Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO skrev:Nu skall jag passa på att fråga om en annan sak jag länge undrat över:
- Sker det någon biljettkontroll mellan Åbo Hamnstation och centralstationen?
Jag har fått känslan av de mer rutinerade resenärerna utnyttjar tåget som en gratisförbindelse...
Av princip ser jag alltid till att ha en giltig tågbiljett, men jag har än så länge aldrig varit med om att någon vill se den. Det sägs att Finland har ett av världens ärligaste folk. Kanske behövs inga biljettkontroller...?
TKO skrev:Om jag inte skall vidare med tåg så brukar jag ta bussen in till centrala stan, men det kanske är dumt?
/TKO
Nej, bussen är det vettigaste alternativet. Även jag som har min målpunkt vid centralstationen kommer fram snabbare om jag tar bussen (nästan fram) till Salutorget och går sista biten.
Senast redigerad av Hans Wibacke den tisdag 03 mars 2020 2:39, redigerad totalt 2 gång.
TKO skrev:Nu skall jag passa på att fråga om en annan sak jag länge undrat över:
- Sker det någon biljettkontroll mellan Åbo Hamnstation och centralstationen?
Jag har fått känslan av de mer rutinerade resenärerna utnyttjar tåget som en gratisförbindelse...
Av princip ser jag alltid till att ha en giltig tågbiljett, men jag har än så länge aldrig varit med om att någon vill se den. Det sägs att Finland har ett av världens ärligaste folk. Kanske behövs inga biljettkontroller...?
TKO skrev:Om jag inte skall vidare med tåg så brukar jag ta bussen in till centrala stan, men det kanske är dumt?
/TKO
Nej, bussen är det vettigaste alternativet. Även jag som har min målpunkt vid centralstationen kommer fram snabbare om jag tar bussen (nästan fram) till Salutorget och går sista biten.
När jag tittar in på vr.fi så får jag i vart fall upp ett pris på €3 för vuxen Åbo Hamn-Åbo.
Och en förbindelse 8:10-8:17 tillsammans med den lovande texten ”Intercity erbjuder mångsidig restaurangservice, titta gärna in i vår restaurangvagn eller besök försäljningsvagnen”. Lite längre ner rekommenderas restaurangvagnens övervåning.
Minns i alla fall min första resa till Finland där jag och en kompis köpt biljett till Helsingfors och gick och strosade på Åbo Hamn , det var ju mycket gott om tid... så började man smälla i dörrar och blåsa i visselpipor, häpna hoppade vi ombord och efter ett tag ramlade polletterna ner.. vi hade glömt tidsskillnaden.
Lennart Petersen skrev:När jag tittar in på vr.fi så får jag i vart fall upp ett pris på €3 för vuxen Åbo Hamn-Åbo.
Och en förbindelse 8:10-8:17 tillsammans med den lovande texten ”Intercity erbjuder mångsidig restaurangservice, titta gärna in i vår restaurangvagn eller besök försäljningsvagnen”.
Avgången 08.10 är morgonens enda från hamnen. Problemet är att Silja ankommer redan 07.00 och Viking 07.35. Tar du bussen är du inne i centrum innan tåget ens avgått, om du inte sölar av Vikingbåten.
Ett av tilläggen, som stadsstyrelsen klämde in i stadsdirektörens spårvägsplan:
Åbo underrättelser skrev:Då detaljplanerna görs upp för att möjliggöra spårvagnstrafik i staden, ska planen också beakta alternativet eldrivna bussar. Detaljplanen ska alltså inte vara för snävt inriktad på spårvagnstrafik.
Jag vet inte vad som avses med "eldrivna bussar" i det här fallet. Det kanske framgår av nån finsk text. Men när det skrivs om elbussar i Åbo brukar det betyda batteribussar och inte trådbussar. Batteribussar rullar redan i Åbo (och fler batteribussar blir det när Nobina tar över linjerna 6, 7 och 7A). Jag gillar förvisso de nuvarande elbussarna på linje 1, men det vore trist om "spårvagnsplanen" i slutändan bara betyder fler bussar.
TKO skrev:Nu skall jag passa på att fråga om en annan sak jag länge undrat över:
- Sker det någon biljettkontroll mellan Åbo Hamnstation och centralstationen?
