Spårvägsplaner i Linköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Linköping

Inlägg av bark »

twr skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:En låst artikel där jag bara ser rubriken: https://pren.corren.se/artikel?redirect ... lback.aspx Kanske någon annan prenumererar och vet mer?
Handlar inte det om nytt läge för stationen när/om höghastighetsbanan/ostlänken byggs?
Jo, det gör det ju. Men jag är nyfiken på vad det är för spårvägsförslag som han lägger fram.
Artikeln är en intervju med Järnvägsfrämjandets Bengt Walla.

Det är inga större nyheter som kommer fram: Åter presenteras deras egna idé om en ny station en våning över befintliga spår på befintlig plats i stället för ett nytt resecentrum öster om stan. För pengarna som sparas dammas förslaget om spårväg Resecentrum via universitetssjukhuset och universitetet till Mjärdevi och kanske Malmslätt av. Ungefär det som en gång lanserades som ett tram-train-koncept.
Senast redigerad av bark den torsdag 31 oktober 2019 13:46, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:En låst artikel där jag bara ser rubriken: https://pren.corren.se/artikel?redirect ... lback.aspx Kanske någon annan prenumererar och vet mer?
Handlar inte det om nytt läge för stationen när/om höghastighetsbanan/ostlänken byggs?
Jo, det gör det ju. Men jag är nyfiken på vad det är för spårvägsförslag som han lägger fram.
Då kan du läsa mer av artikeln än jag. Jag ser en bild och under den en rubrik som lyder "Hans förslag: Flytta inte stationen". Sedan är där en ruta med förslag på att man ska prenumerera. Inget alls som tyder på att det på något sätt handlar om spårväg. Därför min reaktion!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev: Då kan du läsa mer av artikeln än jag. Jag ser en bild och under den en rubrik som lyder "Hans förslag: Flytta inte stationen". Sedan är där en ruta med förslag på att man ska prenumerera. Inget alls som tyder på att det på något sätt handlar om spårväg. Därför min reaktion!
Aha. Jag fick upp den i en nyhetstjänst, där det stod lite mer. Ungefär flytta inte stationen, spara pengar, lägg de pengarna på spårväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Tre artiklar från Corren 2019-10-26, -28 och -29.
Jag gjorde pdf-dokument av dom, hoppas de går att hämta på bifogade länkar.

https://www.dropbox.com/s/zhltpe1ug393m ... 0.pdf?dl=0
https://www.dropbox.com/s/avxrhxm68916h ... 8.pdf?dl=0
https://www.dropbox.com/s/umaocovmanluk ... 9.pdf?dl=0
twr

Inlägg av twr »

leifd skrev:Tre artiklar från Corren 2019-10-26, -28 och -29.
Jag gjorde pdf-dokument av dom, hoppas de går att hämta på bifogade länkar.

https://www.dropbox.com/s/zhltpe1ug393m ... 0.pdf?dl=0
https://www.dropbox.com/s/avxrhxm68916h ... 8.pdf?dl=0
https://www.dropbox.com/s/umaocovmanluk ... 9.pdf?dl=0
Tack! Jag har inte hunnit läsa ännu, men vill tacka för att du tog dig tiden att lägga upp artiklarna!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

2010 fanns det en ambition i Linköping att ha spårväg på plats år 2020. Nu har det visst blivit 2020. Finns det någon diskussion om frågan i Linköping?

Här är en länk till Trivectors utredning från år 2007: https://docplayer.se/16282509-Rapport-2 ... oping.html
En utredning om implementering av spårväg från år 2011: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... vHYaa2zmIs
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

twr skrev:Nu har det visst blivit 2020. Finns det någon diskussion om frågan i Linköping?
Som Linköpingsbo med intresse för infrastruktur och prenumerant på lokaltidningen så kan jag rapportera total tystnad.

Dessutom är såväl Linköpings kommun som Östgötatrafiken helt övertygade att biogasbussar är det perfekta fordonet för stadstrafik.
twr

Inlägg av twr »

bark skrev:
twr skrev:Nu har det visst blivit 2020. Finns det någon diskussion om frågan i Linköping?
Som Linköpingsbo med intresse för infrastruktur och prenumerant på lokaltidningen så kan jag rapportera total tystnad.

