God morgon kamrater!
Nu har jag försökt fördjupa mej i kapacitetsproblematiken på Västeråsbanan, och då finstuderat graf 28 i samrådsutgåvan av T18.
En överraskning - åtminstone för mej - är att regionaltågen har i stort sett samma gångtid som pendeltågen mellan Tomteboda övre och Kungsängen. Det känns som om man inte tilllåter regionaltågen att dra på för fullt, men det underlättar ju för oss tidtabellskonstruktörer - både professionella och amatörer!
Några kommentarer till tidigare inlägg följer nu:
Sio skrev:TKO skrev:
Jag tycker vi istället skall göra följande antagande: Dagens Mälarbana klarar även utan något fyrspår (minst) 12 pendeltåg/timme - 5 minuters tågföljd. Ja förmodligen fungerar även 15 t/h - alltså 4 minuter mellan tågen - men detta intervall fungerar dåligt ihop med Citybanans 24 t/h.
12 tåg per timme fungerar om man kör lika fort, om det går att göra ännu fler tåg, ja det är din bedömning.
Eftersom man i T18 faktiskt kör med 3-4 minuters intervall när regionaltågen skall passas in mellan pendeltågens 7-8 minuters intervall är det knappast omöjligt att köra pendeltåg med 4 minuters intervall - även om återställningsförmågan förmodligen bir lidande om alla tåglägen utnyttjas. Ja det är inte omöjligt att det fungerar även med 3,75 minuters intervall (16 t/h) åtminstone till/från Kallhäll - återigen med reservation för återställningsförmågan. (T18 har t ex i förslaget avgångar söderut från Kallhäll 07:20, 07:23, 07:28, TMÖ 07:39, 07:42, 07:47)
Men för att vara på den säkra sidan har jag i "mitt" förslag nöjt mej med 5 minuters tågföljd.
Sidospår: Det kanske vore lämpligt att börja använda mindre tidsenheter än en minut - t ex ½-minut - i körplanerna för sträckorna närmast Stockholm C?
Men VÄSTERÅSTÅGEN ropar då någon, du har ju glömt VÄSTERÅSTÅGEN!!!!
Låt oss plocka in dessa, jag gör det drastiska antagandet att det räcker med 2 tåg även under maxtimmen. Eftersom dessa stannar i Sundbyberg och vi nu har fyrspår Kallhäll-Barkarby kan dessa med blott någon minuts tidstillägg använda samma tågläge som pendeltågen mellan Tomteboda övre och Barkarby. Vi måste alltså plocka bort 2 pendlar av de 12, återstår 10 per timme.
Blir det inte trassligt med kanalpassningen i Huvudsta. Jag tror att upplägget blir störningskänsligt så vida man inte kör Västeråstågen via Citybanan.
Det kan säkert krångla till sej i Tomteboda övre, liksom även i Kungsängen och Kallhäll i andra riktningen. Men det problemet finns ju även i förslaget till T18. Ja där är det faktiskt större, eftersom västeråstågen skall passas in i pendeltågens tidslucka som där är 7-8 minuter. I "mitt" förslag är tidsluckan större - 10 minuter!
Sio skrev:
Jag tror dessutom inte att SJ är så sugna att köra sina tåg i pendeltågsfart Cst-Barkarby men jag kan ju ha fel.
Jag var inte fullt medveten om det när jag skrev mitt förra inlägg, men faktum är att SJ:s tåg i stort sett håller pendeltågsfart TMÖ-BKB. Så det behövs inget (ytterligare) tidstillägg. Ja eftersom "mitt" förslag ger en större tidslucka för regionaltågen är det snarare möjligt att minska gångtiden med någon minut!
För att komma upp i 24 t/h på Citybanan måste alltså 14 t/h gå mot Upplands Väsby. Fungerar det?
Tveksamt. Då får man en grundtrafik mot Upplands Väsby med 5-minuters intervall vilket är bra, men två gånger i timmen får man ta över ett tåg som inte går på Mälarbanan för att skapa ett regionaltågläge på Mälarbanan. Dessa extratåg hamna i en sådan 5-minuterslucka och det tror jag kommer att gå sådär.
Några sk. snabbtåg är i varje fall inte att tänka på.
Jag tror också att det kan vara svårt att trycka in ett extra pendeltåg i en 5-minuterslucka ända upp till Väsby. Men kanske till Ulriksdal? Frågan är dock vilken nytta ett sådant tåg ger, mer än att vi faktiskt får 24 t/h på Citybanan. Kan det däremot gå till Sollentuna - och vi bygger ett vändspår där - börjar det kännas meningsfullt.
Frågan om "snabbtåg" hänger mer ihop med hur tät trafik vi skall ha på Citybanan? Vill vi ha 24 t/h så blir det ju 5-minuterstrafik på varje gren, vilket knappast ger utrymme för snabbare tåg om inte fjärrtågsspåren utnyttjas. Och det kan/vill/får visst inte SL... Enda sättet att skapa snabbtåg är att kortvända andra tåg, t ex Ulriksdal eller med ett nybyggt vändspår i Sollentuna. Då skapas en 10-minuterslucka så att vissa tåg kan hoppa över t ex Norrviken, Häggvik och kanske även Rotebro. Nöjer vi oss dessutom med fortsatt 15-minuterstrafik på småstationerna så ger 5-minuterstrafik till Väsby möjlighet till riktigt komplicerade/intressanta tågmönster - både "snabbtåg" och "skip-stop" i en härlig kompott!
Ja de här är vad jag lyckats klura ut under måndagsmorgonen.
Frågor/kommentarer/kritik mottages som vanligt med den allra största tacksamhet...
Thomas K Ohlsson
(amatörkonstruktör)
PS-fråga: Vad har Citybanans graf för nummer? Jag hittar den inte...