Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1262
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av gek »

Det finns ett antal olika lösningar, ett problem är ibland att varningssignalering startar orimligt tidigt och/eller pågår en stund efter att spårvagnen (eller bussen) passerat. Detta bidrar till att fotgängarnas respekt för varningssystemet blir låg.

När jag för en månad sedan kom gåendes vid hållplatsen Önskevädersgatan i Göteborg råkade jag få se att gula streck lyste upp på båda sidor om spåren, och strax passerade en spårvagn - man ser bakre kopplet på sista vagnen nedan:
Bild
Dessbättre lyckades jag med någon mikrosekunds marginal få fram telefonen och ta bilden ovan - sedan släcktes varningsstrecken eftersom spårvagnen ju passerat och faran var över:
Bild

Eftersom det denna dag inte var vad jag kallar önskeväder, snarare duggregn, snålblåst och dimma (ja, jag hade även besökt Dimvädersgatan) stannade jag inte på platsen och fick därmed ingen riktig kännedom om anläggningens funktion och effektivitet. En intressant fråga är hur bra det gula skenet syns vid starkt solsken.
/Gunnar Ekeving
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av Diripsi »

De där varningssystemen är helt meningslösa eftersom de inte kan veta när spårvagnen tänker starta från hållplatsen.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av leifd »

Diripsi skrev:De där varningssystemen är helt meningslösa eftersom de inte kan veta när spårvagnen tänker starta från hållplatsen.
Men redan idag finns signalanordningar som föraren aktiverar manuellt från vagnen. Detta går givetvis att använda även på denna typ av varningssignal, förutsatt att man konstruerar på för ändamålet lämpligt sätt.
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av daniel_s »

Diripsi skrev:De där varningssystemen är helt meningslösa eftersom de inte kan veta när spårvagnen tänker starta från hållplatsen.
Nja, men det problemet har man ju oavsett hur man utformar varningen till allmänheten. Det finns ett par olika lösningar.

En av dem är att ha en detektor som känner av när vagnen rör sig. I Stockholm går det oftast bra pga plattformshöjden i kombination med en viss tillåten ramplutning, som tillsammans innebär att det skapas ett avstånd från där vagnens front stannar till själva korsningen.
gek
Inlägg: 1262
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av gek »

daniel_s skrev:...ha en detektor som känner av när vagnen rör sig. I Stockholm går det oftast bra pga plattformshöjden i kombination med en viss tillåten ramplutning, som tillsammans innebär att det skapas ett avstånd från där vagnens front stannar till själva korsningen.
Ännu bättre är att föraren vid lämplig tidpunkt kan ge impuls till start av varningssignaleringen. Något som man för länge sedan införde i Göteborg, då med s k markdetektorer som använde sig av samma system som för växelomläggning. Nu finns det förstås mer avancerade lösningar, men exakt hur det fungerar vid t ex Önskevädersgatan vet jag inte. Där kan ju också förekomma att vagnar passerar hållplatsen om det inte finns några på- eller avstigande.
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av daniel_s »

gek skrev:
daniel_s skrev:...ha en detektor som känner av när vagnen rör sig. I Stockholm går det oftast bra pga plattformshöjden i kombination med en viss tillåten ramplutning, som tillsammans innebär att det skapas ett avstånd från där vagnens front stannar till själva korsningen.
Ännu bättre är att föraren vid lämplig tidpunkt kan ge impuls till start av varningssignaleringen. Något som man för länge sedan införde i Göteborg, då med s k markdetektorer som använde sig av samma system som för växelomläggning. Nu finns det förstås mer avancerade lösningar, men exakt hur det fungerar vid t ex Önskevädersgatan vet jag inte. Där kan ju också förekomma att vagnar passerar hållplatsen om det inte finns några på- eller avstigande.
Såvitt jag vet förekommer sådan anmälan bara i kombination med växlar eller trafiksignaler, och inte när det bara är en varningsanläggning utan signalering mot spårvägen som man styr. Men du (eller någon annan) kanske har något exempel?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
gek skrev:
daniel_s skrev:...ha en detektor som känner av när vagnen rör sig. I Stockholm går det oftast bra pga plattformshöjden i kombination med en viss tillåten ramplutning, som tillsammans innebär att det skapas ett avstånd från där vagnens front stannar till själva korsningen.
Ännu bättre är att föraren vid lämplig tidpunkt kan ge impuls till start av varningssignaleringen. Något som man för länge sedan införde i Göteborg, då med s k markdetektorer som använde sig av samma system som för växelomläggning. Nu finns det förstås mer avancerade lösningar, men exakt hur det fungerar vid t ex Önskevädersgatan vet jag inte. Där kan ju också förekomma att vagnar passerar hållplatsen om det inte finns några på- eller avstigande.
Såvitt jag vet förekommer sådan anmälan bara i kombination med växlar eller trafiksignaler, och inte när det bara är en varningsanläggning utan signalering mot spårvägen som man styr. Men du (eller någon annan) kanske har något exempel?
Det förekommer i Norrköping, t.ex vid Broccmansplan vid körning norrut (start från hållplats), där föraren ger TA-anmälan manuellt vid start. Där finns ingen signalering mot spårvagnen utan bara gula blink mot gatutrafiken, dock har man lampor som även visar spårvagnen att blinklamporna fungerar, men dessa har ingen betydelse för spårvagnen.
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:
daniel_s skrev:
gek skrev:Ännu bättre är att föraren vid lämplig tidpunkt kan ge impuls till start av varningssignaleringen. Något som man för länge sedan införde i Göteborg, då med s k markdetektorer som använde sig av samma system som för växelomläggning. Nu finns det förstås mer avancerade lösningar, men exakt hur det fungerar vid t ex Önskevädersgatan vet jag inte. Där kan ju också förekomma att vagnar passerar hållplatsen om det inte finns några på- eller avstigande.
Såvitt jag vet förekommer sådan anmälan bara i kombination med växlar eller trafiksignaler, och inte när det bara är en varningsanläggning utan signalering mot spårvägen som man styr. Men du (eller någon annan) kanske har något exempel?
Det förekommer i Norrköping, t.ex vid Broccmansplan vid körning norrut (start från hållplats), där föraren ger TA-anmälan manuellt vid start. Där finns ingen signalering mot spårvagnen utan bara gula blink mot gatutrafiken, dock har man lampor som även visar spårvagnen att blinklamporna fungerar, men dessa har ingen betydelse för spårvagnen.
Ok, tack för exemplet; detta skulle ju för övrigt lika gärna kunna styras av att man stänger dörrarna, så hade man sluppit en separat manöver. (I Stockholms innerstad har bussar och spårvagnar haft den funktionen rätt länge nu.)
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av Stefan Widén »

