Okej, att det är olagligt är vi nog alla överens om. Däremot verkar vi se lite olika på graden på brottet.
Nu skall (eller har det kanske redan) straffet för att tjuvåka på spårvagnen i Göteborg gå upp till 1000 kronor.
1000 kronor. Lite i jämförelse:
Att ställa sin bil på stoppförbud kostar 700 kronor.
Att parkera sin bil på en taxizon kostar 500 kronor.
Om du våldtar en minderårig förståndshandikapp unge så kan du klara dig undan med summor i nästan denna klassen!
Sen har jag fått lite känslan av att trafikbolagen mer än gärna begär in 1000 kronor än tilläggsbetalning. Till exempel om du parkerar din bil på en betalparkering, och du kommer när parkeringsvakten står och skriver på din bil, så står det faktiskt i lagen att du har rätt att göra en tilläggsbetalning. Det vill säga att du får betala in summan, och i många fall så betalar säkert personen en liten slant extra i automaten.
Men när det gäller kontrollanterna så är de väldigt pigga på att skriva böter och tillkalla polis. Jag har aldrig förstått varför spårvägen i Göteborg har varit så prioriterad att de kan ringa till polisens LC och säga "Hej, vi har en tjuvåkare på vagn 3 och vi står på hållplatsen X och väntar på er."
De skickar då ut en patrull och man håller kvar vagnen på platsen (om personen vägrar stiga av).
Resultatet är att en hel del passagerare blir förbannade i och med att de blir försenade. Ilskan vänds givetvis mot tjuvåkaren men lika mycket säkert mot kontrollanterna.
Arbetar själv inom ett av kollektrivtrafikens yrken och känner till problematiken med folk som vill smita från betalningen. Och det stämmer som vissa här säger, det är enklare att ta den ekonomiska smällen än att ringa polisen en fredagkväll och be dem komma dit. De har annat viktigare att göra. Då är det enklare att låta det hela bero.
När det gäller kollektivtrafik så tror jag att gemene man tycker att det inte är värt priset, och att det är en offentlig angelägenhet. Man ser prishöjningar och försämringar hela tiden. Ena stunden är det bolaget A som kör trafiken ett år, sen är det bolag B, sen är det bolag C. Det är egentligen strunt samma vem som utför trafiken. Förarna och fordonen hoppar ju fram och tillbaka mellan bolagen.
Har själv flera gånger varit i kontakt med Swebus och skällt på deras förare, deras trafikledare har då bara suckat och sagt "jaja, vi får ta vad vi får". Det är nu dessa förare som hamnar på andra bolag i Göteborg. En del sållas säkert bort, men i och med att det är brist så tar man in allt man erbjuds.
Sen är det lite lustigt allmänt sett när det gäller GS. De var väldigt högljudda när det börjar talas om att andra bolag skulle få börja köra i Göteborg, de skrek att man skulle hålla sig på sin hemmaplan. Tänka sig att samma bolag kör trafik på platser utanför Göteborg, så som Alingsås till exempel.
Samma sak finns inom Taxi. Taxi Göteborg var högljudda och gnällde när dåvarande Taxikedjan (Taxi-Kurir idag) etablerade sig i Kungälv, Tjörn & Orust. Man skulle vara på sin hemmamarknad och inte bre ut sig, och det var otillåten konkurrens och allt vad man skrek ifrån Taxi Göteborg. Nu har de själva lagt anbud i hela Västsverige och har sett till att lokala taxiföretag har gått i konkurs, medans de själva inte har haft bilar att tillgå med på platserna. Man har varit tvungna att skicka tomma bilar från Göteborg för att köra en lokal sjuktransport inom Borås, för att skicka bilen tom tillbaka till Göteborg igen. Man har haft sexsiffriga bötesbelopp till Västtrafik för att man inte har kunnat leverera utlovad tjänst runt om i Västsverige. Men lustigt nog är det ingen på Taxi Göteborg som ropar högt nu som när konkurrenten försökte sig på samma sak?