To Gullfisker

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
58:an

To Gullfisker

Inlägg av 58:an »

Läste nyss Nils Carl Aspenbergs Lilleakerbanen på sporet i 100 år - en jubileumsbok alltså. Mycket givande uppgifter från 1919 och framåt med massor av bilder, inte minst på gullfisker, vilka ju dominerade banan under lång tid. Här kommer ett par av mina egna bilder med sådana - inte särskilt unika kanske, men gamla börjar de bli i alla fall.

Bild

Bild
Användarens profilbild
1

Re: To Gullfisker

Inlägg av 1 »

58:an skrev:Läste nyss Nils Carl Aspenbergs Lilleakerbanen på sporet i 100 år - en jubileumsbok alltså. Mycket givande uppgifter från 1919 och framåt med massor av bilder, inte minst på gullfisker, vilka ju dominerade banan under lång tid. Här kommer ett par av mina egna bilder med sådana - inte särskilt unika kanske, men gamla börjar de bli i alla fall.
"Ständigt dessa Gullfiskar ..... !" :?
img063-x.jpg
img063-x.jpg (106.94 KiB) Visad 4888 gånger
Oss nördar emellan, räcker det med att man säger "Oslo" så sprider sig någon mystisk, näst intill religiös stämning över gruppen; och alla tycks liksom tugga ett mantra; "Gullfisk, Gullfisk .... !"

För bibehålla den goda stämningen, gällde det då att inte torgföra någon avvikande uppfattning - exempelvis att jag som "Ängbyvagns-kramare" tycker att de Osloitiska firrarna är tämligen töntigt designade. Dessutom upplevde jag att de var rätt knepiga att köra.
Men visst var det kul att damma fram i spenaten med lattjo spårdragning.
img062x.jpg
img062x.jpg (72.55 KiB) Visad 4888 gånger
Oslo bjöd dock på så mycket annat - här kunde man verkligen kalla spårtrafiken för "Ett Levande Spårvägsmuseum" där innerstaden vid vår första SSS-resa i september 1963 fortfarande gav möjlighet att njuta av härliga vagnskombinationer;
img064-x.jpg
img064-x.jpg (102.61 KiB) Visad 4888 gånger
Och mängden av konstifika vagnkonstruktioner upphörde aldrig att förvåna oss tämligen svenska "likriktiga" spårvagnsentusiaster;
img065x.jpg
img065x.jpg (121.81 KiB) Visad 4888 gånger
Tja, här behöver man inte lyfta vagnskorgen vid enklare boggieöversyn; bara köra in vagnen på ett kurvspår!
Det var en spårvagnsstad med välkomnande värme där ingen möda sparades för att tillfredsställa gästande entusiasters önskemål om upplevelser. Och under en "tung" dag med fantastiska studiebesök och utfärder fanns det alltid smörgåsar och kaffe uppdukat i någon vagnhall.
img066x.jpg
img066x.jpg (89.2 KiB) Visad 4888 gånger
SSS fyllde 60 år detta år 2019 och Museiverksamheten i Malmköping 50 år. Jag betvingade en kort lust att på den obligatoriska gruppbilden från 1963 ringa in de som fortfarande har "spring i benen" (nåja) men upplevde själv att "Siktsträckan till Yttersta Växeln" torde för länge sedan "halverats" - suck!

Bamsekramar / Tant Lena
996

Inlägg av 996 »

Hvorfor var gullfiskene "töntiga" og "knepiga"?
Ängbyvonenen er jo fantastiske, skulle jeg si noe vondt om dem måtte det være "trånga". Det var som å ha på seg "litt for små sko".

Mvh Bjørn
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag undrar vad smeknamnet gullfisk kommer från. Det är inte färgen och knappast utseendet som för tankarna till den orangea fisken.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
996

Inlägg av 996 »

LÅ1 skrev:Jag undrar vad smeknamnet gullfisk kommer från. Det är inte färgen och knappast utseendet som för tankarna till den orangea fisken.
Faktisk er det ingen som vet. Offisielt er det levert som Strømmen boggivogn (eventuelt Sakbo boggivogn) og "underlitra Vickers, Siemens, AEG, NEBB og ELIN til Oslo Sporveier og som litra B til Bærumsbanen. Man vet ikke engang akkurat når "gullfisk" kom inn i bildet.
Den mest sannsynlige teorien er at de ble finansiert via et statsobligasjonslån som du kunne spille på og vinne en premie som ble omtalt som gullfisken. Men altså, ingen vet, mange tror.

Mvh Bjørn
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

996 skrev:Hvorfor var gullfiskene "töntiga" og "knepiga"?
Ängbyvonenen er jo fantastiske, skulle jeg si noe vondt om dem måtte det være "trånga". Det var som å ha på seg "litt for små sko". Mvh Bjørn
Kära Björn,

Du ställer frågor som inte kan besvaras. Törhända haver Ni även i Norge uttrycket: "Smaken er som baken splittet".

Vi har alla (tack ock lov) olika preferenser när det gäller skönhetsupplevelser, dofter, konstruktioner, konst, musik, mat och dryck m.m.

