Det är inte bara en styrningssak, luftcirkulationen drivs/påverkas av temperaturskillnader så placeringen och utformningen av luftintag, kanaler, värmebatterier och givare spelar roll för resultatet.dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det där är lite egendomligt. Svårt att förstå att CAF inte kan komma tillrätta med det, det borde ju vara en styrningssak. Mest påtagligt är det i A36 långa kupé, där man kan passera flera olika klimatzoner om man går genom vagnen.daniel_s skrev: en i grunden felkonstruerad ventilation som ger extrem kyla när det är varmt ute och ökenhetta när det är kallt ute.
Nya spårvagnar till SL
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Nya spårvagnar till SL
Re: Nya spårvagnar till SL
Ja det har säkert hänt också. A35:an klarar dock att göra förarna sjukskrivna utan att de själva gör konstiga saker... och då har jag ju ändå inte nämnt alla projektledare, delprojektledare och allmänna ordningskonsulter som detta eviga problemprojekt har förbrukat under åren...leifd skrev:Man kan ju hoppas att dessa förare då med tiden får lära sig att det är bra att röra på sig och inte sitta allt för statiskt. Känns som ett skarpt utslag av latmask faktiskt.dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det där med träpinnen är lite märkligt, och har diskuterats här och även på det gamla Forumet (dvs. i nästan 20 år). Bakgrunden sägs vara att en del förare inte anser sig mäkta med att böja sig framåt för att nå dörrmanövreringsknapparna (man måste ju ha armar som en/jes skrev:Aha, jag åkte nyligen på Tvärbanan och skrev om det här. Att föraren öppnar dörrarna med träpinne är förstår jag höjden av modernitet ...-la orangutang, som en förare uttryckte det en gång). Minns att en som använde signaturen "Lars Anakin" gick väldigt hårt åt Ruggige Ragge beträffande det mesta med A32 då. Den som dolde sig bakom denna signatur är idag en hög chef inom kollektivtrafiken.
Times, they are changing......
Men en vacker dag kan de säkert bli sjukskrivna olika skador som de dragit på sig, när de sitter och stelnat till på stolen.
Re: Nya spårvagnar till SL
Såvitt jag vet beror problemen med temperaturregleringen i A36 på att CAF inte tog höjd för förlängningen av av A35 till A36. Eller att SL avstod av ekonomiska skäl.daniel_s skrev:Det är inte bara en styrningssak, luftcirkulationen drivs/påverkas av temperaturskillnader så placeringen och utformningen av luftintag, kanaler, värmebatterier och givare spelar roll för resultatet.dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det där är lite egendomligt. Svårt att förstå att CAF inte kan komma tillrätta med det, det borde ju vara en styrningssak. Mest påtagligt är det i A36 långa kupé, där man kan passera flera olika klimatzoner om man går genom vagnen.daniel_s skrev: en i grunden felkonstruerad ventilation som ger extrem kyla när det är varmt ute och ökenhetta när det är kallt ute.
Re: Nya spårvagnar till SL
Och ändå rullar trafiken på Lidingöbanan med mycket god regularitet, tack vare den stora vagnreserven??daniel_s skrev: Ja det har säkert hänt också. A35:an klarar dock att göra förarna sjukskrivna utan att de själva gör konstiga saker... och då har jag ju ändå inte nämnt alla projektledare, delprojektledare och allmänna ordningskonsulter som detta eviga problemprojekt har förbrukat under åren...
Konkretisera, gör en tabell med kolumner för A32, A34, A35, A36 samt kommentarer och lista sedan olika egenskaper och funktioner och poängsätt 1-5!

A32 har rullat i många år nu och är uppenbarligen en bra vagn. Jag kommenterade bara min upplevelse som trafikant nyligen, sunkig i mina ögon, men det är ju bara en oviktig detalj sett med en teknikers ögon. A35/36 lär ju gå samma väg med åren med den ambitionsnivån!

- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Nya spårvagnar till SL
Många nya vagnar har drabbats av barnsjukdomar. Vissa har man kunnat åtgärda enkelt och därefter har de fungerat tämligen problemfritt. Sen att de kan ha andra utmaningar som komplicerat underhåll osv är en annan femma.
A34 har ju fungerat som en klocka med enkelt underhåll och få stoppande fel. Men de är behäftade med en boggiekonstruktion som käkar hjul och därmed blir bullriga.
A35/A36 har fungerat OK efter man fick ordning på bromsarna mm
Historiskt sett är A24 och A25 de riktiga sorgebarnen.
A24 hade alla problem med multiplarna man kan tänka samt ett antal andra systematiska fel. Men ett stort arbete lyckades man få 4 som fungerade till invigningståget på Linje 11.
Sen har man fått ordning på en del saker men det var vid A30 byggnationen som man fixk bort de sista. A30 i sin tur skapade andra problem som inte A24 hade,
A25 Hade två stor fel. Handbromsvajrarna som var feltänkta. Speciellt till den bakre boggien. I skriftväxlingar kan man läsa hur SS skrek efter fler vajrar i takt med att vagnarna vart avställda. Sen var det skenbromsupphängningen, som bestod av tryckluftscylindrar som höll dem uppe.
Handbromsen vart ombyggd till länkarmsystem till främre boggien, bakre fick vara utan. Skenbromsen fick ny mekanisk upphängning.
Vi har plöjt igenom otroligt med material som bekräftat detta.
Stefan
A34 har ju fungerat som en klocka med enkelt underhåll och få stoppande fel. Men de är behäftade med en boggiekonstruktion som käkar hjul och därmed blir bullriga.
A35/A36 har fungerat OK efter man fick ordning på bromsarna mm
Historiskt sett är A24 och A25 de riktiga sorgebarnen.
A24 hade alla problem med multiplarna man kan tänka samt ett antal andra systematiska fel. Men ett stort arbete lyckades man få 4 som fungerade till invigningståget på Linje 11.
Sen har man fått ordning på en del saker men det var vid A30 byggnationen som man fixk bort de sista. A30 i sin tur skapade andra problem som inte A24 hade,
A25 Hade två stor fel. Handbromsvajrarna som var feltänkta. Speciellt till den bakre boggien. I skriftväxlingar kan man läsa hur SS skrek efter fler vajrar i takt med att vagnarna vart avställda. Sen var det skenbromsupphängningen, som bestod av tryckluftscylindrar som höll dem uppe.
Handbromsen vart ombyggd till länkarmsystem till främre boggien, bakre fick vara utan. Skenbromsen fick ny mekanisk upphängning.
Vi har plöjt igenom otroligt med material som bekräftat detta.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Nya spårvagnar till SL
Nja, problemet finns ju redan på A35. Kan nog inte påstå att det är så mycket värre på A36.../jes skrev:Såvitt jag vet beror problemen med temperaturregleringen i A36 på att CAF inte tog höjd för förlängningen av av A35 till A36. Eller att SL avstod av ekonomiska skäl.
