SL höjer och sänker biljettpriserna 2020

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1

SL höjer och sänker biljettpriserna 2020

Inlägg av LÅ1 »

Nu ska alla "enkelbiljetter" kosta lika mycket för resa inom SL-området. Det betyder att när alla andra biljettpriser höjs så sänks priset på priset på biljetter köpta i SL-appen.

"Men från och med den 3 januari ska det kosta lika mycket att köpa en enkelbiljett oavsett var man köper den. Priset blir 37 kronor för en vuxenbiljett, alltså en höjning med fem kronor i reskassan men en sänkning med åtta kronor i appen" skriver SvT-Nyheter/Stockholm.

Andra länkar till liknande artiklar:
Stockholmdirekt: "SL höjer och sänker biljettpriset".
MittI: "Här är nya priserna i SL-trafiken för 2020 – se hela listan".
Även Stockholmdirekt visar den nya prislistan: "LISTA: Här är SL:s ALLA nya priser".

Men de tillfälliga turisterna luras förmodligen även i framtiden på 20 kronor per person. Om de köper periodbiljett på annan plats än SL-center. Hos Pressbyrån, och antagligen alla andra ombud, måste man köpa ett acceskort i plast för 20 kronar att lägga sin 3- eller 7-dagarsbiljett på. Går man till SL-center så kan dessa biljetter fås på ett papp-kort utan extra kostnad.

20 kronor är kanske inte så mycket, men det är två enkla hamburgare på McDonalds eller något mindre än en halv strut glass i sommarvädret! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO

Re: SL höjer och sänker biljettpriserna 2020

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:Nu ska alla "enkelbiljetter" kosta lika mycket för resa inom SL-området. Det betyder att när alla andra biljettpriser höjs så sänks priset på priset på biljetter köpta i SL-appen.

"Men från och med den 3 januari ska det kosta lika mycket att köpa en enkelbiljett oavsett var man köper den. Priset blir 37 kronor för en vuxenbiljett, alltså en höjning med fem kronor i reskassan men en sänkning med åtta kronor i appen" skriver SvT-Nyheter/Stockholm.

Även Stockholmdirekt visar den nya prislistan: "LISTA: Här är SL:s ALLA nya priser".

Men de tillfälliga turisterna luras förmodligen även i framtiden på 20 kronor per person. Om de köper periodbiljett på annan plats än SL-center. Hos Pressbyrån, och antagligen alla andra ombud, måste man köpa ett acceskort i plast för 20 kronar att lägga sin 3- eller 7-dagarsbiljett på. Går man till SL-center så kan dessa biljetter fås på ett papp-kort utan extra kostnad.

20 kronor är kanske inte så mycket, men det är två enkla hamburgare på McDonalds eller något mindre än en halv strut glass i sommarvädret! :D
Är det inte bara kycklingburgaren som kostar 10 kronor på Donken numera?

Hur som helst - i SL:s automater går det väl att köpa "pappersbiljetter"?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
LÅ1 skrev:Nu ska alla "enkelbiljetter" kosta lika mycket för resa inom SL-området. Det betyder att när alla andra biljettpriser höjs så sänks priset på priset på biljetter köpta i SL-appen.

Är det inte bara kycklingburgaren som kostar 10 kronor på Donken numera?

Hur som helst - i SL:s automater går det väl att köpa "pappersbiljetter"?

/TKO
Den enkla hamburgaren utan ost kostade så sent som i går 10 kronor.

Det är möjligt att man kan köpa pappersbiljett i automaterna. Det har jag ingen koll på. Har ju slutat använda dem. Men biljetterna därifrån fungerar ju knappast i automatspärrarna, vilket pappbiljetterna köpta i SL-center gör.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO

Inlägg av TKO »

Dä är det ostburgaren dom höjt - min favorit.

Och pappersbiljettet tror jag aldrig jag köpt de senaste 30-40 åren.

/TKO
duga

Inlägg av duga »

Jävlar vad dyrt.
TKO

Inlägg av TKO »

Är det inte rimligt att resor med reskassa är billigare än kontantköpta (det räknar jag också app-biljetterna) enkelbiljetter?
Så har SL och de flesta andra lokaltrafikbolag resonerat tidigare...

(Och det handlar ju om en höjning för de flesta, även om Tamsons försöker låta som om det finns andra motiv...)

/TKO
duga

Inlägg av duga »

TKO skrev:Är det inte rimligt att resor med reskassa är billigare än kontantköpta (det räknar jag också app-biljetterna) enkelbiljetter?

(Och det handlar ju om en höjning för de flesta, även om Tamsons försöker låta som om det finns andra motiv...)

/TKO
Är det inte rimligt att en kort resa är billigare än en lång resa? :cheesygrin:
TKO

Inlägg av TKO »

duga skrev:
TKO skrev:Är det inte rimligt att resor med reskassa är billigare än kontantköpta (det räknar jag också app-biljetterna) enkelbiljetter?

/TKO
Kan mam tycka!
Ska vi ha en kilometertaxa kanske?
Och slopa periodkorten?

Och så inför vi samma princip på brevporto, telefonabbonemang och allt annat som idag har 'enhetstaxa'!

/TKO
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Är det rimligt att en liter mjölk i mataffären kostar olika beroende på om man betalar med kort (som man satt in pengar på i förväg) eller betalar med kontanter? Jag gissar att LÅ1 inte skulle gilla att behöva betala mer än kortkramarna.

