SL C25
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SL C25
Nu är den första ombyggda C20-vagnen klar och de får litt C25. Att det kan ta så lång tid att bygga om vagnarna är en gåta för mig. Jag hoppas att de har bytt ut själva stolarna och inte bara tyget för stolarna på C20 har jag aldrig gillat. De slarvigt monterade dekalerna verkar vara samma och så har golvet bonats. Det ska bli intressant att se när den kommer ut i trafik.
Re: SL C25
Aha, det har jag inte hört något om.
Passade man på att bygga om förarhytten också, tro, exempelvis ett användbart förarbord och vettigt placerade reglage och instrument?
Passade man på att bygga om förarhytten också, tro, exempelvis ett användbart förarbord och vettigt placerade reglage och instrument?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SL C25
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
Re: SL C25
Gillar slutklämmen på denna mening:
Syftet är att behålla och utveckla vagnarnas goda kvalitet och samtidigt förbättra resenärernas upplevelse under resan, bland annat genom större ytor att röra sig på.
Nu vet vi att resenärernas upplevelse blir bättre med färre sittplatser till sitt förfogande.
Syftet är att behålla och utveckla vagnarnas goda kvalitet och samtidigt förbättra resenärernas upplevelse under resan, bland annat genom större ytor att röra sig på.
Nu vet vi att resenärernas upplevelse blir bättre med färre sittplatser till sitt förfogande.
Re: SL C25
Japp C20 idag är värdelösa i trängseln (ja inte nu i Corona-tider men i vanliga fall). Trängseln vid lastning och lossning kommer att underlättas avsevärt.BSB101 skrev:Gillar slutklämmen på denna mening:
Syftet är att behålla och utveckla vagnarnas goda kvalitet och samtidigt förbättra resenärernas upplevelse under resan, bland annat genom större ytor att röra sig på.
Nu vet vi att resenärernas upplevelse blir bättre med färre sittplatser till sitt förfogande.
Re: SL C25
De ombyggda vagnarna är ännu mer värdelösa, inte bara när det är mycket resenärer på tågen utan även när det är ganska mycket resenärer.M224 skrev:Japp C20 idag är värdelösa i trängseln (ja inte nu i Corona-tider men i vanliga fall). Trängseln vid lastning och lossning kommer att underlättas avsevärt.BSB101 skrev:Gillar slutklämmen på denna mening:
Syftet är att behålla och utveckla vagnarnas goda kvalitet och samtidigt förbättra resenärernas upplevelse under resan, bland annat genom större ytor att röra sig på.
Nu vet vi att resenärernas upplevelse blir bättre med färre sittplatser till sitt förfogande.
Re: SL C25
Har skribenten haft tillfälle att åka med en ombyggd vagn?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: SL C25
Framgår inte, jag har frågat vilket vagn det är men ännu inte fått svar.TKO skrev:Har skribenten haft tillfälle att åka med en ombyggd vagn?
/TKO
Re: SL C25
Jag delar inte din åsikt. Jag föredrar öppen planlösning på tunnelvagnar. Inte minst för att man slipper tränga sig in och ut ur sittgrupper.Diripsi skrev:De ombyggda vagnarna är ännu mer värdelösa, inte bara när det är mycket resenärer på tågen utan även när det är ganska mycket resenärer.M224 skrev:Japp C20 idag är värdelösa i trängseln (ja inte nu i Corona-tider men i vanliga fall). Trängseln vid lastning och lossning kommer att underlättas avsevärt.BSB101 skrev:Gillar slutklämmen på denna mening:
Syftet är att behålla och utveckla vagnarnas goda kvalitet och samtidigt förbättra resenärernas upplevelse under resan, bland annat genom större ytor att röra sig på.
Nu vet vi att resenärernas upplevelse blir bättre med färre sittplatser till sitt förfogande.
- Hans Wibacke
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: SL C25
Ja, färre sittplatser innebär ju mer plats för sådant som det inte finns tillräckligt med utrymme för i dag, såsom barnvagnar, rullatorer och bagage med mera.BSB101 skrev:Nu vet vi att resenärernas upplevelse blir bättre med färre sittplatser till sitt förfogande.
Re: SL C25
Varför har man tagit bort säten närt det var AC som saknades. Obegripligt.
