastrukturplan
Dokument: Storregional systemanalys 2020
Mälardalsrådet har uppdaterat utvecklingsstrategin för Stockholm-Mälarregionens transportsystem. Det finns många trådar som berör storregionens transportsystem. Dessa diskussioner kan med fördel förankras med verkligheten.
*Pendeltågen är döda, leve Mälartåg! Det finns inga konkreta planer på utökad kapacitet för pendeltågstrafiken inom Stockholms län. Likväl konstateras ett sådant behov. Istället planers fler regionaltågsstationer i länet och en bättre samordning av tågtrafiken. Detta kan vara bra att ha i åtanke vid diskussioner om fordonsinköp.
*Arlandabanan är ett samhällsekonomiskt misslyckande. Systemanalysen konstaterar flera gånger att Arlandabanans utformning motverkar ett hållbart resande. Det första steget mot en lösning på ett problem är att erkänna problemets existens. Frågan är om det blir några fler steg.
*Fler genomgående Mälartåg. Stockholms pendeltåg har vunnit väldigt mycket på sin genomgående trafikering. Nu planeras alla Mälartåg också vara genomgående, åtminstone på längre sikt. På kort sikt planeras däremot vissa linjer fortfarande ha vändande trafikering, vilket verkar ganska onödigt.
*Ny järnväg utmed Arosstråket efter 2030. Den uppländska drömmen lever än!
*Mjölby blir ny knutpunkt. Både UVEN och Mälartåg på Ostlänken planeras förlängas till Mjölby.
Storregional systemanalys 2020 för Stockholm-Mälarregionen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Storregional systemanalys 2020 för Stockholm-Mälarregion
Systemanalysen är ganska märklig. Den huvudsakliga slutsatsen är att tågtrafiken ska effektiviseras genom att regionaltågen får en större roll. Samtidigt konstateras att Arlandabanan är ett samhällsekonomiskt misslyckande på grund av avtalet. Men ändå nämns ingenstans i analysen att Movingo är ett liknande fiasko.
Har trafikplanerarna så dålig verklighetsförankring att de tror att regionaltågen kan få en större roll med separat taxa? Samma antagande gjordes ju för bara några år sedan...
Har trafikplanerarna så dålig verklighetsförankring att de tror att regionaltågen kan få en större roll med separat taxa? Samma antagande gjordes ju för bara några år sedan...
Re: Storregional systemanalys 2020 för Stockholm-Mälarregion
Jag rekommenderar dig, Enceladus, att läsa förra upplagan av mälardalsrådets systemanalys, från 2016, och jämföra. På så vis får du inte bara den regionala trafikpolitikens koordinater utan även vektorn. Dvs hur har diskursen rört sig de senaste 4 åren i den sammanslutningen.
Då kan du göra bättre prognoser över vad som komma skall.
https://www.malardalsradet.se/app/uploa ... analys.pdf
Då kan du göra bättre prognoser över vad som komma skall.
https://www.malardalsradet.se/app/uploa ... analys.pdf
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: Storregional systemanalys 2020 för Stockholm-Mälarregion
Det är inte mycket som har förändrats när det gäller "prioriterade behov". Trots kraftigt ökat tågresande har Mälardalsrådet inga nya förslag på järnvägar i regionen, t.ex. Södertörnsbanan. Risken finns att kommunerna blir tvungna att ta egna initiativ, och då vet vi båda vilket trafikslag som kommer att prioriteras.CS skrev:Jag rekommenderar dig, Enceladus, att läsa förra upplagan av mälardalsrådets systemanalys, från 2016, och jämföra. På så vis får du inte bara den regionala trafikpolitikens koordinater utan även vektorn. Dvs hur har diskursen rört sig de senaste 4 åren i den sammanslutningen.
Då kan du göra bättre prognoser över vad som komma skall.
https://www.malardalsradet.se/app/uploa ... analys.pdf
De största förändringarna i den nya systemanalysen är väl den nya regionaltågsstationen i Upplands Väsby samt att fler Uppsalatåg är genomgående. Utvecklingen går absolut i rätt riktning, men ambitionsnivån är fortfarande alldeles för låg.