Blippning vid Tvärbanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Blippning vid Tvärbanan?
Jag åker Tvärbanan lite då och då och har märkt att jag är en av de få som blippar sitt kort på dessa stolpar som finns vid hållplatsen.
Har man ändrat nåt med kravet om det från SLs sida?
Förut skulle man ju få kontrollavgift om man inte gjort det. Och så står det fortfarande vid stolpen.
Har man ändrat nåt med kravet om det från SLs sida?
Förut skulle man ju få kontrollavgift om man inte gjort det. Och så står det fortfarande vid stolpen.
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
Re: Blippning vid Tvärbanan?
Vad åker du på för biljett?antaeus skrev:Jag åker Tvärbanan lite då och då och har märkt att jag är en av de få som blippar sitt kort på dessa stolpar som finns vid hållplatsen.
Har man ändrat nåt med kravet om det från SLs sida?
Förut skulle man ju få kontrollavgift om man inte gjort det. Och så står det fortfarande vid stolpen.
Om du har en gällande biljett på kortet när du kliver på vagnen så riskerar du ingen kontrollavgift.
Om du blippar ditt kort och det blir grönt så är du säker på att du har en gällande biljett.
Alltså: Om du blippar ditt kort och det blir grönt så är du säker på att du inte riskerar kontrollavgift.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Blippning vid Tvärbanan?
Ja, så klart. En periodbiljett gäller till periodens slut, blippad eller inte. En annan sak med reskassa, där biljetten gäller 75 minuter från blippningen.
Re: Blippning vid Tvärbanan?
Nja, den måste blippas vid första resan för att perioden ska börja. Sedan behöver man strängt taget inte blippa förrän biljetten gått ut och nästa periodbiljett ska startas, men om man mest åker spårvagn och aldrig blippar så är det ju svårt att minnas hur länge den första biljetten gällde. Vanligt misstagAnders Hanquist skrev:Ja, så klart. En periodbiljett gäller till periodens slut, blippad eller inte.

Re: Blippning vid Tvärbanan?
Blippningen utgör ju också en viktig del av "resandestatistiken", så om folk om 15 år gnölar på överfulla tvärbanevagnar p g a dålig turtäthet p g a låga resandesiffror, ja... 

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Blippning vid Tvärbanan?
Nej så är det däremot inte. Resandestatistiken kommer från utrustning i vagnarna.roggek skrev:Blippningen utgör ju också en viktig del av "resandestatistiken", så om folk om 15 år gnölar på överfulla vagnar p g a dålig turtäthet p g a låga resandesiffror, ja...
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Blippning vid Tvärbanan?
Blippning säger ju bara var folk går på och inget om hur långt dom reser så det går inte att använda för resandesiffror.roggek skrev:Blippningen utgör ju också en viktig del av "resandestatistiken", så om folk om 15 år gnölar på överfulla tvärbanevagnar p g a dålig turtäthet p g a låga resandesiffror, ja...
Och ovanpå det alla med redan giltig biljett som inte har anledning att blippa.
Re: Blippning vid Tvärbanan?
Antingen har jag missförstått vad vännen Lennart skriver - eller också har Lennart missat Daniels inlägg.Lennart Petersen skrev: Blippning säger ju bara var folk går på och inget om hur långt dom reser så det går inte att använda för resandesiffror.
Och ovanpå det alla med redan giltig biljett som inte har anledning att blippa.
Men samtliga vagnar är försedda med s.k. ATR-system som räknar på- och avstigande vilka med en grandios algoritm räknar om det till resandesiffror kopplat till vagnens positionssystem. Det har ingen koppling till huruvida Du validerat Ditt kort.
Däremot gives självklart en mängd felaktiga variabler vilket skapat stora problem på linjerna 7 och 21 där ATR-systemets resandesiffror automatiskt jämföres med data från konduktörernas valideringsutrustningar. Vid allt för stora avvikelser utdöms avsevärda böter för bristande validering.
Men visst levererar systemet omfattande resandestatistik hållplats för hållplats - med faktiskt acceptabel felmarginal. Avsikten är att mäta trafikströmmar - inte följa den enskilda resenären. Då får man i likhet med exempelvis Amsterdam kräva "blippning" även vid avstigandet.
// Lena
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Blippning vid Tvärbanan?
Det jag skrev var en replik till signaturen Roggek1 skrev:Antingen har jag missförstått vad vännen Lennart skriver - eller också har Lennart missat Daniels inlägg.Lennart Petersen skrev: Blippning säger ju bara var folk går på och inget om hur långt dom reser så det går inte att använda för resandesiffror.
Och ovanpå det alla med redan giltig biljett som inte har anledning att blippa.
// Lena
Re: Blippning vid Tvärbanan?
Jag har 90- eller 30-dagars biljett.daniel_s skrev:Vad åker du på för biljett?antaeus skrev:Jag åker Tvärbanan lite då och då och har märkt att jag är en av de få som blippar sitt kort på dessa stolpar som finns vid hållplatsen.
Har man ändrat nåt med kravet om det från SLs sida?