Dessutom är såväl Linköpings kommun som Östgötatrafiken helt övertygade att biogasbussar är det perfekta fordonet för stadstrafik.
Tack för upplysningen! Förhoppningsvis kommer väl intresset tillbaka om några år. Om båda universitetsstäderna Lund och Uppsala skaffar spårväg borde inte Linköping vara sämre.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

bark skrev:

Ötraf och Region Östergötland framstår för mig som en av de mer senfärdiga/försiktiga/bakåtsträvande/younameit när det gäller framtida planer. När övriga ländet, till och med småhålor som Sollefteå och Norrtälje satsar på eldriven kolektivtrafik, så är svaret i Östergötland att skrinlägga spårvägssatsningar, motarbeta utveckling av regional spårtrafik och "satsa" på biogasbussar? Kanske borde Örebro eller VÄsterås få ta över epiteteet Fjärde Storstadsregionen nu?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
X12

Inlägg av X12 »

15 av 87 bussar i Linköpings stadstrafik blir elbussar när nya avtalsperioden börjar i juni. I Norrköping blir det 2 av 37 bussar som går på el.

Vad gäller skrinläggandet av spårvägsplaner så är det kommunerna som är ansvariga för det. Östgötatrafiken har varit förespråkare av exempelvis Ljuralänken (ganska självklart då de får skörda fördelarna utan att behöva betala för det).
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

X12 skrev:Vad gäller skrinläggandet av spårvägsplaner så är det kommunerna som är ansvariga för det. Östgötatrafiken har varit förespråkare av exempelvis Ljuralänken (ganska självklart då de får skörda fördelarna utan att behöva betala för det).
Hur kan regionen sägas vara förespråkare om den inte vill medfinansiera infrastrukturen?
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
X12 skrev:Vad gäller skrinläggandet av spårvägsplaner så är det kommunerna som är ansvariga för det. Östgötatrafiken har varit förespråkare av exempelvis Ljuralänken (ganska självklart då de får skörda fördelarna utan att behöva betala för det).
Hur kan regionen sägas vara förespråkare om den inte vill medfinansiera infrastrukturen?
Det är en vanlig uppdelning (utanför Stockholm) att spårvägar ägs av respektive kommun medan trafiken sköts av regionen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Ulrik Berggren skrev:Kanske borde Örebro eller VÄsterås få ta över epiteteet Fjärde Storstadsregionen nu?
Östergötland är ju den fjärde största regionen i landet. Visserligen är både Örebro och Västerås större än Linköping och Norrköping, men de städerna är för små för att själva skapa en storstadsregion. Det är egentligen bara Uppsala som kan göra anspråk på det epitetet, men inte ens Uppsala är lika stort som Linköping och Norrköping tillsammans.

Det som skiljer Östergötland från Uppsala, Örebro och Västerås är att det finns två stora städer i samma region. På det sättet är Östergötland faktiskt unikt - Norrköping är den största staden av alla regioners näst största städer. Det skulle behövas en ny regionindelning för att skapa en större storstadsregion, men skulle Örebro och Västerås vilja bilda en gemensam region?

Jag håller dock med om att Östergötland ger ett intryck av att vara bakåtsträvande när det gäller trafikplanering. Exempelvis är vurmandet för lokala flygplatser otidsenligt när regionen snart får en snabb förbindelse till Skavsta och flygandet minskar snabbt på mindre flygplatser.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:
Det är en vanlig uppdelning (utanför Stockholm) att spårvägar ägs av respektive kommun medan trafiken sköts av regionen.
Ska inte spårvägen i Uppsala ägas av regionen?
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev: Det är en vanlig uppdelning (utanför Stockholm) att spårvägar ägs av respektive kommun medan trafiken sköts av regionen.
Ska inte spårvägen i Uppsala ägas av regionen?
Jag vet inte, du kan ha rätt. Men Norrköping, Göteborg, Lund och hypotetiska spårvägar i Malmö och Helsingborg tror jag det stämmer för. Någon annan vet säkert mer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
X12

