Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av 2763 »

Diripsi skrev:De där varningssystemen är helt meningslösa eftersom de inte kan veta när spårvagnen tänker starta från hållplatsen.
Där har du direkt fel. De är konstruerade så att spårvagnsförarna påverkar anläggningen inför start.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Jag kan hålla med om att man borde ta fram en standard på övergångar dels enbart för gående dels i anslutning till en korsning med parallell biltrafik. Och att den är ventenskapligt provad som det "säkraste" systemet.

Även jag gillar ljusrampen i gatan som komplement till de vanliga signalerna.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Göteborg har en standard som uppfyller just det... dvs att den är framtagen på å vetenskaplig grund.

Gul linje med minst tre vertikala element, pollare eller signalstolpe. Signalstolpe kan förstärkas med ljud och/eller ljus i mark.

Så, då är det bara att verka för att den modellen exporteras till VGU.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Eftersom spårvagnen medför en varningsanordning med ljud som föraren dessutom ska använda före start (om man inte har ändrat reglerna), så har jag lite svårt att förstå att man lägger så mycket krut på anordningar efter hållplatsen. Man borde väl prioritera platser där det finns övergångar före hållplatsen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Eftersom spårvagnen medför en varningsanordning med ljud som föraren dessutom ska använda före start (om man inte har ändrat reglerna), så har jag lite svårt att förstå att man lägger så mycket krut på anordningar efter hållplatsen. Man borde väl prioritera platser där det finns övergångar före hållplatsen.
Numera prioriterar man det som får personalen att känna sig orolig, vare sig det är rätt eller inte. För all del har ju också mobiltelefoner och hörlurar ändrat en del på spelförhållandena i trafiken...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:Eftersom spårvagnen medför en varningsanordning med ljud som föraren dessutom ska använda före start (om man inte har ändrat reglerna), så har jag lite svårt att förstå att man lägger så mycket krut på anordningar efter hållplatsen. Man borde väl prioritera platser där det finns övergångar före hållplatsen.
Självfallet ska utsignal användas. Nu finns det tyvärr lägen där personer inte hörsammar denna.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

De personerna struntar nog i blinkande streck också. Idén med blinkande ljus i marken är jättebra, men jag tycker att man borde prioritera platser där spårvagnen kommer med fart framför platser där spårvagnen står stilla framför övergången. På de förstnämnda kan olyckor inträffa genom misstag. Om någon går ut framför spårvagnen trots signal att den ska starta så är det ett attitydproblem och det kommer man inte åt med tekniska lösningar med mindre man inför fysiska barriärer. Det är något märkligt med Göteborgs trafikkontor som som sysslar så mycket med ganska små risker samtidigt som man bygger om platser så att de blir farliga och underlåter att bygga om platser där olyckor har inträffat på p.g.a. utformningen.
Olof

Inlägg av Olof »

Harald skrev:Det är något märkligt med Göteborgs trafikkontor som som sysslar så mycket med ganska små risker samtidigt som man bygger om platser så att de blir farliga och underlåter att bygga om platser där olyckor har inträffat på p.g.a. utformningen.
Nu har jag inte koll på alla ställen i stan som har byggs om, kan du specificera så jag själv kan åka och försöka förstå vad du menar?
Skriv svar