Äntligen byts skarvarna på Djurgårdsbron
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
Äntligen byts skarvarna på Djurgårdsbron
I natt inleddes arbetena med att byta dilatationsskarvarna på Djurgårdsbron. När bron renoverades och spåren byttes 2007, valde man att behålla de gamla skarvarna från 1991. När vi steppade upp trafiken 2010 har trycket på skarvarna ökat avsevärt vilket fått till följd att de slitits och orsakat akuta fel i form av spårbrott och problem med återledningskablarna. En utmaning har vart att få till en plan för hur man ska få till nya skarvarna och som har den underbyggnad som krävs. Konstruktionen på brofundamenten har vart utmaningen då det krävts en betonggjutning för att få en bra lösning. Att svetsa spår och gjuta går i nödfall att göra på vintertid, då vi har lägre trafik, men det blir inte lika bra.
Med den fn mindre trafikantmängden, valde TF att ta en totalavstängning av spårvagnstrafiken för att få tid att göra ett bra arbete med de nya skarvarna.
När allt är klart på fredag morgon hoppas vi få skarvar som håller för den ökande trafik, som vi hoppas på, när läget i samhället återgår till det normala.
Stefan
Med den fn mindre trafikantmängden, valde TF att ta en totalavstängning av spårvagnstrafiken för att få tid att göra ett bra arbete med de nya skarvarna.
När allt är klart på fredag morgon hoppas vi få skarvar som håller för den ökande trafik, som vi hoppas på, när läget i samhället återgår till det normala.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Äntligen byts skarvarna på Djurgårdsbron
Dom där har väl varit problem med till och från hela tiden!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det gör ju ont i själen varje gång en A35 passerar. Och ja, nu talar jag specifikt om Djurgårdsbron, även om detsamma kan sägas om många andra stackars platser!
Spårväg City har väl för hög belastning för vagnar av typen A32? Det har i och för sig Tvärbanan också, men vad annars ska Trafikförvaltningen göra av vagnarna?daniel_s skrev:Det gör ju ont i själen varje gång en A35 passerar. Och ja, nu talar jag specifikt om Djurgårdsbron, även om detsamma kan sägas om många andra stackars platser!
Vet inte hur A32 kommer in i bilden; de lämpar sig inte för innerstan av ett flertal skäl. Men jag kan berätta vad jag själv egentligen syftade på, nämligen A35:ans otroligt stora vikt, den väger cirka 15 ton mer än en 30-metersvagn ska väga. Det motsvarar en hel göteborgsmustang med plats för 100 personer! (Och ett effektbehov på marginalen; bara komfortsystemen på en A35 drar ungefär lika mycket ström som en hel spårvagn gjorde förr!)Enceladus skrev:Spårväg City har väl för hög belastning för vagnar av typen A32? Det har i och för sig Tvärbanan också, men vad annars ska Trafikförvaltningen göra av vagnarna?daniel_s skrev:Det gör ju ont i själen varje gång en A35 passerar. Och ja, nu talar jag specifikt om Djurgårdsbron, även om detsamma kan sägas om många andra stackars platser!
Så A35 lämpar sig bättre för innerstan trots sin otroligt stora vikt?daniel_s skrev:Vet inte hur A32 kommer in i bilden; de lämpar sig inte för innerstan av ett flertal skäl. Men jag kan berätta vad jag själv egentligen syftade på, nämligen A35:ans otroligt stora vikt, den väger cirka 15 ton mer än en 30-metersvagn ska väga. Det motsvarar en hel göteborgsmustang med plats för 100 personer! (Och ett effektbehov på marginalen; bara komfortsystemen på en A35 drar ungefär lika mycket ström som en hel spårvagn gjorde förr!)Enceladus skrev:Spårväg City har väl för hög belastning för vagnar av typen A32? Det har i och för sig Tvärbanan också, men vad annars ska Trafikförvaltningen göra av vagnarna?daniel_s skrev:Det gör ju ont i själen varje gång en A35 passerar. Och ja, nu talar jag specifikt om Djurgårdsbron, även om detsamma kan sägas om många andra stackars platser!
- dr Cassandra Nojdh
Det märks att du är ny här. Den frågan har varit upp sedan Spårväg City planerades. Vad A35 lämpar sig bättre för kan ju diskuteras, men den klarar spårgeometrin och det gör inte A32. När nu A34 skulle fasas ut och äntligen få komma hem till Norrköping var det enda rimliga att köpa in fler A35. Detta oavsett eventuella själsliga konsekvenser.Enceladus skrev:Så A35 lämpar sig bättre för innerstan trots sin otroligt stora vikt?daniel_s skrev: Vet inte hur A32 kommer in i bilden; de lämpar sig inte för innerstan av ett flertal skäl. Men jag kan berätta vad jag själv egentligen syftade på, nämligen A35:ans otroligt stora vikt, den väger cirka 15 ton mer än en 30-metersvagn ska väga. Det motsvarar en hel göteborgsmustang med plats för 100 personer! (Och ett effektbehov på marginalen; bara komfortsystemen på en A35 drar ungefär lika mycket ström som en hel spårvagn gjorde förr!)