Inlägg av X12 »

Enceladus skrev:Exempelvis är vurmandet för lokala flygplatser otidsenligt när regionen snart får en snabb förbindelse till Skavsta och unikt flygandet minskar snabbt på mindre flygplatser.
Norrköpings kommun håller i alla fall på och utreder flygplatsens framtid just nu. En nedläggning är ett av utredningsalternativen. Marken föreslås istället bebyggas med en blandad stadsbebyggelse.
twr skrev:Det är en vanlig uppdelning (utanför Stockholm) att spårvägar ägs av respektive kommun medan trafiken sköts av regionen.
För infrastruktur öht är det väl vanligen så att den ägs av kommun eller stat medan trafiken sköts av regionerna. Busshållplatserna ägs t.ex. av kommunerna i Östergötland (och jag antar även andra platser). Då får man den lite konstiga situationen där regionen har målsättning om en ökande andel tillgänglighetsanpassade hållplatser samtidigt som det är kommunerna som ska betala för det hela. I Norrköping finns det exempel där man byggt om hållplatser för ökad tillgänglighet för att sen se trafiken förbi hållplatsen dras in av regionen vid nästa tidtabellsskifte.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Jag vet inte, du kan ha rätt. Men Norrköping, Göteborg, Lund och hypotetiska spårvägar i Malmö och Helsingborg tror jag det stämmer för. Någon annan vet säkert mer.
Det verkar ännu inte vara bestämt hur det blir med finansieringen i Uppsala:
Uppsala kommun skrev:Beslut för finansieringen står kommunstyrelsen och regionstyrelsen för. Den slutgiltiga kostnads- och ansvarsfördelningen mellan regionen och kommunen kommer att fattas i samband med genomförandebeslutet år 2021.
Regionen tycks dock vara med och betala.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

X12 skrev:
twr skrev:Det är en vanlig uppdelning (utanför Stockholm) att spårvägar ägs av respektive kommun medan trafiken sköts av regionen.
För infrastruktur öht är det väl vanligen så att den ägs av kommun eller stat medan trafiken sköts av regionerna. Busshållplatserna ägs t.ex. av kommunerna i Östergötland (och jag antar även andra platser). Då får man den lite konstiga situationen där regionen har målsättning om en ökande andel tillgänglighetsanpassade hållplatser samtidigt som det är kommunerna som ska betala för det hela. I Norrköping finns det exempel där man byggt om hållplatser för ökad tillgänglighet för att sen se trafiken förbi hållplatsen dras in av regionen vid nästa tidtabellsskifte.
Vem skulle äga den tänkta spårvägen till Söderköping?
X12

Inlägg av X12 »

Enceladus skrev:
X12 skrev:
Vem skulle äga den tänkta spårvägen till Söderköping?
Planerna på någon sådan spårväg är inte särskilt konkreta, om det nu någonsin blir av. Jag antar att Norrköpings kommun skulle äga den då det är en förlängning av det befintliga nätet och det är kommunen som stått för allt utredningsarbete som hittills gjorts. Vet inte om Söderköpings kommun i så fall skulle äga delen i sin kommun. Hur fungerar det i Mölndal?
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Jag vet inte, du kan ha rätt. Men Norrköping, Göteborg, Lund och hypotetiska spårvägar i Malmö och Helsingborg tror jag det stämmer för. Någon annan vet säkert mer.
Det verkar ännu inte vara bestämt hur det blir med finansieringen i Uppsala:
Uppsala kommun skrev:Beslut för finansieringen står kommunstyrelsen och regionstyrelsen för. Den slutgiltiga kostnads- och ansvarsfördelningen mellan regionen och kommunen kommer att fattas i samband med genomförandebeslutet år 2021.
Regionen tycks dock vara med och betala.
Finansiering är en sak, men jag tror att kommunen skulle äga. Det är iallafall kommunen som gör alla utredningar om spårvägens sträckning och utformning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar