I dessa tider får man lät lite tid över som kan användas till mer eller mindre meningsfulla aktiviteter. Själv fick jag av en slump syn på denna film på Youtube:
Jag har tidigare flera gånger hävdat att vår största spårvägsstad skulle titta lite mer på Stuttgart, här får du chansen att själv titta lite mer på Stuttgart. Vi följer en resa längs linje U1 från Vaihingen till Fellbach genom Stuttgart och Bad Cannstadt.
Lite jämförelsetal:
Göteborg knappt 600 000 innevånare, i regionen drygt 1 000 000.
Stuttgart drygt 600 000 innevånare, i regionen drygt 3 000 000.
Men det verkar vara ungefär samma väder!
Notera gärna högplattformarna...
/TKO
Inte Göteborg.... utan Stuttgart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Inte Göteborg.... utan Stuttgart
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Inte Göteborg.... utan Stuttgart
Jeg vil tror at de som bor i Stuttgart har langt mer å lære av Göteborg enn omvendt. Stuttgart og Düsseldorf var de første stedene i Tyskland hvor man etter krigen anskaffet seksakslede leddvogner. Düsseldorf kjøpte vogner fra Düwag, en vellykket vogntype som senere ble bygd og kopiert i tusentalls. Stuttgart kjøpte sine leddvogner fra Esslingen, men fikk umulige vogner. Så allerede på 1960-tallet fant man i Stuttgart ut at man ikke skulle ha leddvogner. Da Stadtbahn Stuttgart ble bygd, skulle man ikke ha leddvogner som alle andre byer i Tyskland, men to fireakslede vogner koblet sammen. Mens Köln, Bonn, Düsseldorf, Duisburg, Essen, Bochum og Frankfurt bestilte seks- eller åtteakslede Stadtbahnwagen fra Düwag, utviklet Stuttgart sammen med MAN og Düwag sin egen vogntype. DT8 er blitt levert fra 1981 og blir fortsatt levert. DT8.15 er den 15. og siste varianten av den samme vogntypen som er levert i 227 eksemplarer. Ytterligere 20 kommer. Det store problemet med DT8 er at de krever 40 meter kurveradius, mens Stadtbahn B krever minst 25 meter. Denne forskjellen betyr at Stuttgart har brukt vansinnig mye penger på sine baneprosjekter. Man kommer ikke rundt kurver i trange gater og må derfor legge banen i tunnel. Stuttgart har brukt fruktansvärt mye penger. Det har gått mye penger fra delstaten, og for at ikke alt skal gå til Stuttgart, så har det også tilflydt mye penger til Karlsruhe, Freiburg og Ulm. En del strekninger kunne ikke omlegges til normalspor på grunn av små kurveradier, og da ble det buss. Men for all del Stuttgart har lagt ned mange linjestrekninger og bygd mange nye, og har et transportsystem som fungerer. Men Göteborg har ikke hatt den samme "gigantomanien" og har da klart å bevare nesten alle sporveisstrekninger som har eksistert. Så Göteborg er mitt forbilde.
Re: Inte Göteborg.... utan Stuttgart
Varför går det så jäkla långsamt? De kör ju på särskild banvall!
Helt enig med Nils Carl! De har MYCKET att lära av Göteborg, inte tvärt om.
Helt enig med Nils Carl! De har MYCKET att lära av Göteborg, inte tvärt om.
Med reservation för tyckfel.
Re: Inte Göteborg.... utan Stuttgart
Självklart är spårvägen i Göteborg så mycket bättre än Stadtbahn i Stuttgart. Synd bara att resenärena inte håller med...
(Återkommer troligen och korrigerar den märkliga historieskrivningen ovan.)
/TKO
(Återkommer troligen och korrigerar den märkliga historieskrivningen ovan.)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Inte Göteborg.... utan Stuttgart
Vad jag kan se har Göteborgs spårväg nästan lika många resenärer som Stuttgarts stadsbana, trots att den senare borde ha ett mycket större resandeunderlag. Visserligen är det vanskligt att jämföra resandeunderlaget i olika regioner, men nog har Stuttgarts stadsbana anmärkningsvärt få resenärer?TKO skrev:Självklart är spårvägen i Göteborg så mycket bättre än Stadtbahn i Stuttgart. Synd bara att resenärena inte håller med...
(Återkommer troligen och korrigerar den märkliga historieskrivningen ovan.)