Servicetunnlar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9237
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Servicetunnlar

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:
twr skrev: Jag tycker att ni båda har bra poänger. Det är bra med riktlinjer för att inte behöva utreda allt nytt varje gång. Men det är något märkligt med den stora skillnaden i krav på befintligt och nytt.
Ser inte varför det skulle vara märkligt? Jämför med fordon där man under årens lopp har ökat säkerhetskraven för att minska antalet döda i trafiken utan att för den delen kräva att äldre bilar byggs om det. Det handlar helt enkelt om att det skulle bli för dyrt för den enskilde om man så fort det kommer nya lagar/regler skulle vara tvungen att bygga om.

Samtidigt är det dumt att stanna utvecklingen eller att inför varje bygge göra omfattande utredningar.
Fordon byts ut med tiden. Det gäller inte tunnelbanor. Där är skillnaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Servicetunnlar

Inlägg av Diripsi »

BSB101 skrev:
twr skrev: Jag tycker att ni båda har bra poänger. Det är bra med riktlinjer för att inte behöva utreda allt nytt varje gång. Men det är något märkligt med den stora skillnaden i krav på befintligt och nytt.
Ser inte varför det skulle vara märkligt? Jämför med fordon där man under årens lopp har ökat säkerhetskraven för att minska antalet döda i trafiken utan att för den delen kräva att äldre bilar byggs om det. Det handlar helt enkelt om att det skulle bli för dyrt för den enskilde om man så fort det kommer nya lagar/regler skulle vara tvungen att bygga om.

Samtidigt är det dumt att stanna utvecklingen eller att inför varje bygge göra omfattande utredningar.
Det är en väldigt stor skillnad mellan spårtrafik och fordon för vägtrafik. I vägtrafiken dör hundratals personer varje år medan det i spårtrafik nästan inte har varit några allvarliga olyckor alls de senaste 28 åren, i tunnelbanan inte innan dess heller. Någonstans är det rimligt att dra en gräns där det inte är rimligt att fortsätta öka och öka säkerhetskraven. Jag anser inte heller att det är någon naturlag att utvecklingen alltid måste gå i riktning mot högre säkerhetskrav. Vidare har jag inget emot att man har riktlinjer när man ska bygga nytt, just för att slippa omfattande utredningar, däremot måste man kunna frångå dessa riktlinjer om det blir en orimligt hög kostnad att följa dem.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Servicetunnlar

Inlägg av TKO »

Diripsi skrev:
BSB101 skrev:
twr skrev: Jag tycker att ni båda har bra poänger. Det är bra med riktlinjer för att inte behöva utreda allt nytt varje gång. Men det är något märkligt med den stora skillnaden i krav på befintligt och nytt.
Ser inte varför det skulle vara märkligt? Jämför med fordon där man under årens lopp har ökat säkerhetskraven för att minska antalet döda i trafiken utan att för den delen kräva att äldre bilar byggs om det. Det handlar helt enkelt om att det skulle bli för dyrt för den enskilde om man så fort det kommer nya lagar/regler skulle vara tvungen att bygga om.

Samtidigt är det dumt att stanna utvecklingen eller att inför varje bygge göra omfattande utredningar.
Det är en väldigt stor skillnad mellan spårtrafik och fordon för vägtrafik. I vägtrafiken dör hundratals personer varje år medan det i spårtrafik nästan inte har varit några allvarliga olyckor alls de senaste 28 åren, i tunnelbanan inte innan dess heller. Någonstans är det rimligt att dra en gräns där det inte är rimligt att fortsätta öka och öka säkerhetskraven. Jag anser inte heller att det är någon naturlag att utvecklingen alltid måste gå i riktning mot högre säkerhetskrav. Vidare har jag inget emot att man har riktlinjer när man ska bygga nytt, just för att slippa omfattande utredningar, däremot måste man kunna frångå dessa riktlinjer om det blir en orimligt hög kostnad att följa dem.
Definiera gärna "orimligt hög kostnad"!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar