SL och Corona

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
daniel_s

Re: SL och Corona

Inlägg av daniel_s »

testola skrev:Lördagstrafik, ja, jag förstår det.

Och: Det skriker ju inkompetens. Vid 7-8 på lördagar är det betydligt färre som reser än vid 7-8 en vardag, ens i Corona-smitto-tider.

Nästan ett barn kan ju räkna ut det sambandet, men inte Trafikförvaltningen tydligen.
Det var man nog medveten om för det meddelades ju exakt samtidigt att det skulle köras ”extraturer” så att det blir en mer rimlig turtäthet. Är väl inte så svårt att räkna ut att så länge inte hela personalen sjukar sig på en gång och alla fordon blir trasiga så blir det resurser över som kan förstärka. Kan ju nästan ett barn räkna ut ;-)

Det är ju en ganska stor apparat att konstruera en helt ny trafiklösning så när man nu skulle genomföra detta på typ fyra dagar fanns det nog inte mycket annat att välja på än att byta till någon annan redan existerande tidtabell.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Det är ju en ganska stor apparat att konstruera en helt ny trafiklösning så när man nu skulle genomföra detta på typ fyra dagar fanns det nog inte mycket annat att välja på.
Sommartidtabell hade varit ett bättre val än lördagstidtabell.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Det är ju en ganska stor apparat att konstruera en helt ny trafiklösning så när man nu skulle genomföra detta på typ fyra dagar fanns det nog inte mycket annat att välja på.
De borde väl ha frågat dej innan de beslutade det där. Men du vill väl alltid vara i opposition, så frågan är hur du skulle svara för att behålla distansen ;-)
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:
De borde väl ha frågat dej innan de beslutade det där. Men du vill väl alltid vara i opposition, så frågan är hur du skulle svara för att behålla distansen ;-)
Många skribenter i den här tråden varnade för att Trafikförvaltningens beslut kunde sluta riktigt illa.

Jag är inte i opposition till saker som fungerar bra, t.ex. regeringens hantering av coronaviruset.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Tycker du inte att regeringen har glömt bort de regionala kollektivtrafikmyndigheterna lite i sin styrning då?
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Om den reduktionen varit tillräcklig hade det kunnat varit så. Dessutom är personalplaneringen lite lättare om man använder en tidtabell som gäller just nu jämfört med en som skall börja gälla om ett par månader... "tänkte inte på det"?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Tycker du inte att regeringen har glömt bort de regionala kollektivtrafikmyndigheterna lite i sin styrning då?
Med nuvarande lagstiftning torde regeringen ha få möjligheter att styra de regionala kollektivtrafikmyndigheternas operativa verksamhet. Däremot har huvudmännen denna möjlighet!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

testola skrev:Vem tog beslutet om att minska morgonrusningsturerna, för att sedan köra tätare turer mitt på dagen (på vardagarna?).

Jag gjorde stickprov i SL:s reseplanerare, där man kan se:
- Roslagsbanan Ormsta -> Stockholms östra går med 30 min mellanrum 7-8 på morgonen och 15 min mellanrum 10-11 på förmiddagen.
- Bussar (alla linjer som är aktuella) Tyresö C -> Gullmarsplan ett liknande problem med tätare trafik vid 11 än på morgonen.

Vem är så totalt inkompetent att man lamslår rusningstrafiken och utökar smittorisken för resenärerna. I andra ändan av Region Stockholm sitter smittskyddet och försöker minska smittorisken (vilket också är svårt av andra skäl).

Här borde faktiskt ansvariga få sparken! De enda vi som väljare kan sparka ut (i nästa val) är ansvariga politiker. Men jag tror att det är högre tjänstemän som borde få sparken här, eller?

ps. Jag glömde att säga att man kan behöva minska trafiken totalt sett, för vagnar, underhåll, personal m.m. Men inte göra den största neddragningen när folk faktiskt vill åka på morgonen...
Eftersom de flesta "förstärkningsturer" inte verkar vara inlagda i reseplaneraren går det inte att bedöma det verkliga trafikutbudet hemma vid datorn!

upplyser
Thomas K Ohlsson
testola

Inlägg av testola »

Jag pratade just med en ansvarig buss-chef på själva trafikförvaltningen: Vem har tagit beslutet om att sätta - i princip - lördagstrafik på vardagsmorgnar? Ja, svaret är i princip att det är så komplicerat i relationen mellan förvaltning (förvaltningsmyndigheten) och entreprenörerna, att ansvaret ligger hos båda i dialog (eller snarare hos ingen av dem!).

Väldigt allvarligt när man riskerar att smitta ner många fler i dessa trånga bussar. Vanvettigt.
testola

Inlägg av testola »

Alla turer är inte inlagda i reseplaneraren visst, men om man faktiskt dömer deras kompetens utifrån vad som kommuniceras så går linje 27 tätare mitt på dagen än på morgonen. Det borde varit precis tvärtom, och frågan är hur sanningen ser ut. Det vet vi inte... Men antalet sjuka som ökar senare p.g.a. onödig bussträngsel (ev. även tågträngsel), den skulle t.o.m. kunna räknas i människoliv. När jag sade så till den här ansvarige Nordenblank, då kanske jag äntligen nådde fram med min kritik ... :-(
testola

Inlägg av testola »

Pratade just med nästa mellanchef på trafikförvaltningen, ansvarig för tågtrafiken S-V. Han pekar på att det inte är trängselproblem liknande bussarna, räknat på lokalbanor inkl. Roslagsbanan. Det som finns i reseplaneraren är alltså - precis som ni skriver här - bara en del av vad som verkligen kör.

