Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO skrev:Det håller inte - har för övrigt ingen aning om vad Scrum-manifestet är. Finns det på svenska?
Scrum finns på svenska Wikipedia. Det finns även andra webbplatser som beskriver scrum.
Jag har fått en "duvning" i scrum en gång för många år sedan. Pratar man sedan med andra som säger sig tillämpa det så har de andra och egna idéer om hur det ska användas. För mig framstår det mest som en marknadsföringsgrej. "Vi använder/kan/behärskar scrum".
Ordet scrum är tydligen också en term i rugby.
Min upplevelse är att om inte ledningen förstår Scrum-processen så kommer man ofta att misslyckas med den. Men ibland kan man anamma delar av den, det brukar lite skämtsamt kallas för Scrumisch, men det är fortfarande inte Scrum.
Men där Scrum passar och man kan det så är det en effektiv utvecklingsmetod. Den är även konsultsnål och kapar bort mellanhänder vilket bidrar till effektiviteten. Delar av metoden kan användas även i andra sammanhang, tex planering av kurser, evenemang mm. Metoden är raka motsatsen mot vattenfallsmodellen.
Skall inte blandas ihop med Scumm Bar, en bar på Melée Island...
TKO skrev: Kort om detta:
Du får besluta om, skaffa finansiering, projektera och hålla presskonferenser utan myndighetstillstånd. Men du får INTE börja bygga - inte ens ta ett första spadrag. PBL t ex. Med tillhörande författningar./TKO
Hmm ... är det verkligen korrekt?
Enligt Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap 1 § krävs det bygglov för att anordna, flytta eller väsentligt ändra vissa tunnlar och bergrum. Kravet gäller både inom och utanför detaljplanerat område.
Lovplikten gäller inte för tunnlar och bergrum avsedda för väg, järnväg, tunnelbana, spårväg eller gruvdrift enligt 1 § 3 p.
Några ändringar kan jag inte se i kompletteringstrycket SFS 2019:413 som utkom i juni detta år.
Vad gäller .... ?
Undrar / Lena
Du behöver inte bygglov. Men du behöver antingen en Järnvägsplan eller en Detaljplan som tilllåter den underjordiska anordningen!
Dessutom kan det behövas bygglov (åtminstone tidsbegränsat) där arbetstunnlar mynnar ovan mark...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Tillbaka till Roslagsbanan och påståendet att bygget tidigareläggs!
(Nu har jag fått avtalstexten - den finns kanske också bland regionstyrelsens handlingar)
Avtalet omfattar tre år (2020-22), det förskotterade beloppet är 642 miljoner, varav regionen står för 222.
Om det skall bli ytterligare förskottering beslutas senare.
Följande skall pengarna användas till:
- Etablering en gemensam organistaion.
- En planeringsstudie påbörjas/tas fram. Inom ramen för denna kommer, i erforderlig utsträckning, en affärsstrategi tas fram, samråd och intressentdialoger hållas, tillåtlighetsprövning och tillståndsprocesser inledas, samt systemhandling och eventuell järnvägsplan påbörjas.
- Identifiering av eventuella följdinvesteringar.
- Arbete med genomförandeavtal mellan parterna.
Det är väl en bra början. Men det är inte ett beslut om att tidigarelägga bygget!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:(som nu väntar på att budgetbilagorna skall dimpa ner i min inkorg...)
Nu blir jag förvirrad. Visst skrev du i en annan tråd att du redan har studerat tabellbilagan över investeringar i kollektivtrafiken? Där står det ju hur mycket som förskotteras under mandatperioden (fram till 2022). Spårväg Syd får 496,5 miljoner kronor medan Roslagsbanan får 704,9 miljoner kronor. I avtalet för Spårväg Syd anges summan 453 miljoner kronor i prisnivå januari 2016. Nyhetsblaskorna säger att motsvarande summa för Roslagsbanan är 642 miljoner kronor. Avtalet för tunnelbanan har också nyligen presenterats, och det ligger på 100 miljoner kronor - dock endast fram till 2021.
Om man läser tabellbilagan över investeringar i kollektivtrafiken kan man med lite fantasi lista ut vad som står i avtalen.
Men själva avtalen skulle ha ingått i budgeten, det finns tomma bilagetitlar på slutet. Hur mycket varje kommun skall förskottera t ex...
