Antal C30
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Antal C30
I den numera ganska långa tråden Status C30 ställdes frågan om hur många C30 som finns i Stockholm utan att något svar gavs.
Så hur är läget nu?
Vid årsskiftet 2018/2019 fanns 2303-2305 i Stockholm.
Är 2301-2302 fortfarande kvar i Berlin?
2306 är observerad i november i testtur. När kom den?
2308 observerades i Marievik den 29 mars 2010
2310 på samma ställe redan den 24 november.
Har 2307 och 2309 kommit. Om så när?
Så hur är läget nu?
Vid årsskiftet 2018/2019 fanns 2303-2305 i Stockholm.
Är 2301-2302 fortfarande kvar i Berlin?
2306 är observerad i november i testtur. När kom den?
2308 observerades i Marievik den 29 mars 2010
2310 på samma ställe redan den 24 november.
Har 2307 och 2309 kommit. Om så när?
Re: Antal C30
Följande C30 finns i Stockholm: 03,04,05,06,07,09,10
Re: Antal C30
Tack för svar!
Men huru med 2308 som observerades i Marievik den 29 mars enligt denna tråd
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p389746
Men huru med 2308 som observerades i Marievik den 29 mars enligt denna tråd
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p389746
Re: Antal C30
My bad, 8an fanns ju också närvarande i stall såklart.Lennart skrev:Tack för svar!
Men huru med 2308 som observerades i Marievik den 29 mars enligt denna tråd
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p389746

Re: Antal C30
Tack!
Men dom verkar inte komma i nummerordning. 2010 finns fotad i Marievik 24 november förra året och 2008 kom ju i slutet på mars i år.
Men dom verkar inte komma i nummerordning. 2010 finns fotad i Marievik 24 november förra året och 2008 kom ju i slutet på mars i år.
Re: Antal C30
2008 kom i alla fall före 2310Lennart skrev:Tack!
Men dom verkar inte komma i nummerordning. 2010 finns fotad i Marievik 24 november förra året och 2008 kom ju i slutet på mars i år.

Re: Antal C30
Nu finns även 2311 i stan så det går framåt med leveranserna.Sparkfot skrev:Följande C30 finns i Stockholm: 03,04,05,06,07,09,10
- Hans Wibacke
- Inlägg: 756
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Antal C30
2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
Re: Antal C30
Trevligt!Hans Wibacke skrev:2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
Tycker dom är snygga faktiskt (snyggare än C20 enligt min smak i alla fall

Re: Antal C30
De behöver inte vara särskilt snygga för att vara snyggare än C20!Marcus L skrev:Trevligt!Hans Wibacke skrev:2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
Tycker dom är snygga faktiskt (snyggare än C20 enligt min smak i alla fall).