Förut skulle man ju få kontrollavgift om man inte gjort det. Och så står det fortfarande vid stolpen.
Om du har en gällande biljett på kortet när du kliver på vagnen så riskerar du ingen kontrollavgift.
Om du blippar ditt kort och det blir grönt så är du säker på att du har en gällande biljett.
Alltså: Om du blippar ditt kort och det blir grönt så är du säker på att du inte riskerar kontrollavgift.
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
Re: Blippning vid Tvärbanan?
Då gäller det att hålla reda på när biljetten går ut. Det är en av det saker som är så bra med spärrarna i T-banan. Man riskerar inte att åka med ogiltig biljett av misstag!antaeus skrev:Jag har 90- eller 30-dagars biljett.daniel_s skrev:Vad åker du på för biljett?antaeus skrev:Jag åker Tvärbanan lite då och då och har märkt att jag är en av de få som blippar sitt kort på dessa stolpar som finns vid hållplatsen.
Har man ändrat nåt med kravet om det från SLs sida?
Förut skulle man ju få kontrollavgift om man inte gjort det. Och så står det fortfarande vid stolpen.
Om du har en gällande biljett på kortet när du kliver på vagnen så riskerar du ingen kontrollavgift.
Om du blippar ditt kort och det blir grönt så är du säker på att du har en gällande biljett.
Alltså: Om du blippar ditt kort och det blir grönt så är du säker på att du inte riskerar kontrollavgift.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Blippning vid Tvärbanan?
De biljetter som brukar kallas "enkelbiljetter" är väl egentligen också periodbiljetter. SL har numera en renodlad tidsbaserad taxa, med undantag för Arlandatillägget.Anders Hanquist skrev:Ja, så klart. En periodbiljett gäller till periodens slut, blippad eller inte. En annan sak med reskassa, där biljetten gäller 75 minuter från blippningen.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Blippning vid Tvärbanan?
Den eventuella statistiken är nog fullständig oanvändbar. Vad jag ser när jag åker så är det mest reskasseresenärer som blippar. Själv har jag årsbiljett och använder funktionen i princip bara första resan på året för att kolla att kortet "funkar". Däremot finns det ju ATR-vagnar (Automatisk Trafikant Räkning) så statistiken kommer nog snarare därifrån.roggek skrev:Blippningen utgör ju också en viktig del av "resandestatistiken", så om folk om 15 år gnölar på överfulla tvärbanevagnar p g a dålig turtäthet p g a låga resandesiffror, ja...
Re: Blippning vid Tvärbanan?
En till som inte läste mitt svar på detta som jag skrev för 46 timmar och 20 minuter sedan...Anders Hanquist skrev:Den eventuella statistiken är nog fullständig oanvändbar. Vad jag ser när jag åker så är det mest reskasseresenärer som blippar. Själv har jag årsbiljett och använder funktionen i princip bara första resan på året för att kolla att kortet "funkar". Däremot finns det ju ATR-vagnar (Automatisk Trafikant Räkning) så statistiken kommer nog snarare därifrån.roggek skrev:Blippningen utgör ju också en viktig del av "resandestatistiken", så om folk om 15 år gnölar på överfulla tvärbanevagnar p g a dålig turtäthet p g a låga resandesiffror, ja...
Re: Blippning vid Tvärbanan?
Kära Daniel,daniel_s skrev: En till som inte läste mitt svar på detta som jag skrev för 46 timmar och 20 minuter sedan...
Visst känns det dystert, när man upplever att den enorma mängd av diverse ospecificerade kunskaper man besitter, icke får debattörer att rätta in sig i ledet, utan obekymrat trampar vidare i klaveret.
Men hav tröst; SSS stödgrupp ”Jesaja” träffas regelbundet vid stambordet på Stockholm Östra där vid klassisk menyval; ”Stekt Strömming med Potatismos”, en god pilsner samt vid behov ”en liten rackare” muntrar upp oss!
Vad jag förstått, står uttrycket ”Spårfaktorn” på dagordningen vid januarimötet.
Ett uttryck som myntades vid våra ”Halleluja-träffar” i SSS-Stockholms föreningslokaler på Nybrogatan 76 under 1970-talet, när entusiastiska föredragshållare, med oftast felvända diabilder, berättade om vad som på utrikes ort och då kanske framför allt i USA, verkade vara en renässans för spårvagnen som en viktig del i trafikverksamheten.
Att resandefrekvensen på de återuppväckta spårvagnslinjerna oftast rejält översteg estimerade tal, var för oss troende fullständigt naturligt.
Rätt lattjo att verksamma debattörer, vilka kanske inte ens var påtänkta, nu kapat uttrycket och försöker fylla det med kvasiintellektuell evidens.
Alltid vid Din sida / Tant Lena
Ps: Profeten Jesaja myntade uttrycket ”en ropande röst i öknen”, som i dag används när vi vill beskriva en ensam person som ropar förgäves. Men går man till originalet så förstår man att rösten i öknen tillhör en budbärare, en som kommer med ett budskap.