Dessutom ska man inte lita på att siffrorna stämmer mellan olika bilagor i budgetförslaget - det brukar gå väldigt fort mot slutet när det skall vara klart.
TF skrev:Den totala investeringsutgiften och fördelningen mellan Parterna påverkas inte av överenskommelserna om förskottering. Överenskommelserna omfattar Projektens tre första år och motsvarar 453 miljoner kronor för Spårväg syd och 642 miljoner kronor för Roslagsbanan till City. Omräknat till löpande priser motsvarar beloppen 497 respektive 705 miljoner kronor.
FUT skrev:Den totala investeringsutgiften och fördelningen mellan Parterna påverkas inte av överenskommelsen om förskottering. Överenskommelsen omfattar Projektets två första år och motsvarar 100 miljoner kronor. Omräknat till löpande priser motsvarar beloppet 108 miljoner kronor.
Således stämmer samtliga siffror som angavs i mitt inlägg...
Det är väl ingen som påstått något annat. Men avtalen blev offentliga först idag.
Hur som helst finns det genom förskotteringen ett glapp i den ekonomiska planen, för Roslagsbanan börjar detta 2023. Det vore rimligt att tro att det då har fattats nya beslut om förskottering - men det kan ju också tänkas att projektet läggs på is... (som Spårväg City).
Vi får se!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Det känns bra att höra.
Speciellt eftersom byggnaden genomgick en pietetsfull renovering under ledning av en (ö)känd forumskribent.
På ett annat trafikforum pågår en intressant diskussion om vem som egentligen äger marken där spåren ligger - det är kanske inte regionen/landstinget...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Rimligt och ganska väntat, men bra besked i alla fall!
"Det är en kulturhistoriskt viktig miljö och jag utgår från att kompletteringsbebyggelsen bara rör spårområdet och inte stationshuset, säger Joakim Larsson."
Och tidningen utgår från att det blir som Larsson utgår från?
Rimligt och ganska väntat, men bra besked i alla fall!
"Det är en kulturhistoriskt viktig miljö och jag utgår från att kompletteringsbebyggelsen bara rör spårområdet och inte stationshuset, säger Joakim Larsson."
Och tidningen utgår från att det blir som Larsson utgår från?
Det står i artikeln att huset är blåklassat och det är sällan sådana rivs.
Det beror dels på husets ägare (regionen?), dels på detaljplanen, som tas fram av Stockholms stad. Det dröjer kanske tio år eller mer innan den påbörjas. Men det troligaste är att den blåklassat byggnaden kommer att stå kvar.
Varför skulle man riva den byggnad som innehåller kontorslokaler, butiker och stationsentré (och kanske bostäder, inte säker)? Det är en stabil byggnad från 1930-talet som bör kunna fortsätta vara på plats vare sig den är "k-märkt" eller inte och vilket innehåll den än får. Inte heller står den väl på något sätt i vägen för en utveckling av området. Rulltrappor och annat modernt inkråm omfattas nog inte av det kulturhistoriska värdet, men kanske kan bli kvar som entre till det som byggs på spårområdet. För oss "diggare" är naturligtvis även spårområdet och plattformarna och verksamheten där av värde, men jag inser att ska banan få en ny ändpunkt så måste man ju offra det.
Anders Hanquist skrev:Varför skulle man riva den byggnad som innehåller kontorslokaler, butiker och stationsentré (och kanske bostäder, inte säker)? Det är en stabil byggnad från 1930-talet som bör kunna fortsätta vara på plats vare sig den är "k-märkt" eller inte och vilket innehåll den än får. Inte heller står den väl på något sätt i vägen för en utveckling av området. Rulltrappor och annat modernt inkråm omfattas nog inte av det kulturhistoriska värdet, men kanske kan bli kvar som entre till det som byggs på spårområdet. För oss "diggare" är naturligtvis även spårområdet och plattformarna och verksamheten där av värde, men jag inser att ska banan få en ny ändpunkt så måste man ju offra det.
Absolut, det finns ingen anledning att riva.
Det handlar nog mer om att folk och journalister kanske blandar ihop stationen med stationsbyggnaden. Om stationen läggs ned undrar de om det påverkar byggnaden,
NerdBoy skrev:
"Det är en kulturhistoriskt viktig miljö och jag utgår från att kompletteringsbebyggelsen bara rör spårområdet och inte stationshuset, säger Joakim Larsson."