Re: Nya spårvagnar till SL
Bra idé! Om du blir lärare i spårvagnskunskap kan du dela ut det som inlämningsuppgift till dina elever!/jes skrev:Konkretisera, gör en tabell med kolumner för A32, A34, A35, A36 samt kommentarer och lista sedan olika egenskaper och funktioner och poängsätt 1-5!![]()
Re: Nya spårvagnar till SL
Om det ska duga som inlämningsuppgift i dagens regelstyrda skola måste det till mer stringens. Inte skall man själv få välja vilka egenskaper som skall analyseras och utvärderas!daniel_s skrev:Bra idé! Om du blir lärare i spårvagnskunskap kan du dela ut det som inlämningsuppgift till dina elever!/jes skrev:Konkretisera, gör en tabell med kolumner för A32, A34, A35, A36 samt kommentarer och lista sedan olika egenskaper och funktioner och poängsätt 1-5!![]()
Nej fram med HELA LISTAN!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nya spårvagnar till SL
Lärare i ett ämne där jag ständigt blir idiotförklarad??daniel_s skrev:Bra idé! Om du blir lärare i spårvagnskunskap kan du dela ut det som inlämningsuppgift till dina elever!/jes skrev:Konkretisera, gör en tabell med kolumner för A32, A34, A35, A36 samt kommentarer och lista sedan olika egenskaper och funktioner och poängsätt 1-5!![]()

Jag är dessutom totalt ointresserad av ämnet, framför bara ett annat perspektiv och försöker förstå varför detta är så oväsentligt och i detta sammanhang inte ens förtjänar att nämnas.
Om dessutom någon medresenär på Lidingöbanan skulle säga något positivt (vilket borde vara otroligt) ska jag genast förklara att man, enligt en enig expertis, åker i den sämsta vagn som någonsin rullat på svenska spår. En fullständig katastrof och man får räkna med att hjälpa till med att skjuta vagnen uppför Herserudsbacken, alternativt kasta sig på golvet på väg mot Ropsten i nämnda backe eftersom bromsarna är så dåliga.

EOD
Re: Nya spårvagnar till SL
Det du skriver är inte alls oväsentligt! Däremot har du nästan helt fel. Du beskriver en obekväm, opraktisk och underhållskrävande vagntyp som om den vore det bästa som någonsin hänt./jes skrev:Jag är dessutom totalt ointresserad av ämnet, framför bara ett annat perspektiv och försöker förstå varför detta är så oväsentligt och i detta sammanhang inte ens förtjänar att nämnas.
Nja, kasta dig inte för hårt mot golvet, då blir det väl bubblor i golvmattan. Bromsarna är nog faktiskt rätt så pålitliga, bara man inte som förare förväntar sig att en så modern vagn ska reagera snabbt på allt man gör/jes skrev: Om dessutom någon medresenär på Lidingöbanan skulle säga något positivt (vilket borde vara otroligt) ska jag genast förklara att man, enligt en enig expertis, åker i den sämsta vagn som någonsin rullat på svenska spår. En fullständig katastrof och man får räkna med att hjälpa till med att skjuta vagnen uppför Herserudsbacken, alternativt kasta sig på golvet på väg mot Ropsten i nämnda backe eftersom bromsarna är så dåliga.![]()

Re: Nya spårvagnar till SL
Eftersom jag delvis får anses skyldig till den inriktning den här tråden fick vill jag med emfas framhålla följande:
Jag tycker inte att A35/36 är "den sämsta vagn som någonsin rullat på svenska spår". Det finns många vagntyper som är starkare kandidater till denna utmärkelse!
Däremot anser jag att CAF-vagnarna ur ett resenärsperspektiv är sämre än Tvärbanans ursprungliga vagntyp - utan att för den skull vara jättedåliga. Andra aspekter av mer teknisk natur ligger utanför min kunskapssfär så jag avstår från att ha några åsikter om dessa - det är kanske inte så jag brukar resonera men det ska eventuellt bli min framtida melodi...
Min uppfattning grundar jag på helt subjektiva upplevelser:
- När jag tidigare spontant kände "vad roligt att det är en ny vagn" när en A35:a rullade in mot Valla Torg tänker jag numera "vilken otur att det är sån där"!
upplyser
Thomas K Ohlsson
ej spårvagnsexpert
Jag tycker inte att A35/36 är "den sämsta vagn som någonsin rullat på svenska spår". Det finns många vagntyper som är starkare kandidater till denna utmärkelse!
