Jag upplever också att tunnelbanan har hög beläggning på helgnätter. Det skulle förmodligen vara samhällsekonomiskt lönsamt att utöka tunnelbanans nattrafik (t.ex. 20-minuterstrafik på röda linjen). VTI:s beräkningar säger i princip att de linjer som har många resenärer bör gå ofta. Nattrafiken är förstås inte undantagen.LÅ1 skrev:Är det verkligen ett fåtal som reser med nattrafik? Det brukar vara trångt på T-banetågen vissa avgångar i nattetid. Andra avgångar är kansk inte knökfulla, men ända väl utnyttjade.
Däremot är det inte lika enkelt att räkna ut kostnaden för tunnelbanans nattrafik. Själva tunnelbanetrafiken kostar antagligen inte särskilt mycket - inte ens nattetid - men det är en enorm mängd matarbussar som möjliggör denna trafik. Titta bara hur många busslinjer som har 30-minuterstrafik hela helgnätterna! Utan trafiken på matarbussarna hade det kanske inte funnits tillräckligt underlag för tunnelbanetrafiken.
Samma sak gäller naturligtvis för pendeltågen (t.ex. matarbussar till Viksjö). Tvärbanan klarar sig dock utan matarbussar och borde således vara billig i nattlig drift. Därför är det extra märkligt att inte heller den går på natten.