Snedfördelning kan undvikas med ett klokt trafikupplägg. Låt mig ge ett exempel: I det gamla pendeltågsupplägget hade tågen från Tumba till Uppsala högre belastning än tågen från Södertälje till Upplands Väsby, och då var Uppsalatågen insatståg som inte hade anslutning från alla matarbussar. Uppsala lockade alltså tillräckligt många resenärer för att kompensera för den kortare sträckan och den mer begränsade matartrafiken.Diripsi skrev:Ett fullständigt absurt argument att man skulle köra vagnarna från Bromma flygplats hela vägen till Årstaberg bara för att några få resenärer ska slippa byta. Det finns egentligen bara två upplägg som är hyfsat vettiga, antingen kör man enkelvagnar från Bromma flygplats och då vänder man så tidigt som möjligt, eller så kör man långa tåg och vänder alla turer i Sickla. Det senare alternativet är givetvis att föredra. Årstaberg är en mycket dålig vändplats eftersom det inte är så mycket färre resenärer öster om Årstaberg och dessutom blir det snedfördelning av resenärer väster om Årstaberg.Ute och åker skrev:Nej. Årstaberg-Liljeholmen-Alvik är dimensionerande sträcka, så där ska man inte hålla på och dribbla med enkelvagnar. Då får man ta "överkapaciteten" närmare Bromma fpl den korta tid som spårvagnarna vänder där innan det blir förlängning.Enceladus skrev:Jovisst, annars skulle det väl bli för många byten. 15-minuterstrafik kräver ändå ett visst resandeunderlag. Men räcker det med korta tåg mellan Årstaberg och Bromma fpl?
Samma koncept kan appliceras på Tvärbanan: Kör tåg från Årstaberg till Solna samt från Sickla till Bromma. Då får tågen till Solna de flesta resenärer på sträckan mellan Årstaberg och Alvik. Detta trafikupplägg har en stor fördel jämfört med det gamla pendeltågsupplägget: Det saknas efterfrågan på direktresor mellan Sickla och Solna. De som vill resa till Solna eller Sundbyberg byter med fördel i Årstaberg. Därmed finns det inget större motstånd mot ett sådant trafikupplägg.
I det gamla pendeltågsupplägget var problemet att efterfrågan på direktresor mellan Södertälje och Uppsala var för stort för att inte tillfredsställa behovet. Regionaltågen är inget alternativ på sträckan eftersom det låtsaskommersiella upplägget ger incitament till russinplockning ur tågtrafikkakan, varför de flesta regionaltåg vänder vid Stockholm C och de som inte gör det är extremt dyra. Samma sak gäller för övrigt även Arlanda Express. Tvärbanan saknar inslag av marknadsfundamentalism och har därför inte dessa problem.