Däremot anser jag att CAF-vagnarna ur ett resenärsperspektiv är sämre än Tvärbanans ursprungliga vagntyp - utan att för den skull vara jättedåliga. Andra aspekter av mer teknisk natur ligger utanför min kunskapssfär så jag avstår från att ha några åsikter om dessa - det är kanske inte så jag brukar resonera men det ska eventuellt bli min framtida melodi...
Min uppfattning grundar jag på helt subjektiva upplevelser:
- När jag tidigare spontant kände "vad roligt att det är en ny vagn" när en A35:a rullade in mot Valla Torg tänker jag numera "vilken otur att det är sån där"!
upplyser
Thomas K Ohlsson
ej spårvagnsexpert
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nya spårvagnar till SL
I början av 50-talet existerade inte för mig några häftigare spårvagnar än Mustangerna (alla). I dag kan man ju konstatera att varje vagn skulle ha en konduktör och att vagnarna inte var anpassade för behindrade och barnvagnar. För oss som var unga då, imget problem ! Vad jag däremot upplevde som både modernt och praktiskt, var "2 rum och kök vagnarna" t ex efter motorvagnarna på linje 15, Det skulle vara kul att se hur fort det går att fylla och tömma Buss linje 4, i förhållande till "2rum och kök"
Re: Nya spårvagnar till SL
Sätt in 'vandrande' konduktörer på ledbussarna på linje 4 så ska vi hur fort trafikantutbytet kommer att ske! Eller sätt upp blippstolpar på alla hållplatser och slopa biljettkontroller ombord som på Tvärbanan...
Men visst var '2 rok'-vagnarna effektiva, åtminstone på förortssträckor där de flesta åkte långt. I innerstadstrafik lämpade de sej dock inte då det begav sej - och det skulle dom nog inte göra idag heller...
/TKO
Men visst var '2 rok'-vagnarna effektiva, åtminstone på förortssträckor där de flesta åkte långt. I innerstadstrafik lämpade de sej dock inte då det begav sej - och det skulle dom nog inte göra idag heller...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nya spårvagnar till SL
Händer att jag väntar på nästa tur ifall det kommer en CAF vagn, men har man otur är det flera på raken.
Dom är mycket obekvämare att åka med jämfört med A32 och man får passa sig så man inte slår skallen i alla rör som
hänger i taket.
Dom är mycket obekvämare att åka med jämfört med A32 och man får passa sig så man inte slår skallen i alla rör som
hänger i taket.
Re: Nya spårvagnar till SL
Just busslinje 4 hade ett försök med ambulerande konduktörer för några år sedan. Eller snarare halvrörliga konduktörer som mest höll till omkring bakdörrarna. Antagligen gav de konduktörerna inte någon nämnvärd förkortning av hållplatstiderna, i varje fall drogs de in efter några månader. Det var också förvirrande för passagerarna när bussarna hade skyltar med information om påstigning även baktill, även när det ibland inte fanns någon konduktör med på bussen. Man borde förstås haft lösa skyltar.TKO skrev:Sätt in 'vandrande' konduktörer på ledbussarna på linje 4 så ska vi hur fort trafikantutbytet kommer att ske! Eller sätt upp blippstolpar på alla hållplatser och slopa biljettkontroller ombord som på Tvärbanan...
/TKO
"SL-stolpar" vid hållplatserna för stomlinjerna 1 - 6 är däremot en bra idé. Då behöver ju ingen stiga på via den trånga passagen vid förarplatsen och strax bakom denna.
/Gunnar Ekeving
Re: Nya spårvagnar till SL
Fördelen med A35 och A36 är att de har luftkonditionering (om än ej helt välfungerande) och saknar det skrammel som ofta förekommer i mittdelen av A32. Allt annat är sämre för passagerarna - golvet går i vågor, flera trappsteg till höggolvsdelarna (där A32 har ett litet steg), de flesta sittplatser på podester (i A32 är nästan alla stolar placerade direkt på låggolvet) och - som nämnts tidigare i tråden - dåligt med plats för benen vid nästan alla sittplatser. Dessutom smal mittgång beroende på de stora podestrarna. Dessa CAF-vagnar i Stockholm och Tallinn är väldigt mycket sämre än andra CAF-spårvagnar.tuc skrev:Dom är mycket obekvämare att åka med jämfört med A32 och man får passa sig så man inte slår skallen i alla rör som
hänger i taket.
