Dagens reseavdragssystem ger större skattelättnader för resor med bil, vilket egentligen är absurt. Det finns ett förslag om att ändra systemet så att det blir avståndsbaserat och trafikslagsoberoende. Ett sådant system har redan införts i flera andra länder och detta skulle med stor säkerhet öka kollektivtrafikens marknadsandel på bekostnad av bilens. Frågan är bara om det finns plats för fler resenärer i kollektivtrafiken...Hechtwagen skrev:roggek skrev:Inte för att låta pessimistisk, men jag tror Förbifart Stockholm och Österleden har flest resenärer år 2030...
En per fordon...
Så länge vi inte har nolltaxa i kollektivtrafiken eller kraftigt sänkta biljettpriser, så kommer bilen alltid att vinna...
Du är helt fel ute angående hur man styr över bilister till kollektivtrafiken! Nolltaxa påverkar bilismens volym ytterst marginellt precis som gratis falukorv knappast skulle minska försäljningen av oxfilé!
Vill man öka kollektivresandet så är det allra allra effektivaste att göra det väsentligt dyrare att köra bil, inte billigare att åka kollektivt!
Därför kan priset på SL-kortet inte höjas mer än 26 kronor
I en tidningsartikel spekuleras det om att SL-priserna inte kan höjas mer än 26 kronor för att inte nå den nivå som krävs för att få göra avdrag på skatten. Jag förstår inte alls varför det skulle finnas ett sådant samband, och det hela blir ännu märkligare i ljuset av förslaget till ett nytt reseavdragssystem.Mitt i skrev:Gränsen går vid 11 000 kronor om året. Den som har månadskort betalar idag 10 680 kronor om året. En höjning med 26 kronor i månaden ryms inom gränsen och årskostnaden landar då på 10 992 kronor.
Här finns en annan godbit. Jag har också spekulerat om vilka konsekvenser en eventuell prishöjning kan få:Mitt i skrev:Före valet sa de borgerliga partierna ja till forsatta höjningar medan MP sa nej. Kan ni komma överens?
– Vi har gjort de hittills. De senaste åren har vi haft en blågrön överenskommelse om SL:s ekonomi som också har innefattat priset. Jag ser framför mig att vi också kommer att komma överens i framtiden
Enceladus skrev:Enhetstaxa infördes för att MP skulle gå med på en prishöjning. Det är inte omöjligt att nattliga pendeltåg kommer att användas som slagträ för att införa ytterligare prishöjningar. Då kan Tamsons plötsligt kompromissa om vad som helst.