Jag har fått känslan av de mer rutinerade resenärerna utnyttjar tåget som en gratisförbindelse...
Av princip ser jag alltid till att ha en giltig tågbiljett, men jag har än så länge aldrig varit med om att någon vill se den. Det sägs att Finland har ett av världens ärligaste folk. Kanske behövs inga biljettkontroller...?
Tack för svaret! Att Herr Wibacke inte skulle åka utan giltig biljett är närmast självklart - frågan var av mer principiell natur!
Spännande att följa spårvägsplanerna - just nu verkar de hålla god fart men sådant kan ändra sej, vet vi av erfarenhet...
Kanske vi skall starta en vadslagning:
- Vilken svensk universitetsstad får spårväg först efter Lund - Uppsala eller Åbo?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:Nu skall jag passa på att fråga om en annan sak jag länge undrat över:
- Sker det någon biljettkontroll mellan Åbo Hamnstation och centralstationen?
Jag har fått känslan av de mer rutinerade resenärerna utnyttjar tåget som en gratisförbindelse...
Av princip ser jag alltid till att ha en giltig tågbiljett, men jag har än så länge aldrig varit med om att någon vill se den. Det sägs att Finland har ett av världens ärligaste folk. Kanske behövs inga biljettkontroller...?
Tack för svaret! Att Herr Wibacke inte skulle åka utan giltig biljett är närmast självklart - frågan var av mer principiell natur!
Spännande att följa spårvägsplanerna - just nu verkar de hålla god fart men sådant kan ändra sej, vet vi av erfarenhet...
Kanske vi skall starta en vadslagning:
- Vilken svensk universitetsstad får spårväg först efter Lund - Uppsala eller Åbo?
TKO skrev:Kanske vi skall starta en vadslagning:
- Vilken svensk universitetsstad får spårväg först efter Lund - Uppsala eller Åbo?
/TKO
Dorpat!?
Intressant och fyndigt förslag! Ja det verkar ju finnas planer...
(Om nu Dorpat/Tartu hinner före både Uppsala och Åbo kan det uppstå en intressant och förmodligen livlig diskussion kring frågan om Dorpat verkligen är en svensk univeristetsstad!)
Hoppas Herr Wibacke ursäktar denna utvikning!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Intressant skulle då frågan om spårvidden bli. Ska man följa spårvägen i Tallinn och ta avstamp där blir det 1067 mm. Men man kan också välja 1000 mm med Helsingfors som förebild. Eller Riga med 1524 mm. Den spårvidden har ju också järnvägarna i Estland. Eller så gör man som Tammerfors och väljer 1435 mm. Mycket att välja på alltså.
Lennart Petersen skrev:När jag tittar in på vr.fi så får jag i vart fall upp ett pris på €3 för vuxen Åbo Hamn-Åbo.
Och en förbindelse 8:10-8:17 tillsammans med den lovande texten ”Intercity erbjuder mångsidig restaurangservice, titta gärna in i vår restaurangvagn eller besök försäljningsvagnen”.
Avgången 08.10 är morgonens enda från hamnen. Problemet är att Silja ankommer redan 07.00 och Viking 07.35. Tar du bussen är du inne i centrum innan tåget ens avgått, om du inte sölar av Vikingbåten.
Ja självklart, om man ska till centrala Åbo. Vad jag ville ha sagt är bara att eftersom det finns angivet ett pris så är det ju rimligt att man förväntas ha biljett. Och bussen har ju ingen restaurangvagn ...
Lennart Petersen skrev:Ja självklart, om man ska till centrala Åbo. Vad jag ville ha sagt är bara att eftersom det finns angivet ett pris så är det ju rimligt att man förväntas ha biljett. Och bussen har ju ingen restaurangvagn ...
Denna kväll tog jag tåget (kl 19.45) från hamnen till centralstationen. Inte heller denna gång behövde jag visa upp min biljett. Om ingen biljettkontroll sker på sträckan, kommer nog med tiden även de ärliga finländarna att lära sig att resan är "gratis". Jag ska (för att stilla forumets intresse) försöka befinna mig invid konduktören - om jag lyckas hitta hen - för att se hur det förhåller sig med kontrollen egentligen. I kväll misslyckades jag, men det går fler tåg.