/Gunnar Ekeving
Re: Nya spårvagnar till SL
A35 har bättre dörrplacering än A32.gek skrev:Fördelen med A35 och A36 är att de har luftkonditionering (om än ej helt välfungerande) och saknar det skrammel som ofta förekommer i mittdelen av A32. Allt annat är sämre för passagerarna - golvet går i vågor, flera trappsteg till höggolvsdelarna (där A32 har ett litet steg), de flesta sittplatser på podester (i A32 är nästan alla stolar placerade direkt på låggolvet) och - som nämnts tidigare i tråden - dåligt med plats för benen vid nästan alla sittplatser. Dessutom smal mittgång beroende på de stora podestrarna. Dessa CAF-vagnar i Stockholm och Tallinn är väldigt mycket sämre än andra CAF-spårvagnar.tuc skrev:Dom är mycket obekvämare att åka med jämfört med A32 och man får passa sig så man inte slår skallen i alla rör som
hänger i taket.
Jag är tveksam till att begränsa nolltaxan till utvalda linjer snarare än särskilda hållplatser. Den som ska åka från Odenplan till Östra station tar första bästa buss från hållplatsläge C utan att bry sig om bussens färg. Det kan vara förvirrande att ha olika regler för olika linjer från samma hållplats. Melbourne har ju nolltaxa på alla linjer inom en specifik central zon. I Stockholm har bussar redan nolltaxa för resenärer med barnvagn, så steget till nolltaxa för alla resenärer är egentligen inte så stort.gek skrev:Just busslinje 4 hade ett försök med ambulerande konduktörer för några år sedan. Eller snarare halvrörliga konduktörer som mest höll till omkring bakdörrarna. Antagligen gav de konduktörerna inte någon nämnvärd förkortning av hållplatstiderna, i varje fall drogs de in efter några månader. Det var också förvirrande för passagerarna när bussarna hade skyltar med information om påstigning även baktill, även när det ibland inte fanns någon konduktör med på bussen. Man borde förstås haft lösa skyltar.TKO skrev:Sätt in 'vandrande' konduktörer på ledbussarna på linje 4 så ska vi hur fort trafikantutbytet kommer att ske! Eller sätt upp blippstolpar på alla hållplatser och slopa biljettkontroller ombord som på Tvärbanan...
/TKO
"SL-stolpar" vid hållplatserna för stomlinjerna 1 - 6 är däremot en bra idé. Då behöver ju ingen stiga på via den trånga passagen vid förarplatsen och strax bakom denna.
Men om det saknas politiskt stöd för utökad nolltaxa så går det ju att göra det som signaturen "TKO" föreslog: bygg BRT-banor på bland annat Odengatan och Hornsgatan med BRT-stationer som då kan utrustas med SL-stolpar på samma sätt som Tvärbanan. Det är väl ungefär det politikerna menar med "ett prioriterat expresskörfält med hållplatser mitt i körbanan längs stora delar av sträckan mellan Radiohuset och Gullmarsplan"? I så fall behövs ingen nolltaxa eftersom går det att göra kontroller.
Re: Nya spårvagnar till SL
ja. dörrarna på A32 är inte optimalt placerade, men det beror främst på att en förberedd dörröppning per vagnssida inte har någon dörr. För några år sedan kom ett förslag från Trafikförvaltningen om att öka kapaciteten och korta ner hållplatsuppehållen på Tvärbanan, och det sågs då som en möjlighet att komplettera med de saknade dörrarna.Enceladus skrev:A35 har bättre dörrplacering än A32.
