Linje 145 som tar över 160:s trafik mellan Årstaberg och Liljeholmen får 15-minuterstrafik i mellantrafiken. 160 gick bara var 20:e minut...
Dessutom: Under eftermiddagens högtrafik går 160 med 4½-minuters intervall, inte som på morgonen när det är 4 minuter mellan bussarna.
Kan det vara så att beslutet att dela upp linje 160 kom efter beslutet att öka turtätheten i vardagarnas mellantrafik? Sedan kan det ju diskuteras vilken del av linje 160 som ansågs behöva högre turtäthet...
Så kan det ju vara.
Fast det hade gått att öka turtätheten på Liljeholmsdelen till 6 turer i timmen i mellantrafiken med mindre vagninsats än som krävs för den kommande trafiken...
Så det förklarar inte det ökade utbudet i Årsta. Nej det är nog bara så att årstabussen har en unik ställning bland stockholms busslinjer - förmodligen för att reta dom som bor i Vantör!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L skrev:Nu är dokumentet upplagt https://www.sll.se/link/9a11f8c73469463 ... a89ce.aspx- tydligen kommer den senare under 2020 när infrastrukturen är klar. Om de andra ändringarna görs då (551 till ringlinje och utglesning av 567) är väl dock oklart av SL:s beskrivning.
Kortturerna på linje 50 kortas av från Cityterminalen till Odenplan. Beror förändringen på ombyggnaden av Vasagatan eller på den så kallade "överströmningen av trafikanter till Citybanan"?
Linje 50 är ju en av de tunga busslinjerna i Stockholms innerstad. Finns det någon annan röd linje i Stockholms innerstad som har 7,5-minuterstrafik under mellantrafiken efter att linje 69 har kortats av? Varför nämns inte en så pass viktig förändring i dokumentet?
Lars_L skrev:Nu är dokumentet upplagt https://www.sll.se/link/9a11f8c73469463 ... a89ce.aspx- tydligen kommer den senare under 2020 när infrastrukturen är klar. Om de andra ändringarna görs då (551 till ringlinje och utglesning av 567) är väl dock oklart av SL:s beskrivning.
Kortturerna på linje 50 kortas av från Cityterminalen till Odenplan. Beror förändringen på ombyggnaden av Vasagatan eller på den så kallade "överströmningen av trafikanter till Citybanan"?
Linje 50 är ju en av de tunga busslinjerna i Stockholms innerstad. Finns det någon annan röd linje i Stockholms innerstad som har 7,5-minuterstrafik under mellantrafiken efter att linje 69 har kortats av? Varför nämns inte en så pass viktig förändring i dokumentet?
Kan väl vara båda delarna. Resandet har ju alltid varit marginellt på den delsträckan. Linje 50 är ju inte direkt höjden av trafikplanering om man säger så.
Att det inte nämns... är väl hur många förändringar som helst som inte nämns. Är ju mer slumpmässigt.