- 210+A34 Aga.jpg (331.55 KiB) Visad 5919 gånger
- A34 utan motorboggie ...
- 210+A34 (2) Aga.jpg (590.38 KiB) Visad 5919 gånger
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
En klassisk Robeltralla, ännu lever gamla gudar om uttrycket tillåtsThomas Lange skrev:En annorlunda växlingsrörelse. A34 nr 4 har flyttats från Djurgården till Aga-depån efter en urspåring, som bl.a. skadade en motorboggie. Praktiskt nog står en en del av Djurgårdslinjens museivagnar avställda i Aga pga ombyggnadsarbeten och platsbrist i Alkärrshallen på Djurgården. Så när man behöver dragkraft att flytta A34:an från verkstadshallen till uppställningshqallen, så aktiverar man vagn 210 och låter den backgående dra in A34:an på plats.
Här syns tydligt vad som har ersatt A34:ans motorboggie.
Ja i alla fall som SM83, (innan var den litt MBO50 nr 232) Den kom till Stockholm 2000 och fick nytt littera A51. För vagnlitteraintresserade så skulle den ha fått A34 som stod på tur men dåvarande SL-ansvariga ville reservera de följande numren till nya vagnar, därav A51. Vi är nu uppe i A36 vilket innebar att med lite nya vagnsköp är vi snart ikappAndy skrev:En gammel Oslovogn kan brukes til mye rart
210 har vell nå vært i Sverige lenger enn den gikk i trafikk i Oslo hvis jeg ikke husker feil
Ja man börjar ju få in vanan vid att upphandla vagnar i småserier! Optionen på c:a 100 CAF-vagnar går väl snart ut (om den inte redan har gått ut) och när nu den där huddingespårvägen ska byggas så hade det ju möjligen varit en bra vagntyp till den, men då blir det väl i stället innerstadsvagnar med sth 70 och stum gång... och låt oss säga att den byggs i två etapper så blir det A37 och A38, sedan kommer ju de nu gjorda vagnsbeställningarna inte att räcka till Kistagrenens planerade sträckning utan även där blir det väl en ny beställning som vi kan kalla A39. Sen kanske lIdingöbanan behöver två vagnar till som blir A40, och så där kan vi hålla på!Stefan Widén skrev:För vagnlitteraintresserade så skulle den ha fått A34 som stod på tur men dåvarande SL-ansvariga ville reservera de följande numren till nya vagnar, därav A51. Vi är nu uppe i A36 vilket innebar att med lite nya vagnsköp är vi snart ikapp
Jag tycker TF/SL skall följa med sin tid och gå ifrån den konsekutiva numreringen av spårvagnstyper!daniel_s skrev:Ja man börjar ju få in vanan vid att upphandla vagnar i småserier! Optionen på c:a 100 CAF-vagnar går väl snart ut (om den inte redan har gått ut) och när nu den där huddingespårvägen ska byggas så hade det ju möjligen varit en bra vagntyp till den, men då blir det väl i stället innerstadsvagnar med sth 70 och stum gång... och låt oss säga att den byggs i två etapper så blir det A37 och A38, sedan kommer ju de nu gjorda vagnsbeställningarna inte att räcka till Kistagrenens planerade sträckning utan även där blir det väl en ny beställning som vi kan kalla A39. Sen kanske lIdingöbanan behöver två vagnar till som blir A40, och så där kan vi hålla på!Stefan Widén skrev:För vagnlitteraintresserade så skulle den ha fått A34 som stod på tur men dåvarande SL-ansvariga ville reservera de följande numren till nya vagnar, därav A51. Vi är nu uppe i A36 vilket innebar att med lite nya vagnsköp är vi snart ikapp
A14-23 hoppades över för att ”komma ikapp” släpvagnarna så att B24 blev släp till A24.Stefan Widén skrev:Man har redan gjort sådana hopp. Upp till A13 är allt ok, men sen händer inget förrän A23 ser sitt ljus. Har själv funderat på den frågan.
Vad hände med A14-A22?
Stefan