Och tidningen utgår från att det blir som Larsson utgår från?
Det står i artikeln att huset är blåklassat och det är sällan sådana rivs.
Det beror dels på husets ägare (regionen?), dels på detaljplanen, som tas fram av Stockholms stad. Det dröjer kanske tio år eller mer innan den påbörjas. Men det troligaste är att den blåklassat byggnaden kommer att stå kvar.
Östra stations stationshus har samma klass som hela gamla stan, så den står nog hyggligt säkert.
NerdBoy skrev:
"Det är en kulturhistoriskt viktig miljö och jag utgår från att kompletteringsbebyggelsen bara rör spårområdet och inte stationshuset, säger Joakim Larsson."
Och tidningen utgår från att det blir som Larsson utgår från?
Det står i artikeln att huset är blåklassat och det är sällan sådana rivs.
Det beror dels på husets ägare (regionen?), dels på detaljplanen, som tas fram av Stockholms stad. Det dröjer kanske tio år eller mer innan den påbörjas. Men det troligaste är att den blåklassat byggnaden kommer att stå kvar.
Östra stations stationshus har samma klass som hela gamla stan, så den står nog hyggligt säkert.
Troligen, även om jag personligen har svårt att se byggnadens storhet - åtminstone exteriört.
Men det har rivits blåklassade byggnader förr!
(Jag tycker dessutom att Stadsmuséets klassning är obegriplig - vare sej KF-huset vid Stadsgården eller Södersjukhuset är blåklassade, byggnader från samma epok som Östra station och av en helt annan arkitektonisk betydelse... Jag noterar dock med glädje att "Stockholms fulaste byggnad" - gamla A-sektionen på KTH - är blåklassad!)
Jag utgår från att regionen säljer fastigheten när järnvägstrafiken avvecklas, antingen separat eller tillsammans med den del av bangårdsmarken man äger. Så det blir en ny ägare som slutligen får fundera över vad som skall göras med huset.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Kantorn skrev:
Östra stations stationshus har samma klass som hela gamla stan, så den står nog hyggligt säkert.
Troligen, även om jag personligen har svårt att se byggnadens storhet - åtminstone exteriört.
Men det har rivits blåklassade byggnader förr!
(Jag tycker dessutom att Stadsmuséets klassning är obegriplig - vare sej KF-huset vid Stadsgården eller Södersjukhuset är blåklassade, byggnader från samma epok som Östra station och av en helt annan arkitektonisk betydelse... Jag noterar dock med glädje att "Stockholms fulaste byggnad" - gamla A-sektionen på KTH - är blåklassad!)
Jag utgår från att regionen säljer fastigheten när järnvägstrafiken avvecklas, antingen separat eller tillsammans med den del av bangårdsmarken man äger. Så det blir en ny ägare som slutligen får fundera över vad som skall göras med huset.
/TKO
Klassningen handlar om huruvdia byggnader är tidstypiska eller ej, inte så mycket om andra värden. Lite förenklat.
TKO skrev:Nja!
Och Östra station är inte - exteriört - så tidstypisk, om man inte tycker byggnaden är ett intressant exempel på 'halvfunkis'...
Ahlsenarnas kåkar kring Årsta Torg är blåmärkta - inte för att dom är tidstypiska, utan för att som är märkvärdiga!
tycker
Thomas K Ohlsson
Du har säkert rätt! Ska läsa på kriterinerna när jag har tid över.
Det är mycket möjligt att du har rätt när det gäller kriterierna!
Jag tror dock inte stadsantikvarien allt bryr sej så mycket om dessa kriterier - utan det är mer ett personligt tyckande... ja det är faktiskt en enda person som avgör denna klassificering.
(Och jag kan vara färgad av yrkesmässiga dispyter med Stadsmuséet - jag gillar dom ungefär lika mycket som natttrafik och Genibanan!)
Vi kanske är en bit från forumets ämnessfär nu - men så länge ingen klagar så...
(Det finns en risk att jag återkommer till Kv Roslagsbanan 30 - "Östra station" - och Stadsmuséet, SL:s fastighetsavdelning och annat rätt irrelevant. Men jag ska försöka låta bli!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!