Det går för övrigt bra att betala resan på tåget, men det kostar då en extra serviceavgift (3 euro för korta sträckor) och man kan inte betala med kontanter. Så den som vill leva i tron att hen har moralen kvar, kan gå på tåget med ambitionen att betala (3 + 3 euro) och sedan får det bli som det blir liksom. I värsta fall kostar resan 6 euro, men troligen inte...
Kvällens tåg hade för övrigt ingen restaurangvagn (förmodligen bara en så kallad försäljningskärra). Om restaurangvagnen (på tåg där sådan finns) är öppen på den aktuella sträckan vet jag inte. Det får bli ett senare projekt att undersöka.
TKO skrev:Hoppas Herr Wibacke ursäktar denna utvikning!
Det är twr som startat tråden så jag utgår från att hen sätter gränserna. Själv är jag inte den som håller mig till ämnet i onödan.
Lennart Petersen skrev:Ja självklart, om man ska till centrala Åbo. Vad jag ville ha sagt är bara att eftersom det finns angivet ett pris så är det ju rimligt att man förväntas ha biljett. Och bussen har ju ingen restaurangvagn ...
Denna kväll tog jag tåget (kl 19.45) från hamnen till centralstationen. Inte heller denna gång behövde jag visa upp min biljett. Om ingen biljettkontroll sker på sträckan, kommer nog med tiden även de ärliga finländarna att lära sig att resan är "gratis". Jag ska (för att stilla forumets intresse) försöka befinna mig invid konduktören - om jag lyckas hitta hen - för att se hur det förhåller sig med kontrollen egentligen. I kväll misslyckades jag, men det går fler tåg.
Det går för övrigt bra att betala resan på tåget, men det kostar då en extra serviceavgift (3 euro för korta sträckor) och man kan inte betala med kontanter. Så den som vill leva i tron att hen har moralen kvar, kan gå på tåget med ambitionen att betala (3 + 3 euro) och sedan får det bli som det blir liksom. I värsta fall kostar resan 6 euro, men troligen
.
Men bara för att biljettkontroll normalt uteblir så ska man väl inte tro att resan är gratis. Antar att det finns kontrollgrupper även i Finland. I Sverige på SJ fjärrtåg är det ju numera rätt vanligt att biljettkontroll uteblir när man antar att den förhöjda avgiften 1200kr avskräcker från att chansa.
Men vi har faktiskt en sträcka där det helt officiellt är gratis att åka nämligen med AEX mellan Arlanda Södra och Arlanda Norra.
Lennart Petersen skrev:Ja självklart, om man ska till centrala Åbo. Vad jag ville ha sagt är bara att eftersom det finns angivet ett pris så är det ju rimligt att man förväntas ha biljett. Och bussen har ju ingen restaurangvagn ...
Denna kväll tog jag tåget (kl 19.45) från hamnen till centralstationen. Inte heller denna gång behövde jag visa upp min biljett. Om ingen biljettkontroll sker på sträckan, kommer nog med tiden även de ärliga finländarna att lära sig att resan är "gratis". Jag ska (för att stilla forumets intresse) försöka befinna mig invid konduktören - om jag lyckas hitta hen - för att se hur det förhåller sig med kontrollen egentligen. I kväll misslyckades jag, men det går fler tåg.
Det går för övrigt bra att betala resan på tåget, men det kostar då en extra serviceavgift (3 euro för korta sträckor) och man kan inte betala med kontanter. Så den som vill leva i tron att hen har moralen kvar, kan gå på tåget med ambitionen att betala (3 + 3 euro) och sedan får det bli som det blir liksom. I värsta fall kostar resan 6 euro, men troligen
.
Men bara för att biljettkontroll normalt uteblir så ska man väl inte tro att resan är gratis. Antar att det finns kontrollgrupper även i Finland. I Sverige på SJ fjärrtåg är det ju numera rätt vanligt att biljettkontroll uteblir när man antar att den förhöjda avgiften 1200kr avskräcker från att chansa.
Men vi har faktiskt en sträcka där det helt officiellt är gratis att åka nämligen med AEX mellan Arlanda Södra och Arlanda Norra.