Re: SL C25
För att underlätta av- och påstigning samt rörelse genom vagnen. Och för att skapa utrymme för barnvagnar, rullstolar etc. Trodde att det var klart som korvspad vid det här laget.Sio skrev:Varför har man tagit bort säten närt det var AC som saknades. Obegripligt.
Re: SL C25
Nej, syftet är att kunna pressa in fler resenärer i vagnarna så att man slipper köra fler tåg när resandet ökar.M224 skrev:För att underlätta av- och påstigning samt rörelse genom vagnen. Och för att skapa utrymme för barnvagnar, rullstolar etc. Trodde att det var klart som korvspad vid det här laget.Sio skrev:Varför har man tagit bort säten närt det var AC som saknades. Obegripligt.
Re: SL C25
Det stämmer att både gamla och nya C20 är värdelösa, men av andra skäl. I ändarna efterfrågas ståplatser och i mitten efterfrågas sittplatser. Gamla C20 är inte anpassad till behovet i ändarna. Nya C20 är inte anpassad till behovet i mitten. Det är inte omöjligt att konstruera vagnar som är anpassade till behovet både i ändarna och i mitten!Diripsi skrev:De ombyggda vagnarna är ännu mer värdelösa, inte bara när det är mycket resenärer på tågen utan även när det är ganska mycket resenärer.M224 skrev:Japp C20 idag är värdelösa i trängseln (ja inte nu i Corona-tider men i vanliga fall). Trängseln vid lastning och lossning kommer att underlättas avsevärt.BSB101 skrev:Gillar slutklämmen på denna mening:
Syftet är att behålla och utveckla vagnarnas goda kvalitet och samtidigt förbättra resenärernas upplevelse under resan, bland annat genom större ytor att röra sig på.
Nu vet vi att resenärernas upplevelse blir bättre med färre sittplatser till sitt förfogande.
(Se även den nyskapade tråden "RER NG - världens mest genomtänkta vagn?".)
Re: SL C25
Själv åker jag nästan alltid i mittenvagen när jag måste åka med Gröna linjen så om de bara kunde köra med "gamla" C20 i mittenvagnen så kan jag väl acceptera att de kör med ombyggda vagnar först och sist i tåget. Det skulle vara fullt möjligt att köra så även om det kräver lite extra rangeringsarbete. Men SL bryr sig inte det minsta om resenärernas behov. Det enda de är intresserade av är att frakta så många resenärer så billigt som möjligt!Enceladus skrev:Det stämmer att både gamla och nya C20 är värdelösa, men av andra skäl. I ändarna efterfrågas ståplatser och i mitten efterfrågas sittplatser. Gamla C20 är inte anpassad till behovet i ändarna. Nya C20 är inte anpassad till behovet i mitten. Det är inte omöjligt att konstruera vagnar som är anpassade till behovet både i ändarna och i mitten!
Re: SL C25
Upplevelsen lär nog inte bli bättre. Med ståplats lär man nog inte locka fler att åka kollektivt.Hans Wibacke skrev:Ja, färre sittplatser innebär ju mer plats för sådant som det inte finns tillräckligt med utrymme för i dag, såsom barnvagnar, rullatorer och bagage med mera.BSB101 skrev:Nu vet vi att resenärernas upplevelse blir bättre med färre sittplatser till sitt förfogande.
Re: SL C25
Såg just hyttinteriörbilden och konstaterar att ergonomiproblemet inte är fixat. Ej heller har man flyttat reglage för hytt och tågbelysning och hyttaktivering till förarpanelen.
Synd, för man hade här en chans att bygga en bra förarmiljö.
Synd, för man hade här en chans att bygga en bra förarmiljö.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SL C25
Det handlar inte om att få fler att åka med vagnarna. Det handlar om att underlätta av- och påstigning, rörelse genom vagnen samt att få plats med skrymmande saker så som barnvagnar. Tågen är redan fulla i rusningen och varken C25 eller C30 kommer att rymma speciellt många fler.BSB101 skrev:Upplevelsen lär nog inte bli bättre. Med ståplats lär man nog inte locka fler att åka kollektivt.Hans Wibacke skrev:Ja, färre sittplatser innebär ju mer plats för sådant som det inte finns tillräckligt med utrymme för i dag, såsom barnvagnar, rullatorer och bagage med mera.BSB101 skrev:Nu vet vi att resenärernas upplevelse blir bättre med färre sittplatser till sitt förfogande.