DN: Åtta av tio är positiva till en utbyggnad av tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NorraLidingöbanan

DN: Åtta av tio är positiva till en utbyggnad av tunnelbanan

Inlägg av NorraLidingöbanan »

https://www.dn.se/sthlm/atta-av-tio-sag ... nnelbanan/

I dagens DN STHLM (5/2) berättas om en opionsundersökning som Region Stockholm genomfört, med hjälp av telefonintervjuer i "Arenastaden", Barkarby, Nacka, Södermalm och i Söderort. Kristoffer Tamsons är även intervjuad i artikeln.

Enligt undersökningen är drygt åtta av tio, 81%, av de tillfrågade positiva till utbyggnaden. 13% är neutrala, 6% är negativa. Att 2 av tio inte är positiva förklarar Tamsons med att
"Det finns de som är negativa till nybyggen och förändring i allmänhet, vi har sett överprövningar och protestyttringar. Det finns också de som tycker att de har bättre idéer om var och hur vi ska bygga ut tunnelbanan."
En pik mot forumet kanske? Skämt åsido, inte direkt konstigt att folk är negativa mot en tunnelbana som innefattar Blindtarm Karolinska, i sin nuvarande utformning är den ju inte direkt optimal. Men det har pratats mer än nog om i forumet redan.

I Nacka och Barkarby uppger flest att de är välinformerade om utbyggnaden, 67% anser att de känner till projektet väl.
89% i Nacka och 88% på Södermalm känner till var stationerna ska ligga, men bara 66% i "Arenastaden".
56% i Barkarby, men bara 29% i Söderort, känner till när t-banan ska byggas.
En majoritet – 62 procent – känner sig trygga med byggtiderna och de konsekvenser byggandet kan ha för dem. Ganska få – som mest 12 procent i Söderort – är mycket oroliga för hur det ska bli under byggtiden.

Den mest osannolika siffran är dock den om depån i Högdalen.
Den minst populära delen av t-baneutbyggnaden – 71 procent är positiva – är depån som ska byggas i Högdalen. Var fjärde stockholmare känner inte ens till den.

– Många upplever att den inte behövs, men tunnelbanetågen måste bo någonstans, de måste servas, tvättas och repareras, säger Kristoffer Tamsons.
Som om 3/4 av stockholmare vet om att en depå ska byggas i Högdalen! Det är ju bara de riktiga nördarna som ens vet var någon depå finns, men att 75% vet om denna - och 71% är positiva till den - ser jag som högst osannolikt. Men Tamsons & Co can väl hitta på lite vad som helst för siffor... :roll:

Som alltid kan man inte riktigt lita på sådana här undersökningar, och man fick väl inte ut speciellt mycket av den här artikeln förutom en festlig bild på Tamsons i röd arbetshjälm :wink:
Norra Lidingöbanan till Rudboda via Torsvikstorg, Lidingö C, Hersby gymnasium, Kvarnen, Lidingövallen och Askrike, nu! :)
Användarens profilbild
Odd

Re: DN: Åtta av tio är positiva till en utbyggnad av tunnelb

Inlägg av Odd »

Inga konstigheter egentligen. I Stockholm är tunnelbanan känd och fungerar ganska bra. Och när det gäller de specifika utbyggnaderna så är det väl väldigt få som anser att de inte behövs, med undantag för utformningen av linjen mellan Odenplan och Solna.
Men med öppna frågor så får man öppna svar.

Att depåutbyggnaden i HÖ får lägre stöd är ju, som det framgår av undersökningen, just för att folk inte vet vad den har för funktion. I en trafikants värld så ställer man på vagnarna på spåret på morgonen och lyfter av dom från spåret när de slutar gå på kvällen (klar de inte tror det, men åsiktseffekten är densamma). Men så fort en allmänhet får en förklaring varför det finns depåer och förbindelsespår så blir förståelsen genast bättre.

På samma sätt är folk generellt positiva till utbyggnaden av Odenplan-Solna tills de inser vad det innebär för trafiken mot västerort, och då minskar genast stödet.

Man kan väl säga att ju mer en person kan om en enskild sak, desto verkligare resultat ger undersökningen.

Min egen åsikt är:
Är jag för tunnelbaneutbyggnad: Ja!
Är jag för spårväg: Ja!
Är jag för buss: Ja!
Är jag för tunnelbaneutbyggnad mellan innerstaden och Solna Station: Ja!
Är jag för tunnelbaneutbyggnaden i nuvarande utförande mellan Odenplan och Solna Station: Nej!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

NorraLidingöbanan skrev:https://www.dn.se/sthlm/atta-av-tio-sag ... nnelbanan/

...... en opionsundersökning som Region Stockholm genomfört, med hjälp av telefonintervjuer ...... Kristoffer Tamsons är även intervjuad ........
Undrar vad hr. regionrådet hade för åsikt i frågan :D
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Intressant detta att en del hela tiden försöker få en negativ klang på överklaganden (gäller i många fall visa politiker). Visst finns det överklaganden som inte är genomtänkta men motsatsen anser jag vara betydligt sämre, ett samhälle där beslut inte gick att överklaga. Man ska även komma ihåg att för varje enskilt projekt är antalet som kan överklaga väldigt få (oftast) och antalet projekt som överklagas är få. Men visa har väl ett egenintresse i att få det att låta som ett jätteproblem.
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

BSB101 skrev:Intressant detta att en del hela tiden försöker få en negativ klang på överklaganden (gäller i många fall visa politiker). Visst finns det överklaganden som inte är genomtänkta men motsatsen anser jag vara betydligt sämre, ett samhälle där beslut inte gick att överklaga. Man ska även komma ihåg att för varje enskilt projekt är antalet som kan överklaga väldigt få (oftast) och antalet projekt som överklagas är få. Men visa har väl ett egenintresse i att få det att låta som ett jätteproblem.
När överklagandet faktiskt är relevant så är det förstås så, men det finns gott om fall där poängen med att överklaga har varit att fördröja projektet med den tid det tar för nästa instans att pröva saken. Detta skulle ju inte vara lika intressant om handläggningstiderna vore korta. Samma sak gäller t.ex. upphandlingar som överklagas.
Skriv svar