Personligen är jag glatt överraskad av att SL gör denna ändring. Det blir mycket enklare både för resenärerna och för oss i personalen som ska svara på frågan: vad kostar resan? ( Den kostar skjortan hur du än betalar! :D )

Att priset går upp kommer säkert reta en och annan i början, men med tiden tror jag folk kommer uppskatta att inte straffas för att man inte planerat i förväg (fyllt på reskassa). Den här förändringen kommer förmodligen också ge en skjuts åt den nya möjligheten att blippa sitt kontaktlösa kredit-/betalkort i spärren. Det finns ju inte längre ett ekonomiskt incitament för att skaffa ett särskilt kort med reskassa. (Sedan finns det förstås folk som skaffar ett sådant ändå, av andra anledningar.)

Om nu bara prissättningen av resor mellan Stockholm och Uppsala kunde blev lite enklare...

För övrigt tycker jag att en enkelbiljett ska kosta 50 kronor jämnt och gälla för ett obegränsat antal resor trafikdygnet ut.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Trist att läsa. Då jag ju åker på reskassan så betalar jag 32 kr per tillfälle. En höjning till 37 är ju alltså inte obetydlig. Nu åker jag inte särskilt ofta men det innebär ändå att en tur och retur kommer kosta 74 kr om den inte kan företas inom samma "stämpling".

Jag hade hellre sett en höjning till tex 50 kr för en biljett som gäller typ 20 timmar eller så, eller varför inte ett pris som alltid är månadskort/30 avrundat uppåt till närmaste krona, i dag 30 kr och att man slopat alla andra biljetter och periodkort. Man skulle kunna marknadsföra det med "En biljett för alla" eller liknande säljfloskel. Enkelt att förstå, enkelt att använda och enkelt att betala, blippa ditt konto/kreditkort och vips, du kan åka i 20 timmar.

Skulle vara intressant att se någon uträkning på hur intäktsstrukturen skulle förändras. Skulle inte förvåna mig om intäkterna skulle öka.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

TKO skrev:
duga skrev:

/TKO
Jo det är rimligt att reskassa är billigare än kontantköp och appar bönskar jag att man förbjuder.
Kan mam tycka!
Och slopa periodkorten?
Jo bestimmt als Rentner....
Och så inför vi samma princip på brevporto, telefonabbonemang och allt annat som idag har 'enhetstaxa'!
Brevporto är väl överspelat, det tar ju ibland veckor i Europa och telefonabbonemangen har ju Televerket lovat att avskaffa.
/TKO
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Det hade varit fiffigt om SL också passat på att förlänga giltighetstiden för en enkelbiljett. Då hade man undanröjt det problem (den prishöjning) som uppstod för vissa resenärer (som gör ett "sent" byte) i och med övergången till enhetstaxa. Det hade nog inte kostat mycket att förlänga tiden något. Då hade SL haft lite lättare att motivera prishöjningen för reskassekunder, tror jag.
TKO

Inlägg av TKO »

hgsldf skrev:
TKO skrev: Kan mam tycka!
Och slopa periodkorten?
Jo bestimmt als Rentner....
Brevporto är väl överspelat, det tar ju ibland veckor i Europa och telefonabbonemangen har ju Televerket lovat att avskaffa.
/TKO
Ja detta har inte jag skrivit!
Hur svårt kan det vara att kontrollera sina inlägg efter publicering?

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Trist att läsa. Då jag ju åker på reskassan så betalar jag 32 kr per tillfälle. En höjning till 37 är ju alltså inte obetydlig. Nu åker jag inte särskilt ofta men det innebär ändå att en tur och retur kommer kosta 74 kr om den inte kan företas inom samma "stämpling".

Jag hade hellre sett en höjning till tex 50 kr för en biljett som gäller typ 20 timmar eller så, eller varför inte ett pris som alltid är månadskort/30 avrundat uppåt till närmaste krona, i dag 30 kr och att man slopat alla andra biljetter och periodkort. Man skulle kunna marknadsföra det med "En biljett för alla" eller liknande säljfloskel. Enkelt att förstå, enkelt att använda och enkelt att betala, blippa ditt konto/kreditkort och vips, du kan åka i 20 timmar.

Skulle vara intressant att se någon uträkning på hur intäktsstrukturen skulle förändras. Skulle inte förvåna mig om intäkterna skulle öka.
Intäkterna skulle minska eftersom alla månadskortsinnehavare inte använder kollektivtrafiken varje dag. Dessutom skulle kollektivtrafikresandet minska på helger - för pendlare är det ju i praktiken nolltaxa på helger. Låginkomsttagare skulle ruttna i sina förorter istället för att njuta av storstadens utbud eller regionens många naturreservat. Bilresandet skulle öka något på helger. En del sällanresenärer skulle möjligtvis använda kollektivtrafiken i något större utsträckning, men de är för få för att det ska spela roll.

En månadsbiljett för Arlanda-passage kostar lika mycket som 2,5 enkelbiljetter. Detta är kanske ett extremfall, men jag skulle inte vara främmande för att ytterligare minska kvoten mellan månadsbiljett och enkelbiljett.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Nu står slaget om 108 miljarder till sjukvård och kollektivtrafik (varav 9,8 miljarder går till Trafiknämnden)

S vill införa ett 30-dagars fritidskort för 150 kronor. V vill på sikt införa nolltaxa. SD vill öka reklamintäkterna för att slippa höja biljettpriserna.
Skriv svar