Var stannar Tvärbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Var stannar Tvärbanan?

Inlägg av TKO »

Igår kördes flera turer på Tvärbanan med korta tåg, dvs en vagn.
Informationen på hållplatserna var delvis utmärkt, det framgick tydligt på avgångsskylten.
Men sedan följde uppmaningen "Gå mot mitten av plattformen". Vid de hållplatser jag passerade igår stannade det korta tåget antingen i början av plattformen eller mot slutet, så den som stog i mitten var sedan tvungen att flytta sej.

Vad jag kunde se finns inga "stoppskyltar" som vid tunnelbanan och pendeltågen, finns det några regler om var ett kort tåg skall stanna?

(Samma uppmaning förekommer på pendeltågsstationer när det körs korta tåg. Detta är inte så lämpligt på stationer som Kallhäll och Spånga...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Roy M

Re: Var stannar Tvärbanan?

Inlägg av Roy M »

"När spårvagnståg ankommer till trafikplats skall tåget stannas vid aktuellt hållmärke (...) Saknas märke eller annan markering skall tågets främre ände stannas vid plattformens bortre ände, i körriktningen räknat." Hållmärken finns vad jag vet inte någonstans på Tvärbanan, men väl markeringar på plattformskanten i form av två röda streck. En på mitten för en vagn, samt längst fram för två. Spana efter dem, många är förvisso rejält slitna och vissa kanske helt borta. Sedan är det inte direkt någon dödssynd att stanna en vagn på annat ställe, t.ex. där majoriteten av trafikanterna står...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det står väl t.o.m. såhär i TRI Spv:
TRI Spv 24 §, pkt 8 skrev:Hållmärke med gul bakgrund eller gula streck på plattformen avser vagnar av upp till c:a 15 m längd. Hållmärke
med röd ram eller röda streck på plattformen avser vagnar av upp till c:a 30 m längd. Om hållmärke eller streckmarkering för aktuell
tåglängd saknas skall tåget stannas vid det som först uppnås av-märke eller streckmarkering för större tåglängd-märke utan siffror eller ett
brett streck på plattformskanten.
http://www.rtcon.se/downloads/tri/TriSp ... LM1-10.pdf
(sid. 45)

Vems ansvar det är att måla i utnötta streckmarkeringar vet jag förstås inte.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:Det står väl t.o.m. såhär i TRI Spv:
TRI Spv 24 §, pkt 8 skrev:Hållmärke med gul bakgrund eller gula streck på plattformen avser vagnar av upp till c:a 15 m längd. Hållmärke
med röd ram eller röda streck på plattformen avser vagnar av upp till c:a 30 m längd. Om hållmärke eller streckmarkering för aktuell
tåglängd saknas skall tåget stannas vid det som först uppnås av-märke eller streckmarkering för större tåglängd-märke utan siffror eller ett
brett streck på plattformskanten.
http://www.rtcon.se/downloads/tri/TriSp ... LM1-10.pdf
(sid. 45)

Vems ansvar det är att måla i utnötta streckmarkeringar vet jag förstås inte.
Trafikförvaltningen!

Jag konstaterar att Tri Spv i detta avsnitt inte känns speciellt relevant för Tvärbanan - ja inte för någon spårväg kanske?
För några vagnar med 15 meters längd finns inte längre. Och 30 meter är inte max utan snarare minimilängden på ett spårvägståg.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar