Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
"Ständigt dessa Gullfiskar ..... !"58:an skrev:Läste nyss Nils Carl Aspenbergs Lilleakerbanen på sporet i 100 år - en jubileumsbok alltså. Mycket givande uppgifter från 1919 och framåt med massor av bilder, inte minst på gullfisker, vilka ju dominerade banan under lång tid. Här kommer ett par av mina egna bilder med sådana - inte särskilt unika kanske, men gamla börjar de bli i alla fall.
Faktisk er det ingen som vet. Offisielt er det levert som Strømmen boggivogn (eventuelt Sakbo boggivogn) og "underlitra Vickers, Siemens, AEG, NEBB og ELIN til Oslo Sporveier og som litra B til Bærumsbanen. Man vet ikke engang akkurat når "gullfisk" kom inn i bildet.LÅ1 skrev:Jag undrar vad smeknamnet gullfisk kommer från. Det är inte färgen och knappast utseendet som för tankarna till den orangea fisken.
Kära Björn,996 skrev:Hvorfor var gullfiskene "töntiga" og "knepiga"?
Ängbyvonenen er jo fantastiske, skulle jeg si noe vondt om dem måtte det være "trånga". Det var som å ha på seg "litt for små sko". Mvh Bjørn
Tack! Då vet jag! (Vet att ingen vet, alltså!996 skrev:Faktisk er det ingen som vet. Offisielt er det levert som Strømmen boggivogn (eventuelt Sakbo boggivogn) og "underlitra Vickers, Siemens, AEG, NEBB og ELIN til Oslo Sporveier og som litra B til Bærumsbanen. Man vet ikke engang akkurat når "gullfisk" kom inn i bildet.LÅ1 skrev:Jag undrar vad smeknamnet gullfisk kommer från. Det är inte färgen och knappast utseendet som för tankarna till den orangea fisken.
Den mest sannsynlige teorien er at de ble finansiert via et statsobligasjonslån som du kunne spille på og vinne en premie som ble omtalt som gullfisken. Men altså, ingen vet, mange tror.
Mvh Bjørn
1 skrev:Kära Björn,996 skrev:Hvorfor var gullfiskene "töntiga" og "knepiga"?
Ängbyvonenen er jo fantastiske, skulle jeg si noe vondt om dem måtte det være "trånga". Det var som å ha på seg "litt for små sko". Mvh Bjørn
Du ställer frågor som inte kan besvaras. Törhända haver Ni även i Norge uttrycket: "Smaken er som baken splittet".
Alt det er sant, men som du kanskje vet er de to typer gullfisk, vel egentlig kan de deles i seks undergrupper, men det var spesielt to, B-vognene slike som bildet av 193, styresytømskontrollere, luftbrems, som kunne "multa", og E-vognene, også kjent som "stakavognene" slike som 183, hovedstrømskontroller som het "Vielstufiges Nockenfahrschalter, ingen luftbrems, som dominerte som utgjorde de to gunnleggende hovedtypene, og vi som er gullfsk-fan har sterke meninger om hva som er mest diggable (jeg syns B-vogn), men her kommer knepig inn. Hva var det du prøvde å kjøre og hva fant du knepigt?
Mvh Bjørn
Vi har alla (tack ock lov) olika preferenser när det gäller skönhetsupplevelser, dofter, konstruktioner, konst, musik, mat och dryck m.m.
Dessa variabler var en bidragande orsak till att just Oslo blev ett populärt utfärdsmål under 1960-talet - där bjöds på ett "smörgåsbord" av alla tänkbara vagnskonstruktioner - och med lite pillandfe av entusiastiska medarbetare hos Spårvägen, lyckades man allt som oftast blåsa liv i vehiklarna. Och saknades dragkraft fick Ordförande Grönstedt själv rycka in mellan skacklarna .... !Låtom oss icke heller förglömma den nostalgiska lyckan att på plats kunna färdas på gummihjul med "kraften från ovan" ..... : Många upplevelser och känslor kan jag inte sätta ord på och förklara - men ändock fyller det mig med en mäktig känsla av att personligen ha fått uppleva det "in the real life".
Kram / Lena
Jag tror betsämt att hr Ordf drar på förlagan till Stockholms första hästspårvagnar.1 skrev:Och saknades dragkraft fick Ordförande Grönstedt själv rycka in mellan skacklarna .... !![]()
Självklart .... !Stefan Isaksson skrev:Jag tror bestämt att hr Ordf drar på förlagan till Stockholms första hästspårvagnar. SI1 skrev:Och saknades dragkraft fick Ordförande Grönstedt själv rycka in mellan skacklarna .... !