Harald skrev:Det finns väl redan ett lik i Malmköping. Behöver man flera menar du?
TKO skrev:Eftersom jag inte tror att det här är den mest seriösa diskussion som förts på detta forum skall du inte ta mina inlägg på så stort allvar. Men ärligt talat tror jag att världen klarar sej utan fler bevarade PCC-vagnar, både i USA och resten av världen.
/TKO
Visst vore det kul med ett flertal PCC-vagnar som elegant glider fram på Djurgårdslinjen. Men om herrar skrivbordsanalytiker höjer blicken från behovet av en smalspårig Roslagsbana till Tyresö eller existentiella frågor om anslutande busslinjer till pendeltågen, borde Ni ha insett att gamla SEPTA-vagnar är behäftade med en egenhet, vilket innebär att framförda lustifikationer faller platt till marken. De aktuella vagnarna är nämligen "bredspåriga", d.v.s. 1.581 mm!
Avvikande spårvidder på järnväg resp. spårväg framför allt i USA, handlade ursprungligen om en konkurrensbegränsande faktor. Spårvägsbolagen ville skydda sig från att järnvägsföretag köpte upp finansiellt svaga spårvägar och började konkurrera.
Anledningen till min lilla tråd, var väl fastmer att jag upplevde det intressant, att tänkta museifordonsprojekt havererar och vagnarna "kommer ut på marknaden".
Kanske var det en liten del seriositet när jag antydde att det för SSS bevarade PCC 11 kan finnas möjlighet att komma över reservdelar. Från SEPTA-vagnarna då boggierna som kan plockas på delar.
Jag betraktar
Harald som en seriös debattör och blir en aning förvånad när han klassar
Malmköpings PCC 11 som
"lik". Att
TKO häktar på är dock mindre förvånande. Ett besök i muséet borde tillhöra allmänbildningen och rekommenderas innan man sprider illasinnade rykten.
Tills dess har jag nöjet att meddela att
"liket" faktiskt rör på sig.

- 2005-06-11-PCC11-(1)--x.jpg (91.79 KiB) Visad 21363 gånger

- 2005-06-11-PCC11-(2)--x.jpg (85.93 KiB) Visad 21363 gånger
Jag antydde att man gjort ett uppehåll i den pågående renoveringen. Inte alls ovanligt när man är verksam i det "
trafikmuseala arvet"! När man "fått rull" på ett projekt måste man kanske prioritera andra vagnar under en tid. Även om allt arbete görs av frivilliga och oavlönade medlemmar måste en hel del också inköpas externt, vilket innebär att "kassan" måste fyllas på, vilket kan kräva tid.
Just när det gäller "prioritering", är PCC-tekniken tämligen udda och vid planering av den dagliga museitrafiken, är det en fördel att inte tursätta allt för många "avvikande" vagnar med hänsyn till att det finnes erforderliga förare med vagntypskompetens.

- 2005-06-11-pcc11-(3).jpg (95.46 KiB) Visad 21363 gånger
Låt oss finna en gemensam glädje i att en fantastisk grupp medlemmar lyckats förvandla ett "Lik", kanske ännu inte till "Pärla". Men jag är övertygad om att det kliar i fingrarna hos dem att fullfölja projektet!

- 2005-06-11-PCC11-(4).jpg (92.93 KiB) Visad 21363 gånger
Vänliga Hälsningar / Lena