Dessa variabler var en bidragande orsak till att just Oslo blev ett populärt utfärdsmål under 1960-talet - där bjöds på ett "smörgåsbord" av alla tänkbara vagnskonstruktioner - och med lite pillandfe av entusiastiska medarbetare hos Spårvägen, lyckades man allt som oftast blåsa liv i vehiklarna.
img069-x.jpg
img069-x.jpg (69.44 KiB) Visad 4828 gånger
Och saknades dragkraft fick Ordförande Grönstedt själv rycka in mellan skacklarna .... ! :D
img070-x.jpg
img070-x.jpg (109.18 KiB) Visad 4828 gånger
Låtom oss icke heller förglömma den nostalgiska lyckan att på plats kunna färdas på gummihjul med "kraften från ovan" ..... :
img068-x.jpg
img068-x.jpg (96.71 KiB) Visad 4828 gånger
img067-x.jpg
img067-x.jpg (87.59 KiB) Visad 4828 gånger
Många upplevelser och känslor kan jag inte sätta ord på och förklara - men ändock fyller det mig med en mäktig känsla av att personligen ha fått uppleva det "in the real life".

Kram / Lena
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

996 skrev:
LÅ1 skrev:Jag undrar vad smeknamnet gullfisk kommer från. Det är inte färgen och knappast utseendet som för tankarna till den orangea fisken.
Faktisk er det ingen som vet. Offisielt er det levert som Strømmen boggivogn (eventuelt Sakbo boggivogn) og "underlitra Vickers, Siemens, AEG, NEBB og ELIN til Oslo Sporveier og som litra B til Bærumsbanen. Man vet ikke engang akkurat når "gullfisk" kom inn i bildet.
Den mest sannsynlige teorien er at de ble finansiert via et statsobligasjonslån som du kunne spille på og vinne en premie som ble omtalt som gullfisken. Men altså, ingen vet, mange tror.

Mvh Bjørn
Tack! Då vet jag! (Vet att ingen vet, alltså! :D )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
996

Inlägg av 996 »

1 skrev:
996 skrev:Hvorfor var gullfiskene "töntiga" og "knepiga"?
Ängbyvonenen er jo fantastiske, skulle jeg si noe vondt om dem måtte det være "trånga". Det var som å ha på seg "litt for små sko". Mvh Bjørn
Kära Björn,

Du ställer frågor som inte kan besvaras. Törhända haver Ni även i Norge uttrycket: "Smaken er som baken splittet".

Alt det er sant, men som du kanskje vet er de to typer gullfisk, vel egentlig kan de deles i seks undergrupper, men det var spesielt to, B-vognene slike som bildet av 193, styresytømskontrollere, luftbrems, som kunne "multa", og E-vognene, også kjent som "stakavognene" slike som 183, hovedstrømskontroller som het "Vielstufiges Nockenfahrschalter, ingen luftbrems, som dominerte som utgjorde de to gunnleggende hovedtypene, og vi som er gullfsk-fan har sterke meninger om hva som er mest diggable (jeg syns B-vogn), men her kommer knepig inn. Hva var det du prøvde å kjøre og hva fant du knepigt?

Mvh Bjørn

Vi har alla (tack ock lov) olika preferenser när det gäller skönhetsupplevelser, dofter, konstruktioner, konst, musik, mat och dryck m.m.

Dessa variabler var en bidragande orsak till att just Oslo blev ett populärt utfärdsmål under 1960-talet - där bjöds på ett "smörgåsbord" av alla tänkbara vagnskonstruktioner - och med lite pillandfe av entusiastiska medarbetare hos Spårvägen, lyckades man allt som oftast blåsa liv i vehiklarna.
img069-x.jpg
Och saknades dragkraft fick Ordförande Grönstedt själv rycka in mellan skacklarna .... ! :D
img070-x.jpg
Låtom oss icke heller förglömma den nostalgiska lyckan att på plats kunna färdas på gummihjul med "kraften från ovan" ..... :
img068-x.jpg
img067-x.jpg
Många upplevelser och känslor kan jag inte sätta ord på och förklara - men ändock fyller det mig med en mäktig känsla av att personligen ha fått uppleva det "in the real life".

Kram / Lena
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

1 skrev:Och saknades dragkraft fick Ordförande Grönstedt själv rycka in mellan skacklarna .... ! :D
Jag tror betsämt att hr Ordf drar på förlagan till Stockholms första hästspårvagnar.

SI
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Stefan Isaksson skrev:
1 skrev:Och saknades dragkraft fick Ordförande Grönstedt själv rycka in mellan skacklarna .... ! :D
Jag tror bestämt att hr Ordf drar på förlagan till Stockholms första hästspårvagnar. SI
Självklart .... ! :cheesygrin:

Jag följer inte utvecklingen.

Jag leder den - även om jag så skall dra vagnsskrället ända till Stockholm.

Försynt / Lena

Ps: Jag drager mig till minnes att jag faktiskt lyckades få rull på ekipaget, trots tillkommande last i form av passagerare.

Detta bara som en kommentar till "Spårfaktorn" - Ni vet den där multipeln, som enligt diverse skrivbordsanalytiker icke existerar. Men liksom den gamla skrönan, att en Humla inte kan flyga, kanske det nyuppfunna poppisordet beskrivande varför trafikanter tycks gilla spårvagnar, får sin upprättelse om sisådär 50 år.

Och det är väl i alla fall bevisat att spårvagnar rullar elegant med betydligt mindre energitillskott än gummihjulsfordon ... ?

SSS hade några år ett litet "museifilial" uppe vid Skokloster i väntan på etableringen i Malmköping. En av attraktionerna var rundturer med hästomnibusen SCO 4. Och där krävdes "två rejäla hästkrafter" för att dra ekipaget (foto Åke Eriksson - 1966).
1966-SCO-4-Skokloster.jpg
1966-SCO-4-Skokloster.jpg (86.17 KiB) Visad 4616 gånger
Ursäkta de fula gummihjulen. Men det var ett krav från Slottsherren Rutger von Essen eftersom de smala original ekerhjulen förstörde de välkrattade grusgångarna.
Skriv svar