Att ingen tänkt på sambandet mellan natttrafik och goda arbetsvilkor generellt! Detta måste vara en upptäckt i Nobelprisklass...
Det återstår dock att förklara orsakssambandet på ett övertygande sätt för oss tveksamma - men det kommer säkert i nästa inlägg!
(Och då kanske vi också får veta varför orsakssambandet inte gäller i t ex New York)
/TKO
Tamsons vill ha differentierade skolstarter
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Tamsons vill ha differentierade skolstarter
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Tamsons vill ha differentierade skolstarter
Hur ska du ha det? I andra tråden påstår du att all trafik är lika dyr, här påstår du något annat!Enceladus skrev:Differentierade skolstarter för att minska trängsel och smittspridningen av Covid-19
Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik, föreslår differentierade skolstarter för att minska trängsel i kollektivtrafiken. Det är ett utmärkt förslag som egentligen inte behöver en pandemi för att motiveras. För ett samhälle finns det enorma vinster att hämta med differentierade skolstarter och arbetstider.
Rusningstrafiken är den absolut dyraste trafiken. Denna trafik är dimensionerande för infrastruktur och antal fordon. Samtidigt är mellantrafiken den absolut billigaste trafiken. Kapaciteten, fordonen och de anställda finns ju ändå. Kollektivtrafiken skulle bli mycket effektivare om rusningsperioden utökades till hela mellantrafiken. Trafiken på kvällar, helger och nätter är dyrare än mellantrafiken men billigare än rusningstrafiken. Åtminstone kvällstrafiken skulle också behöva utökas om skolstarter och arbetstider senarelades.
Det är dock inte bara kollektivtrafiken som blir effektivare. Även matbranschen skulle bli mycket effektivare om alla inte åt lunch ungefär samtidigt. Samma lokaler och personal kan då ta hand om fler människor. Vi har varit på väg mot ett dygnetruntsamhälle ganska länge, men utvecklingen går långsamt. En bra början skulle vara att runt hälften av alla offentliga jobb får arbetstiden 12-21.
De pengar som sparas kan användas för att minska trängseln och sänka priserna. Miljön är naturligtvis också en stor vinnare. Behovet av infrastruktur och byggnader minskar väsentligt i ett dygnetruntsamhälle.
Re: Tamsons vill ha differentierade skolstarter
Skribenten blandar ihop olika frågeställningar. I andra tråden påstås att utökad trafik inte är dyrare än befintlig trafik. Det är inte dyrare att utöka trafiken på linjer där resandet har ökat kraftigt än att behålla trafiken på linjer där resandet har stagnerat. Detta har inget att göra med rusningstrafiken.Hechtwagen skrev:Hur ska du ha det? I andra tråden påstår du att all trafik är lika dyr, här påstår du något annat!Enceladus skrev:Differentierade skolstarter för att minska trängsel och smittspridningen av Covid-19
Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik, föreslår differentierade skolstarter för att minska trängsel i kollektivtrafiken. Det är ett utmärkt förslag som egentligen inte behöver en pandemi för att motiveras. För ett samhälle finns det enorma vinster att hämta med differentierade skolstarter och arbetstider.
Rusningstrafiken är den absolut dyraste trafiken. Denna trafik är dimensionerande för infrastruktur och antal fordon. Samtidigt är mellantrafiken den absolut billigaste trafiken. Kapaciteten, fordonen och de anställda finns ju ändå. Kollektivtrafiken skulle bli mycket effektivare om rusningsperioden utökades till hela mellantrafiken. Trafiken på kvällar, helger och nätter är dyrare än mellantrafiken men billigare än rusningstrafiken. Åtminstone kvällstrafiken skulle också behöva utökas om skolstarter och arbetstider senarelades.
Det är dock inte bara kollektivtrafiken som blir effektivare. Även matbranschen skulle bli mycket effektivare om alla inte åt lunch ungefär samtidigt. Samma lokaler och personal kan då ta hand om fler människor. Vi har varit på väg mot ett dygnetruntsamhälle ganska länge, men utvecklingen går långsamt. En bra början skulle vara att runt hälften av alla offentliga jobb får arbetstiden 12-21.
De pengar som sparas kan användas för att minska trängseln och sänka priserna. Miljön är naturligtvis också en stor vinnare. Behovet av infrastruktur och byggnader minskar väsentligt i ett dygnetruntsamhälle.
Re: Tamsons vill ha differentierade skolstarter
Argumentet bortser från infrastrukturkostnader i vid mening. Samt att personalkostnaderna varierar med dygnets timmar...
upplyser
Thomas K Ohlsson
upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!