Jag är tveksam till att begränsa nolltaxan till utvalda linjer snarare än särskilda hållplatser. Den som ska åka från Odenplan till Östra station tar första bästa buss från hållplatsläge C utan att bry sig om bussens färg. Det kan vara förvirrande att ha olika regler för olika linjer från samma hållplats.
Angående valideringsstolpar ("SL-stolpar") kan man givetvis införa den generella bestämmelsen "finns det SL-stolpe på hållplatsen skall du validera ditt kort där, och får då stiga på genom valfri dörr, på alla andra hållplatser måste du validera kortet hos föraren".
/Gunnar Ekeving
Re: Nya spårvagnar till SL
Detta är ingen busstråd! Men ändå: Några BRT-banor kommer inte att byggas på de nämnda gatorna! Möjligen bussfiler i gatornas mitt! Vilket det ju redan är på delar av Odengatan.Enceladus skrev:Men om det saknas politiskt stöd för utökad nolltaxa så går det ju att göra det som signaturen "TKO" föreslog: bygg BRT-banor på bland annat Odengatan och Hornsgatan med BRT-stationer som då kan utrustas med SL-stolpar på samma sätt som Tvärbanan. Det är väl ungefär det politikerna menar med "ett prioriterat expresskörfält med hållplatser mitt i körbanan längs stora delar av sträckan mellan Radiohuset och Gullmarsplan"? I så fall behövs ingen nolltaxa eftersom går det att göra kontroller.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nya spårvagnar till SL
Personligen föredrar jag A35 framför A32 (som resenär):
Bättre ventilation (A32 blir ju en bastu så fort solen tittar fram, dessutom med rätt unken luft pga. otillräcklig ventilation). Har inte direkt märkt av problemen som beskrivs i tråden.
Mindre oljud (A32:ans mittdel bullrar fasligt mycket)
Bättre fördelning av dörrar (på A32an blir ofta kö runt dörren på vagnsdelen med en dörr, mycket folk som skall tränga sig fram i gångarna när plattformen ligger på "fel" sida som på Stora Essingen).
Bättre möjligheter att hålla sig när man står (vid barnvagnsplatsen på A32 finns ju inget att hålla sig i förutom stolarna på andra sidan gången).
Bättre plats vid dörrarna i änddelarna (vilket ger mindre kö och trängsel vid hållplatserna).
Men visst, A35 har förstås nackdelar:
Trånga motsittningsplatser i mittvagnen (men i övrigt tycker jag platserna är OK, lite mer utsatt när man sitter mot dörrarna men inga stora problem).
För övrigt, i artikeln nämns att det går två A35 på spårväg City, vilken är den andra förutom 461?
/Måns (som fick åka med nya 474 till jobbet i morse)
Bättre ventilation (A32 blir ju en bastu så fort solen tittar fram, dessutom med rätt unken luft pga. otillräcklig ventilation). Har inte direkt märkt av problemen som beskrivs i tråden.
Mindre oljud (A32:ans mittdel bullrar fasligt mycket)
Bättre fördelning av dörrar (på A32an blir ofta kö runt dörren på vagnsdelen med en dörr, mycket folk som skall tränga sig fram i gångarna när plattformen ligger på "fel" sida som på Stora Essingen).
Bättre möjligheter att hålla sig när man står (vid barnvagnsplatsen på A32 finns ju inget att hålla sig i förutom stolarna på andra sidan gången).
Bättre plats vid dörrarna i änddelarna (vilket ger mindre kö och trängsel vid hållplatserna).
Men visst, A35 har förstås nackdelar:
Trånga motsittningsplatser i mittvagnen (men i övrigt tycker jag platserna är OK, lite mer utsatt när man sitter mot dörrarna men inga stora problem).
För övrigt, i artikeln nämns att det går två A35 på spårväg City, vilken är den andra förutom 461?
/Måns (som fick åka med nya 474 till jobbet i morse)