Ja, ingenjörn brukar ondgöra sig över detta, senast var visst när Tvärbanan återöppnades. Annars kan det vara bra att läsa på själv i regelverket först, kamrat Daniel S har ju en del annat att göra också, utöver att informera allmänheten om detta: http://www.rtcon.se/dokument.htmlTKO skrev:Mitt minne - som inte är att lita på - säger att det inte är så många trafiksignaler. Och att där sådana finns är fullständig prioritering för kollektivtrafiken.
Men jag kan ha fel! Om det blir vackert väder i morgon kanske jag åker och tittar...
/TKO
Gatuspårssträckan Gröndal - Liljeholmen behöver vi inte behandla vidare, det är ju bara trams. Vad gäller Hammarby Sjöstad så är det, som framgått tidigare, så att det råder generell hastighetsbegränsning 30 km/tim (det struntar gummihjulsdrullarna i men så är det). Som redan påpekats här så skulle man mycket väl kunna tillåta 50 km/tim för spårvägen om man kunde skydda korsningarna ordentligt. Ett minimikrav är då enligt min mening att korsningarna vid Heliosgatan och Korphoppsgatan stängs. Det är nämligen där som gummuhjulsdrullarna får för sig att de ska lägga om ratten till vänster och tvinga annalkande Tvärbanetåg att nödbromsa, Frågan är dessutom vad man skulle vinna tidsmässigt på att accelerera upp till 50 km/tim Mårtensdal - Luma, Luma - (rondellen före kurvan till) Sickla Kaj samt Sickla Kaj - Sickla Kanalgata. Troligen mycket lite! Speciellt på den sista sträckan är det dessutom populärt bland allsköns gångtrafik att korsa spåren, gärna med ett Tvärbanetåg i närheten.
Tråkigt att ingenjörns minne börjar svika. Friska upp det genom en stärkande från Hjälmarsvägen ned till hpl. Valla Torg, kliv på första bästa Tvärbanetåg och åk ett par ordentliga dubbelvarv. Jag är säker på att ingenjörn hittar ytterligare ting att ondgöra sig över