Film: Brännkyrkahallen 1946

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Film: Brännkyrkahallen 1946

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Per Lind

Re: Film: Brännkyrkahallen 1946

Inlägg av Per Lind »

Trevlig film.
En undran: Hur gjorde man med släpvagnarna?

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:Trevlig film.
En undran: Hur gjorde man med släpvagnarna?

-Per
Som du ser t ex vid 11.18 så är det även släpvagnar i rörelse genom översynsspåret. Men de är ju mindre underhållskrävande än motorvagnar så de gick nog rätt snabbt.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Jo, det såg jag och det var då som frågorna kom.
Det skall rangeras ihop efter skjutbordet. Motorvagnen kan köra själv men släpvagnarna behöver någon kraft att ta sig på skjutbordet och av detsamma.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:Jo, det såg jag och det var då som frågorna kom.
Det skall rangeras ihop efter skjutbordet. Motorvagnen kan köra själv men släpvagnarna behöver någon kraft att ta sig på skjutbordet och av detsamma.
-Per
Det var väl i och för sig bara att dra fram dem med motorvagnen som sedan skulle dra tåget, men det rangerades säkert en hel del med handkraft också. En B22/B23 (hette de när filmen gjordes) rullar jättelätt, B17 som hade glidlager var förmodligen något trögare men när man väl fått den att rulla så bör den ju ha rullat av skjutbordet av egen kraft.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

-Per
Läs vid 5:10 i filmen. Färden genom hallen sker strömlöst. Man har någon form av vinsch som man kopplar vagnarna till med kätting.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
-Per
Läs vid 5:10 i filmen. Färden genom hallen sker strömlöst. Man har någon form av vinsch som man kopplar vagnarna till med kätting.
På översynsspåret ja. Men det framgår redan av Pers fråga (som han ställde för 3 år, 13 dagar, 4 timmar och 49 minuter sedan och som du också har citerat), att han frågar om hur det gick till vid ihoprangeringen efter skjutbordet. Det är möjligt att det fanns vajrar där också, men det framgår inte på filmen. Som sagt är släpen lättrullade och det fanns gott om personal på den tiden.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:
-Per
På översynsspåret ja. Men det framgår redan av Pers fråga (som han ställde för 3 år, 13 dagar, 4 timmar och 49 minuter sedan och som du också har citerat), att han frågar om hur det gick till vid ihoprangeringen efter skjutbordet. Det är möjligt att det fanns vajrar där också, men det framgår inte på filmen. Som sagt är släpen lättrullade och det fanns gott om personal på den tiden.
I frågan gällde ju "ta sig på skjutbordet och av detsamma". Och det syns att vagnen dras upp på skjutbordet med en kätting. Men när jag nu kollar tycks vagnen rulla av skjutbordet utan kätting. Hur framgår inte.
Att jag tog upp tråden igen berodde på att jag hittad filmen igen på filmarkivet.se och kollade då upp om jag eller någon annan hänvisat till den tidigare.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nu är det ju en motorvagn på filmen. Kan iofs tänka mig att man satte linan i bakänden på vagnen och drog till, så rullade vagnen av skjutbordet av egen kraft utan att linan gick farligt i sidled. Att föraren har stannat så långt bak på skjutbordet talar för detta. Men detta är en ren gissning.

Med släpen räckte det nog att ställa vagnen långt fram på skjutbordet och sedan lossa handbromsen.

Hur som helst är det en häftig film; tack för påminnelsen! :-)
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Vid 1940-talets mitt försågs samtliga SS trafikvagnar med extra dragöglor för ovanstående ändamål, enriktningsvagnar dock endast i framänden.
Kedjorna för vagndragningen var upprullade på synnerligen stora trummor under golvet :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Gissar att motorvagnen stannade efter att rullat av skjutbordet samt väntade på släpen där, det framgår ju av filmen att släpen kommer efter motorvagnen vid det "löpande bandet". Tänkte inte på att kolla när jag hade reserv på Nyboda att kolla i skötselhallen om det finns några spår efter det.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:Gissar att motorvagnen stannade efter att rullat av skjutbordet samt väntade på släpen där, det framgår ju av filmen att släpen kommer efter motorvagnen vid det "löpande bandet". Tänkte inte på att kolla när jag hade reserv på Nyboda att kolla i skötselhallen om det finns några spår efter det.
Det är möjligt att de finns kvar spår av prylarna fortfarande!
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev:
-Per
Samma kättingsystem som sedan drog tunneltågen genom översynerna i Nybodahallen, trodde detta var allmänt känt! Det sitter väl en ögla i varje gavel på 521 för ändamålet?

Kanske finns motsvarande öggla ännu på C6 2651?
Skriv svar