Ursäkta en gammal stofil som bryter sig in i herrarnas djupsinniga, men självklart intressanta diskussioner.leifd skrev:Vad är då problemet med elbroms ?
Jo, den bromsar mycke och kraftigt, men bara på drivhjulet, vilket då gör att additionen på dessa hjul inte räcker och man får hjullåsning.
Elbroms är ett utmärkt verktyg, men de kräver bra grepp i spåret.
Jag undrar lite över det Leif skriver; "Vad är då problemet med elbroms ? Jo, den bromsar mycket och kraftigt, men bara på drivhjulet".
Min förmodan, som självklart kan vara ett totalt missförstånd, är att Du syftar på "regenerativ bromsning" som användes antingen som återmatning eller lägges över bromsmotstånd.
Jag har inte en susning om hur de järnvägsfordon Du möter i Din verklighet är konstruerade. Men i min värld med forntidens enkla teknik, är det ett känt faktum att den regenerativa bromsverkan upphör när man kommer ner under 5 - 7 km/h.
Om man undviker att ta de sista kontakterna där luftbromsen går till, torde det aldrig kunna bli någon "hjullåsning" på motorvagnens drivhjul. Visst kan man tänka sig vid extremt halt spår, att drivhjulen "rör sig långsammare" än rälsen, kanske kan man kalla det för "inverterad slirning". Men det skapar inga hjulplattor, vars uppkomst kräver att hjulen står stilla.
Däremot är risken stor, att om man har ett släp vars elektriska skivbromsar matas med motorvagnens bromsström, kan släpets löphjul låsas med hjulplattor som resultat.
// Lena