Mystiskt "Spårvagnsvin" påträffat .... !

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1

Mystiskt "Spårvagnsvin" påträffat .... !

Inlägg av 1 »

"Fredagsmiddag på Kobben" (mina barns adressering av den kala klippa vilken är min boning i yttersta skärgården) kräver liksom måndagar, tisdagar samt veckans övriga dagar ett väl genomtänkt dryckesval.

Begiver mig ner i vinkällaren och finner i ett sällan besökt hörn en samling buteljer; vilka enligt damm och spindelväv, torde ha tillbringat en evighet här. Nåja, jag har bara bott här i snart 40 år.
Vinkällarfynd.jpg
Vinkällarfynd.jpg (61.35 KiB) Visad 4228 gånger
Vad kan detta vara .... ?

Försiktigt torkar jag buteljen ren och tittar inte utan en viss förvåning på etiketten:
Frankfurter-Äpfelwein.jpg
Frankfurter-Äpfelwein.jpg (42.88 KiB) Visad 4228 gånger
"Stadtwerke Frankfurt a.M." - och visst är det en bild på fronten av en spårvagn i "Sonderfahrt"!

Jajamensan - "Ebbelwei Express" - som V3 verkar bjuda på lite större grad av upplevelser än kaffe och bulle på Djurgårdslinjens "kaffevagn"! :D
Ebbelwei-Express.jpg
Ebbelwei-Express.jpg (150.66 KiB) Visad 4228 gånger
Nå, hur utföll provsmakningen ..... ?

Tjänstgörande sommelier, min avelshane "James Fluffer" (ras LaPerm) vänder bort sitt huvud i avsmak: "Krispighet som när man drar i sandhandtaget på SSB 24 och en doft av överhettad olja från lågväxeln i en H15"! :(
Provsmakning.jpg
Provsmakning.jpg (71.47 KiB) Visad 4228 gånger
Troligtvis kommer jag under kommande natt vakna svettig och undra;

- När var jag i Frankfurt .... ?
- Och kånkade jag verkligen hem dessa buteljer .... ?

Trevlig Helg hälsar / Lena

Som föreslår följande fördjupning i "Spårburet Frankfurter Äpfelwein":
https://www.youtube.com/watch?v=nmAkP0_zbyE
daniel_s

Re: Mystiskt "Spårvagnsvin" påträffat .... !

Inlägg av daniel_s »

Underbart! Hur kommer sig det där att det är den blå färgen som klarar sig längst? När jag är på skämthumör så brukar jag ta med besökarna till reklampelaren vid f d ställverket och visa dem Spårvägsmuseets affisch som visar hur vagnarna såg ut förr med blå tunnelbanevagn, blå hästspårvagn med blå häst osv (men berätta inget för museala korrekthetsutskottet) :mrgreen:
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

daniel_s skrev:Hur kommer sig det där att det är den blå färgen som klarar sig längst?
Tryckfärger åldras väldigt olika i mörker och solljus.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

bark skrev:
daniel_s skrev:Hur kommer sig det där att det är den blå färgen som klarar sig längst?
Hmmm .... men huru farao skall jag knöla in en blå spårvagn i min vinkällare .... ?

Undrar / Lena
005xx.jpg
005xx.jpg (89.86 KiB) Visad 4125 gånger
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

1 skrev:
bark skrev:
Hmmm .... men huru farao skall jag knöla in en blå spårvagn i min vinkällare .... ?

Undrar / Lena
Alltså, du är en av få jag känner som faktiskt har spårförbindelse in i källaren. Sååå svårt ska det väl inte vara? :wink:
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Karsten skrev:Alltså, du är en av få jag känner som faktiskt har spårförbindelse in i källaren. Sååå svårt ska det väl inte vara? :wink:
Nä då, får ta ett snack med Banavdelningen som förliden sommar "bergrensade" och förnyade hela spåranslutningen ner till förvaltningens Centralverkstad. Jag har en svag aning om att "fria rummet" inte räcker till för en elegant A25.

Hälsar / Lena
Spår-till-Centralverkstaden.jpg
Spår-till-Centralverkstaden.jpg (126.13 KiB) Visad 4096 gånger
Skriv svar