Det finns det trådar om också, men den intresserade för bekväma sig lite med att söka ut dem själva.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Det här är dels att hamna lite utanför trådämnet, dels lite som att hälla fotogen på en brinnande brasa, men jag tar risken...
Är inte en oväntad - men kanske lycklig - trolig konsekvens av det eviga segdragandet med cityspårvägen förlängning till Ropsten att det inte blir aktuellt att köpa A35/36 om/när linjen en gång byggs?
För övrigt önskar jag lycka till med skarvbytet på Djurgårdsbron!
/TKO
Är inte en oväntad - men kanske lycklig - trolig konsekvens av det eviga segdragandet med cityspårvägen förlängning till Ropsten att det inte blir aktuellt att köpa A35/36 om/när linjen en gång byggs?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
Ja du utmanar verkligen men för att blidka din trådurspårning får jag väl "skarva" i att vi oavsett ihopkoppling eller ej får leva med A35/A36 till dess att takten på utbyggnaden tar ordentlig fart och det är dags att planera för ny vagnhall---> ny verkstad som anpassas för de vagnar som skall trafikera de linjerna.TKO skrev:Det här är dels att hamna lite utanför trådämnet, dels lite som att hälla fotogen på en brinnande brasa, men jag tar risken...
/TKO
AGA verkstaden och förvisso Akh är byggda för dessa vagnar, Men måste säga att drömmen om att kunna köra över ett par A36or när trycket är som stört på Djurgården lever!
När bron är fixad hoppas jag att vi kan börja rusta resterande delar utan att man laddar för en konstruktion som kostar skjortan och lite till, för just nu lär det vara skralt i regionens pengapåse....
Fredag kl 05 går första vagnarna över bron för de diggare som inte kan motstå att få göra premiären...

Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Fortfarande inget nytt om tillgänglighetsanpassningen av hpl Djurgårdsbron?Stefan Widén skrev:När bron är fixad hoppas jag att vi kan börja rusta resterande delar utan att man laddar för en konstruktion som kostar skjortan och lite till, för just nu lär det vara skralt i regionens pengapåse....
- Stefan Widén
Den kommer troligen inte förrän man förlänger.Enceladus skrev:Fortfarande inget nytt om tillgänglighetsanpassningen av hpl Djurgårdsbron?Stefan Widén skrev:När bron är fixad hoppas jag att vi kan börja rusta resterande delar utan att man laddar för en konstruktion som kostar skjortan och lite till, för just nu lär det vara skralt i regionens pengapåse....
Om man beslutar om en större upprusning av befintlig linje kanske man göra om S-kurvan in i allén mot Wau, så man få en tillräcklig rak hållplats och då går det att anpassa den. Mot Tce är det i princip bara att förlänga och det skulle inte vara några större problem.
Men kanske är för litet arbete för att lägga upp en projekt . Och att löpande driften skulle få det tror jag inte heller.
Man är värt att lobba för.
Stefan
Det här är ju intressant, det var väl 2011 som CAF vann upphandlingen om jag inte missminner mig. Hur länge gäller den där optionen? 10 år? 12? Hur som helst kan det väl inte vara hiskeligt många år kvar på den, och någon sammankoppling syns inte ens vid horisonten, så nog borde det bli en ny upphandling om det väl blir av..?TKO skrev:Är inte en oväntad - men kanske lycklig - trolig konsekvens av det eviga segdragandet med cityspårvägen förlängning till Ropsten att det inte blir aktuellt att köpa A35/36 om/när linjen en gång byggs?
- dr Cassandra Nojdh
Tilldelningsbeslutet kom i slutet av år 2010, det framgår av ditt eget inlägg i Postvagnen: https://www.postvagnen.com/forum/index. ... &id=384469Roy M skrev:Det här är ju intressant, det var väl 2011 som CAF vann upphandlingen om jag inte missminner mig. Hur länge gäller den där optionen? 10 år? 12? Hur som helst kan det väl inte vara hiskeligt många år kvar på den, och någon sammankoppling syns inte ens vid horisonten, så nog borde det bli en ny upphandling om det väl blir av..?TKO skrev:Är inte en oväntad - men kanske lycklig - trolig konsekvens av det eviga segdragandet med cityspårvägen förlängning till Ropsten att det inte blir aktuellt att köpa A35/36 om/när linjen en gång byggs?
Hela ordern omfattar 121 vagnar och optionen löper till 2023: https://www.yumpu.com/sv/document/read/ ... tadstrafik
Ruskigt vad tiden går!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Stefan Widén
Kan meddela att jag nu provåkt skarvarna och de vart helt OK. en väsentlig skillnad mot att känna att en del går av och vi får ett präktigt rälbrott.
Stefan
Stefan