Sanningen om vilket system som är bäst hänger på hur platsen exakt är utformad. Ibland kan automatisk signalering vara bäst i bland på dörrarna och ibland på förarens tryck. För mig är det viktiga att man har en öppenhet för att nyttja det system som passar bäst.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av daniel_s »

Stefan Widén skrev:Sanningen om vilket system som är bäst hänger på hur platsen exakt är utformad. Ibland kan automatisk signalering vara bäst i bland på dörrarna och ibland på förarens tryck. För mig är det viktiga att man har en öppenhet för att nyttja det system som passar bäst.

Stefan
Det kan nog gå till överdrift också. Jag ger mig sjutton på att om jag räknar upp alla system som finns, så kommer flera här att säga att det finns för många, att det är dåligt för spårvägsbranschen med bristande standardisering och att man borde tänka mer som i vägtrafiken och/eller på järnvägen.

Det som är den egentliga nyheten Gunnar informerar om i den här tråden är väl en ny och annorlunda-tänkande utformning av själva varningen till allmänheten. Man har hittills alltid ansett att varningssignalerna bör sitta på en viss höjd, så att de blir synliga över t ex en grupp av människor. Detta bygger ju dock på antagandet att folk tittar ungefär rakt fram när de går. Nu har kanske någon tyckt att man även borde ha varningar på markytan, för det fall att det skulle komma någon som föredrar att titta nedåt när de är ute och går. Och det kan ju ha sina poänger.
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av Harald »

Det bästa vore kanske om man kunde skicka en varning till alla mobiltelefoner i närheten, men om inte det går så är det väl bra att varningen syns när man ser nedåt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6912
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av Odd »

Det finns lite olika varianter här och var. Här är lite bilder stulna från nätet:
redgreen.jpg
redgreen.jpg (160.21 KiB) Visad 3606 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av LÅ1 »

Om det varnas när ett fordon närmar sig så är det säkert bra. Är det bara en spegling av färgen på trafiksignalen (gubben) så kommer det nog inte att göra någon större skillnad. I alla fall inte när människor vant sig vid trottoarljuset. Folk springer över ändå. Ibland i den fasta övertygelsen att bilarna ska sakta in.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Det finns lite olika varianter här och var. Här är lite bilder stulna från nätet:
redgreen.jpg
Funderar på vad det gröna strecket betyder? Om det är meningen att man ska gå så är det rätt så förvirrande då det är orienterat som en stopplinje tvärs över övergången. Färgblindhet kan möjligen också ställa till det.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6912
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av Odd »

Jo. Men man fångar potentiellt ca 95% av befolkningen med röd/grön indikering. Om de verkligen ser det är kanske något att undersöka.
Sen får man väl kanske se hur man skall göra det på ett bra sätt för att fånga upp de övriga ca 5% (de allra flesta män) som inte kan se skillnad på rött och grönt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
jesper
Inlägg: 198
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av jesper »

Då får jag väl bidra lite med hur varningsanläggningen på bilden (och de liknande som finns vid Mildvädersgatan och Rambergsvallen om jag minns rätt just nu) ska fungera.