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Antal C30
Jag har jättesvårt för sidorutan på hyttdelen samt att de satt strålkastarna så långt ut på sidorna. Annars är de fina.
Re: Antal C30
2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
Tack Hans,
Hoppas att du rapporterar framtida ankomster av C30
Tack Hans,
Hoppas att du rapporterar framtida ankomster av C30
Re: Antal C30
Visst är det så!LÅ1 skrev:De behöver inte vara särskilt snygga för att vara snyggare än C20!Marcus L skrev:Trevligt!Hans Wibacke skrev:2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
Tycker dom är snygga faktiskt (snyggare än C20 enligt min smak i alla fall).
Det är i varje fall lite mindre "jag vill bli snabbtåg när jag blir stor" över C30...
Varför är typbeteckningen C30 förresten? C20 kan jag förstå - det hade med milleniumskiftet att göra. Men C30 lär knappast vara en vagn "för 3000-talet"!
(Om detta redan avhandlats ber jag om ursäkt, men som pensionär behöver jag inte längre låtsas som att jag minns allt...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Hans Wibacke
- Inlägg: 756
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Antal C30
Varsågod! Jag cyklar dock bara förbi den aktuella platsen 1-2 gånger per vecka så jag lär nog missa de flesta leveranser. Forumskribent Sparkfot är ett betydligt säkrare kort att hoppas på.Lennart skrev:Tack Hans,
Hoppas att du rapporterar framtida ankomster av C30
Re: Antal C30
Det är väl av ungefär samma skäl som Volvo började märka bilarna med ”240” i stället för 244, 245 osv. Det känns lite häftigare med tiotal.TKO skrev:Varför är typbeteckningen C30 förresten? C20 kan jag förstå - det hade med milleniumskiftet att göra. Men C30 lär knappast vara en vagn "för 3000-talet"!
(Om detta redan avhandlats ber jag om ursäkt, men som pensionär behöver jag inte längre låtsas som att jag minns allt...)
/TKO
Re: Antal C30
Både C20 och C30 är snyggare än sina föregångare och C30 får ses som snyggare än C20.LÅ1 skrev:De behöver inte vara särskilt snygga för att vara snyggare än C20!Marcus L skrev:Trevligt!Hans Wibacke skrev:2313 skådad tidigare i kväll (Årstadal/Liljeholmen).
Tycker dom är snygga faktiskt (snyggare än C20 enligt min smak i alla fall).
Re: Antal C30
Uppdatering för den intresserade: 2302 och 2314 finns nu i stan där 2302 är det senaste tillskottet i serien.
Re: Antal C30
Jag tycker att varken C20 eller C30 inte passar in i Stockholmsbilden överhuvudtaget trots att C20 rullat i trafik nu i drygt 20 år. Det är Cx vagnarna som definierar en del av Stockholm och det är beklämmande att man aldrig tog det i beaktning.
Kolla på New York som har behållt samma stuk med 4-dörrars samt 3-dörrars vagnar med snarlik längd dessutom. 8-vagnars-set som fullängdståg har väl fungerat utmärkt? Nu får man bygga en helt ny depå för att behöva anpassa vagnslåmgder som jag tycker absolut inte hör hemma i Stockholms tunnelbana.
Designen på C20 och C30 ska vi inte tala om. Något mer osmakligt får man leta efter. Tror Landstinget kanske att de har kapacitet att åka upp i rymden också? Man kan ju tro det ibland.
Kolla på New York som har behållt samma stuk med 4-dörrars samt 3-dörrars vagnar med snarlik längd dessutom. 8-vagnars-set som fullängdståg har väl fungerat utmärkt? Nu får man bygga en helt ny depå för att behöva anpassa vagnslåmgder som jag tycker absolut inte hör hemma i Stockholms tunnelbana.
Designen på C20 och C30 ska vi inte tala om. Något mer osmakligt får man leta efter. Tror Landstinget kanske att de har kapacitet att åka upp i rymden också? Man kan ju tro det ibland.
Re: Antal C30
New York har en helt annan beläggning än Stockholm. Korta vagnar fungerar i New York, men Stockholm behöver längre vagnar för att de yttre vagnarna inte ska bli fulla.strömming skrev:Jag tycker att varken C20 eller C30 inte passar in i Stockholmsbilden överhuvudtaget trots att C20 rullat i trafik nu i drygt 20 år. Det är Cx vagnarna som definierar en del av Stockholm och det är beklämmande att man aldrig tog det i beaktning.
Kolla på New York som har behållt samma stuk med 4-dörrars samt 3-dörrars vagnar med snarlik längd dessutom. 8-vagnars-set som fullängdståg har väl fungerat utmärkt? Nu får man bygga en helt ny depå för att behöva anpassa vagnslåmgder som jag tycker absolut inte hör hemma i Stockholms tunnelbana.
Designen på C20 och C30 ska vi inte tala om. Något mer osmakligt får man leta efter. Tror Landstinget kanske att de har kapacitet att åka upp i rymden också? Man kan ju tro det ibland.
Re: Antal C30
Jo. Ledade och längre vagnar kan jag ju förstå i och för sig. Men vad menar du med att det inte fungerar för en som inte är insatt alls?? Men varför experimentera med designen? Det passar sig ju inte.