Pendeltågens anmärkningsvärt dåliga turtäthet i mellantrafiken beror inte bara på att Trafikförvaltningen blev tagen på sängen av den snabba resandeutvecklingen. Tågen har ju förlängts, så det sker en viss anpassning av utbudet till efterfrågan. Men likväl är kontrasten mot hur tunnelbanans trafik planeras slående.CS skrev:Om regionen väljer att prioritera trafikutveckling efter resandeökning under 20-talet så borde fler pendeltåg och spårvagnar inköpas och man nöja sig med den leverans av tunnelbanevagnar som nu är på gång. Man kan väl ana att Trafikförvaltningen VP inte planerade för ökat pendeltågsresande i den grad som nu har inträffat.
I tunnelbanetrafiken anses turtätheten vara av yttersta vikt. Om det saknas efterfrågan för 10-minuterstrafik med långa tåg så införs inte 15-minuterstrafik med långa tåg, utan 10-minuterstrafik med korta tåg. Så var det på gröna och röda linjerna för några år sedan och så är det fortfarande på blå linjen.
I pendeltågstrafiken är det tvärtom. Där anses turtätheten inte spela någon större roll. Därför körs långa tåg med lägre turtäthet istället för korta tåg med högre turtäthet. En annan konsekvens av det här synsättet är att trafiken blir ineffektiv.
Det är inte gratis att köra långa tåg. Eftersom Nynäsbanan har högre turtäthet än Mälarbanan så skulle det köras långa tåg i onödan söder om stan om Mälarbanan fick långa tåg. Därför accepteras trängsel på Mälarbanan på helger. Trängseln på Södertäljelinjen var dock så stor att en kapacitetsökning var oundviklig, men eftersom Ostkustbanan har dubbelt så hög turtäthet så blev följden att det körs långa tåg i onödan norr om stan. Allt detta för att turtätheten inte anses spela någon större roll i pendeltågstrafiken.
Samma fenomen finns på juldagen: Södertäljelinjen har 30-minuterstrafik med långa tåg medan övrig spårtrafik har ordinarie eller åtminstone högre frekvens. Det handlar alltså inte om ett enskilt fall. Trafikförvaltningen behandlar trafikslagen olika. Fram tills år 2018 hade pendeltågen faktiskt 30-minuterstrafik från klockan 18 på helger. Samtidigt har tunnelbanan 10-minuterstrafik till klockan 21, d.v.s. tre gånger så hög turtäthet mellan klockan 18 och 21. Efterfrågan ser dock inte riktigt ut så, i alla fall inte på gröna linjen som har tre grenar...
(Det är bra att tunnelbanan har ett visst överutbud. Kostnaden för trafiken är försumbar jämfört med kostnaden för infrastrukturen och nyttorna är stora, inte minst för matarbusstrafiken. Men det är påfallande hur olika trafikslagen behandlas.)
Är det verkligen så konstigt att nämnda aktörer prioriterar tunnelbanan när Trafikförvaltningen också gör det i trafikplaneringen?CS skrev:Men det beror lite på om trafikplaneringsdiskursen i regionen har förtroende för pendeltågssystemet eller om det enda som räknas är TUNNELBANAN.
På samma sätt beror det på om man tycker att spårvagnar är cirkusattraktioner eller riktig trafik. Att vända den sortens tankefigurer är inte helt okomplicerat och behöver göras på fler platser än TF:s kontor. T.ex. i det här diskussionsforumet, på facebook, hos handelskammaren, hos Stockholms stad, hos Trafikverket bara för att nämna några platser.