Coola kontaktledningsstolpar! Och tack för uppdateringen, har tänkt åka dit men känns onödigt i dessa tider som blev nu, tur det finns ni som bor i närheten!
Joakim W skrev:Coola kontaktledningsstolpar! Och tack för uppdateringen, har tänkt åka dit men känns onödigt i dessa tider som blev nu, tur det finns ni som bor i närheten!
Antar att du menar "hästarna" som syns på tredje bilden. Dessa är väl föranledda av konstifikationerna kring flygplatsen; på resten av sträckan använder man de vanliga superfula stolparna som bara finns på Tvärbanan och som jag inte kan förstå att ingen har totalförbjudit av estetiska skäl nu när allt annat ska vara så puttenuttigt.
Joakim W skrev:Coola kontaktledningsstolpar! Och tack för uppdateringen, har tänkt åka dit men känns onödigt i dessa tider som blev nu, tur det finns ni som bor i närheten!
Antar att du menar "hästarna" som syns på tredje bilden. Dessa är väl föranledda av konstifikationerna kring flygplatsen; på resten av sträckan använder man de vanliga superfula stolparna som bara finns på Tvärbanan och som jag inte kan förstå att ingen har totalförbjudit av estetiska skäl nu när allt annat ska vara så puttenuttigt.
Men vilka stolpar blir det på den "superputtinuttiga" banan till Kista?
Projekteringen för den första biten fram till brommablocken hann nog inte riktigt med när vindarna vände...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Inte för jag riktigt vet vad som menas med "puttenuttigt", men det är inte helt fel att väga in det estetiska när det gäller kontaktledning i stadsmiljö. Skillnaden mellan Gröndal och Hammarby Sjöstad talar för sig själv.
Jag tycker "puttenuttigt" är bra där det passar. Man behöver inte bygga för tunga godståg om man inte behöver men man skall inte snåla för det. Kanske är just "puttenuttigt" rätt väg?
Odd skrev:Jag tycker "puttenuttigt" är bra där det passar. Man behöver inte bygga för tunga godståg om man inte behöver men man skall inte snåla för det. Kanske är just "puttenuttigt" rätt väg?
De runda fula stolparna är ju just för att man snålar, de har ingenting med tågvikterna att göra! Det är helt enkelt billigare med runda stolpar, de ger mest hållfasthet per kg stål typ.
TKO skrev:Fast det finns en tradition när det gäller kontaktledingsstolpar:
Runda - spårväg och trådbuss
Fackverk - järnväg, möjligen förortsbana
/TKO
I Stockholms förorter har det alltid varit fackverk både för spårväg och trådbussar, du har väl kvar några runt knuten!
Rörstolpar har ”bara” använts i innerstan, och då särskilt i korsningar m m där man inte kunnat hänga upp den i husen.
På en förortsbana som kistagrenen hade det definitivt varit fackverk!
Där har du en poäng - jag borde skrivit "förortsbanor, även förortstrådbusslinjer"!
Några fackverksstolpar finns kvar i Årsta. Jag tror att det även funnits/finns rörstolpar som verkar ha använts för trådbusslinjens kontaktledning - jag får forska lite i detta...
Eftersom Kistalinjen inte alls är en förortslinje '- i varje fall ska den ge intryck av att inte vara det - så får det bli rörstolpar.
För övrigt stämmer nog min "kontaktledningsstolpstypologi" bättre i Göteborg än i Stockholm...
Skulle vilja påstå att det inte finns några "tumregler" för när man valde fackverk eller rör. Skulle kunna vara att man valde rär när man inte hade utliggare men det stämmer inte heller, ex trådbussarna.
Men den som nu sitter hemma och inte gär något kan ju roa sig med att plöja igenom museets bilder och se om det går att hitta en logik.
Jag håller tillsvidare på Kajsa vargteorin.....alternativt ...billighetsprincipen. Kunde man köpa in ett billigt parti fackverksstolpar var det den typ då man byggde trådbusslinjena
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Jag TROR att om vi lämnar Stockholm och betraktar världen i ett vidare perspektiv stämmer min teori hyfsat bra - förutom Stockholm och Göteborg har jag mest koll på Tyskland.
Men det är inte otroligt att jag kommer att ägna allt för mycket tid åt denna för många helt ointressanta fråga. Vi får se!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Norra Ulvsunda börjar ta form. Tyvärr inget bra fotoläge.
kistag-bbl-2.jpg (124.15 KiB) Visad 5617 gånger
Byggnationenerna runt Bromma Blocks hållplats är i full gång.
kistag-bbl-1.jpg (100.9 KiB) Visad 5617 gånger
Förberedande arbeten längs Ulvsundavägen på Bromma Flygplats östra sida, i bilden det nordöstra hörnet.
kistag-bbl-3.jpg (110.06 KiB) Visad 5617 gånger
Delar av parkeringen på Solvalla används för bygget och materiallagring. Mer yta bakom fotografen håller på att förberedas för byggetablering. Notera att det ser ut som att en tunnelborrmaskin i miniformat står på platsen.
kistag-bbl-4.jpg (124.27 KiB) Visad 5617 gånger
Tyvärr kan man inte bifoga större bilder än 800x600 bildpunkter, något som i dagens läge känns lite för lite.
Odd skrev:Tyvärr kan man inte bifoga större bilder än 800x600 bildpunkter, något som i dagens läge känns lite för lite.
Verkligen! Den regeln verkar ha skrivits 2007, verkligen dags att ändra tycker jag. Jag följer den iaf inte när jag postar bilder här från min egna hemsida, de bilderna är 1024px breda.
Styrande princip utöver andra faktorer vad avser val av kontaktledningsstolpar på spårvägar.
Belastning endast från en punkt på stolpen = fackverksstolpe möjlig.
Belastning från flera punkter på stolpen, tänk stolpe med bärlinor åt flera håll, rörstolpe är att föredra eftersom de har samma hållfasthet åt alla håll från stolpens mitt.