Höga kontrollavgifter är inte så avskräckande om det går att köpa biljett ombord...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen skrev:Men bara för att biljettkontroll normalt uteblir så ska man väl inte tro att resan är gratis. Antar att det finns kontrollgrupper även i Finland. I Sverige på SJ fjärrtåg är det ju numera rätt vanligt att biljettkontroll uteblir när man antar att den förhöjda avgiften 1200kr avskräcker från att chansa.
Jag ska för min del avsluta detta sidospår med följande inlägg. Om ingen har fler frågor.
Jag vågar påstå att ingen tror att det skulle vara gratis att åka tåg mellan hamnen och centralstationen. Observera att det inte finns något krav på att köpa sin biljett i förväg när man reser med VR. Det finns inte ens en biljettautomat på "stationen" (perrongen) i Åbo hamn. Det går bra att köpa biljetten av konduktören ombord tåget (bara man betalar med kort). Jag anser därför att bollen liksom ligger hos VR. Vill VR säkerställa att folk betalar för resan, får konduktören hålla sig framme.
Själv betalar jag resan i VRs app med "seriebiljett" (motsvarande SJs "10-biljett"). Jag undrar hur många seriebiljetter VR säljer för den aktuella sträckan...antagligen inte särskilt många.
Nedanstående dekal sitter klistrad i varje tambur på tåget. På dörren sitter även en dekal som talar om att man endast kan betala biljetter med kort ombord.
Om du inte har någon biljett kan du köpa en av konduktören. Eller betala 80 euro i kontrollavgift plus betala för biljett. Det är valfritt.
vr-biljettinfo-ombord-tag.jpg (49.79 KiB) Visad 4198 gånger
Jag avslutar med att citera TKO.
TKO skrev:Höga kontrollavgifter är inte så avskräckande om det går att köpa biljett ombord...
TKO skrev:Varför är Vänsterförbundet så kritiska till spårvägsplanerna? Deras svenska motsvarighet brukar ju närmast okritiskt inta motsatt ståndpunkt!
(Det kanske finns grundläggande skillnader mellan Vänsterförbundet och Vänsterpartiet som jag inte uppfattat?)
/TKO
Åtminstone i Stockholm är väl Vänsterpartiet främst anhängare av trådbuss?
För den som inte är så värst intresserad så kanske det här kan väcka ett visst intresse:
Efter typ åtta minuter kommer Kristoffer Tamsons in i diskussionen och pratar elbussar med mera. Han deltar även senare i diskussionen också. (Efter typ 28 minuter säger han "...människor lever inte bara mellan nio och fem utan dom har ett behov av att resa och röra sig dygnets alla timmar och det måste kollektivtrafiken erbjuda dom...".)
Senast redigerad av Hans Wibacke den tisdag 17 mars 2020 22:59, redigerad totalt 1 gånger.
För den som inte är så värst intresserad så kanske det här kan väcka ett visst intresse:
Efter typ åtta minuter kommer Kristoffer Tamsons in i diskussionen och pratar elbussar med mera. Han deltar även senare i diskussionen också.
En spårväg till himlen? Det låter ju som Kakola Bergbana (jag vägrar som bekant att använda f-ordet och tror inte heller på ovanefter)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO skrev:Varför är Vänsterförbundet så kritiska till spårvägsplanerna? Deras svenska motsvarighet brukar ju närmast okritiskt inta motsatt ståndpunkt!
(Det kanske finns grundläggande skillnader mellan Vänsterförbundet och Vänsterpartiet som jag inte uppfattat?)
/TKO
Åtminstone i Stockholm är väl Vänsterpartiet främst anhängare av trådbuss?
Så har det nog varit ja!
Vänsterpartiet har väl varit lite som åsnan mellan två hötappar - skall man haka på Socialdemokraternas ibland lätt oseriösa kritik av "högerns" spårvägsbyggen ("NK-expressen") eller skall man följa sin grundsyn att i stort sett alla kollektivtrafiksatsningar är bra? Då har det blivit lite fram och tillbaka och trådbuss har blivit en kompromiss mellan dessa två förhållningssätt.
Slut från Stockholm!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!