Man har valt att utgå från lördagstrafik för att få spårlinjer och matarbussar att stämma hyggligt, tydligen. Frågan är om detta är ett rimligt beslut? Hade man kunnat utgå från sommarturlistorna istället? (Känns spontant mer rimligt).

Nej, sade S-V, eftersom både pendeltåg, tvärbana och roslagsbana har avstängda delar i sommar. Det gör att någon "normal" sommarturlista inte finns i år, tyvärr.

Sen frågar jag mig: Duger svaren jag har fått? Njae, uppenbarligen inte, eftersom folk riskerar att smitta varandra hej vilt på olika busslinjer just nu på morgnarna. Det kan visa sig leda till lokala smitthärdar i t.ex. Nacka, Värmdö och Tyresö helt i onödan. Och smitthärdarna skulle kunna leda till flera IVA-fall och fler dödsfall. Vill verkligen trafikförvaltningen ta det ansvaret gentemot sina kollegor på smittskyddssidan inom regionen? Jag vet att jag målar fan på väggen, men risken kan inte uteslutas. Tegnell var rätt tydligt med vad han tyckte om SL:s misslyckande med bussarna.
TKO

Inlägg av TKO »

När nu Folkhälsomyndigheten förbjuder barserveringar är det hög tid för SL att stänga ner natttrafiken - förslagsvis mellan 00 och 04. Vakna Tamsons!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
testola

Inlägg av testola »

Fundering: Skulle det kunna vara bekymmersamt utan nattbussar för de som jobbar nattskift eller kvällsskift av olika slag...? Jag förstår tanken att man rimligen borde förbjuda all servering efter kl. 20 eller något sånt. Kröka får folk göra mer corona-säkert hemma... Nu valde man att förbjuda barservering och köer på restaurangerna.
TKO

Inlägg av TKO »

Dom som jobbar nattskift - på t ex sjukhus - jobbar på natten och kan alltså använda ordinarie trafik. Restauranger och andra nöjesinrättningar får väl stänga lite tidigare så personalen hinner med sista bussen - för övrigt har dom väl inga gäster och har sagt upp alla anställda...
Och om det nu är alldeles nödvändigt kan man köra vardagstrafik på helgnätterna - den är inte så resurskrävande. Men bäst är ändå en nedstängning!

/TKO
testola

Inlägg av testola »

Nu har trafikregionrådet rutit till (i efterhand) om att bussarna skall gå bättre. Det gjorde han på sin Facebook-sida. När jag ställde kritiska följdfrågor om vem som tog beslutet om att sätta in lördagstrafik på vardagsmorgnar - ja, då blev jag utestängd. Enklast att tysta kritiker... Det är billigare än att göra verklig nytta, erkänna att man gjort fel och börja om.
TKO

Inlägg av TKO »

testola skrev:Nu har trafikregionrådet rutit till (i efterhand) om att bussarna skall gå bättre. Det gjorde han på sin Facebook-sida. När jag ställde kritiska följdfrågor om vem som tog beslutet om att sätta in lördagstrafik på vardagsmorgnar - ja, då blev jag utestängd. Enklast att tysta kritiker... Det är billigare än att göra verklig nytta, erkänna att man gjort fel och börja om.
Att meddela sina 'beslut' via facebook gör bara rädda politiker - nu vill vi se en kritisk intervju med Tamsons!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Dagens 'Att jag inte tänkte på det':

Att det är korta bussar på morgonen beror naturligtvis på att inte bara tidtabellen utan även vagnutsättningen är av lördagsmodell!

Inte så smart

tycker
Thomas K Ohlsson
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Folkhälsomyndigheten riktar kritik mot SL för trängsel

Så länge linje 129 har 15-minuterstrafik går det inte att skylla på resursbrist! Prioritera resurserna dit där resenärerna finns!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Men problemen med de fullsatta bussarna riskerar att fortsätta, konstaterar Aleksander Krajisnik, presstalesperson vid SL.

– Det är ett ansträngt läge. Det finns nu tyvärr också en risk för att läget rentav kan bli värre, säger han till DN.

På tisdagsmorgonen stod det klart att problemen, som alltså började på måndagen, främst när det gäller bussar och lokalbanor, fortfarande inte hade kunnat lösas. Resenärer vittnar bland annat om trängsel på bussar som går mot Stockholms innerstad från Nacka, Tyresö och Ekerö.

Aleksander Krajisnik berättar att anledningen är de många sjukskrivningarna bland förarna.
Det är naturligtvis en riktigt dålig förklaring. Det är ju helt galet som det är nu när många linjer har högre turtäthet kl. 10 än vad det är kl. 7.30. Självklart behöver man reducera trafiken, men att bygga lösningen på lördagstrafik känns som en dålig idé. Om man nu gör det så är väl det minska man kan förvänta sig att man sträcker ut lördagens mellantrafik så att den börjar kl. 6.30 istället för kl. 10.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Folkhälsomyndigheten riktar kritik mot SL för trängsel

Så länge linje 129 har 15-minuterstrafik går det inte att skylla på resursbrist! Prioritera resurserna dit där resenärerna finns!
Det måste ha blivit nåt fel, så här ska det vara:
Så länge det går nattbussar går det inte att skylla på resursbrist. Prioritera resurserna till turer där de "nödvändiga resorna" sker!

/TKO
Skriv svar