Det är klart att antalet grenar spelar roll. Oslos tunnelbana har ungefär dubbelt så många avgångar som Stockholms pendeltåg under hela trafikdygnet med ungefär samma antal resenärer. Detta innebär att Oslos tunnelbana har relativt få resenärer per avgång, vilket i sin tur påverkar trafikekonomin.Lars_L skrev:Min poäng var väl här främst att peka på att kostnaden för busstrafiken är väldigt beroende på geografiska förutsättningar för trafiken etc. Ofta är det svårt att jämföra bara av det skälet att många städer skiljer ut stadstrafiken från den regionala. Sedan är det ju svårt att jämföra Stockholm med andra städer i Norden, eftersom man har så lite kollektivtrafik i jämförelse. Jag tycker dock du överdriver problematiken med flera grenar. I Oslo är ju halva banan mer eller mindre konverterad spårväg medan några av de grenar som är byggda som tunnelbana är rätt tunga. Men man kan ju fråga sig om kvartsupplägget är det bästa där också.
Även i London är det ju många pendeltågslinjer som bara har kvartstrafik och vissa sämre än så. Vad jag själv uppskattar med London är väl dock att man i regel försöker ha en skaplig sämsta turtäthet. Men i gengäld kan det ju vara rejält trångt i högtrafik och inte sällan svårt att komma med tågen.
Sedan tror jag nog inte kollektivtrafiken i Paris är så kostnadseffektiv ändå. Då har man nog varit betydligt bättre på effektivitet i Stockholm. Må vara att man klarar att köra RER A med enkelbemanning. Men det är ju mer regel än undantag i Europa.
Det som skiljer spårtrafik från busstrafik är att spårtrafik kan göras väldigt billig med ett spartanskt trafikutbud. De flesta städer väljer emellertid att ha ett generöst trafikutbud i spårtrafiken, och då kostar spårtrafiken naturligtvis ungefär lika mycket som busstrafiken. Exempelvis behöver Oslos tunnelbana inte ha 7,5-minuterstrafik på så många grenar på lördagar.
I städer som Stockholm där trafikutbudet begränsas till ett minimum blir spårtrafiken extremt kostnadseffektiv. Busstrafiken kan däremot inte effektiviseras i lika stor utsträckning. Det skulle kräva orealistiskt mycket väginfrastruktur.