1. Detektor i början av hållplatsen känner av att en vagn rullar in på hållplatsen och ljuslisterna tänds med fast sken
2. Detektor vid hållplatsens hållmärke känner av en aktiv anmälan från vagnen, ljuslisterna börjar nu blinka. Föraren skickar aktiv anmälan när hen är klar för avgång, på samma sätt som när det finns växlar eller kollektivtrafiksignaler i anslutning till hållplats
3. Vagnen har lämnat hållplatsen (och detektorerna) och ljuslisterna slocknar

En skillnad är att Rambergsvallen, som är den senast byggda anläggningen, även kan starta blinkande ljus direkt om man har aktiv anmälan redan när man rullar in på hållplatsen, detta för att få tidigare varning för vagnar som inte tänker stanna på hållplatsen.
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av daniel_s »

jesper skrev:Då får jag väl bidra lite med hur varningsanläggningen på bilden (och de liknande som finns vid Mildvädersgatan och Rambergsvallen om jag minns rätt just nu) ska fungera.

1. Detektor i början av hållplatsen känner av att en vagn rullar in på hållplatsen och ljuslisterna tänds med fast sken
2. Detektor vid hållplatsens hållmärke känner av en aktiv anmälan från vagnen, ljuslisterna börjar nu blinka. Föraren skickar aktiv anmälan när hen är klar för avgång, på samma sätt som när det finns växlar eller kollektivtrafiksignaler i anslutning till hållplats
3. Vagnen har lämnat hållplatsen (och detektorerna) och ljuslisterna slocknar
Intressant!

Vad händer om föraren kör iväg utan att göra anmälan? Kan det då bli enligt geks upplevelse?
jesper
Inlägg: 198
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av jesper »

daniel_s skrev:
jesper skrev:Då får jag väl bidra lite med hur varningsanläggningen på bilden (och de liknande som finns vid Mildvädersgatan och Rambergsvallen om jag minns rätt just nu) ska fungera.

1. Detektor i början av hållplatsen känner av att en vagn rullar in på hållplatsen och ljuslisterna tänds med fast sken
2. Detektor vid hållplatsens hållmärke känner av en aktiv anmälan från vagnen, ljuslisterna börjar nu blinka. Föraren skickar aktiv anmälan när hen är klar för avgång, på samma sätt som när det finns växlar eller kollektivtrafiksignaler i anslutning till hållplats
3. Vagnen har lämnat hållplatsen (och detektorerna) och ljuslisterna slocknar
Intressant!

Vad händer om föraren kör iväg utan att göra anmälan? Kan det då bli enligt geks upplevelse?
Japp, det fasta skenet slocknar. Osäker på om det görs på "timeout" eller att detektorn märker att vagnen lämnat hållplatsen.
Johannes
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 06 februari 2020 11:26

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av Johannes »

Såvitt jag har hört är anläggningarna vid Mildvädersgatan och Önskevädersgatan en test av nytt varningssystem. Det färdiga resultatet finns vid Rambergsvallen. Där finns både det "gamla" blinkljuset, ljudsignaler och blinkljus i marken. Jag antar att ljusen i marken främst är tänkta att fånga uppmärksamhet från alla som går och ser ned i telefonen. En utmärkt idé enligt min mening.
Vad gäller hur signalanläggningar skall påverkas vid hållplats har vi många ställen i Göteborg där vi aktivt säger till när vi vill köra iväg, tex. vid Brunnsparken. Har aldrig hört någon som tycker att det är jobbigt...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Inlägg av 2763 »

jesper skrev:
daniel_s skrev:
jesper skrev:Då får jag väl bidra lite med hur varningsanläggningen på bilden (och de liknande som finns vid Mildvädersgatan och Rambergsvallen om jag minns rätt just nu) ska fungera.

1. Detektor i början av hållplatsen känner av att en vagn rullar in på hållplatsen och ljuslisterna tänds med fast sken
2. Detektor vid hållplatsens hållmärke känner av en aktiv anmälan från vagnen, ljuslisterna börjar nu blinka. Föraren skickar aktiv anmälan när hen är klar för avgång, på samma sätt som när det finns växlar eller kollektivtrafiksignaler i anslutning till hållplats
3. Vagnen har lämnat hållplatsen (och detektorerna) och ljuslisterna slocknar
Intressant!

Vad händer om föraren kör iväg utan att göra anmälan? Kan det då bli enligt geks upplevelse?
Japp, det fasta skenet slocknar. Osäker på om det görs på "timeout" eller att detektorn märker att vagnen lämnat hållplatsen.
Det är väl det induktiva beskedet i detektorn som gör det. Även Önskeväder och Mildväder skulle från början kunna startas på den tidiga slingan, men det blev inte så ursprungligen. Tanken bakom är alltså att ljuslisten ska plocka dem som fastnar i sina telefoner lite för bra, de tittar ju neråt.

Det finns för övrigt en riktigt rolig anläggning med varning med start från förarplats som nästan aldrig används. Vid fjällgatan i riktning mot Stigbergstorget kan man starta en klingklang som ger ifrån sig två eller tre tonstötar. Det är nästan ingen som vet om den, men den fungerar.

/T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar