Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Inte heller Stockholm Direkt verkar ha fattat vad som avtalats...
Vi noterar att Stockholm stad inte skickade trafikborgarrådet denna gång, samt att tidningen missat att identifiera Österåkers KSO Mikaela Fletcher. Det är ju annars kul för henne att vara med i media utan att det handlar om nån skandal!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Inte heller Stockholm Direkt verkar ha fattat vad som avtalats...
Vi noterar att Stockholm stad inte skickade trafikborgarrådet denna gång, samt att tidningen missat att identifiera Österåkers KSO Mikaela Fletcher. Det är ju annars kul för henne att vara med i media utan att det handlar om nån skandal!
TKO skrev:---klipp---
Vi noterar att Stockholm stad inte skickade trafikborgarrådet denna gång, samt att tidningen missat att identifiera Österåkers KSO Mikaela Fletcher. Det är ju annars kul för henne att vara med i media utan att det handlar om nån skandal!
/TKO
Stockholm skickade högsta chefen!
Ja om vi ska ägna oss åt "kollektivtrafikskremlonogi" så är det intressant. Visar det att det ledande partiet tycker att just Roslagsbanan är viktig - viktigare än Genibanan och Spårväg Syd(?), behövde Anna synas i ett mer positivt sammanhang eller hade broder Daniel helt enkelt inte tid?
spekulerar
Thomas K Ohlsson
(som nu väntar på att budgetbilagorna skall dimpa ner i min inkorg...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:(som nu väntar på att budgetbilagorna skall dimpa ner i min inkorg...)
Nu blir jag förvirrad. Visst skrev du i en annan tråd att du redan har studerat tabellbilagan över investeringar i kollektivtrafiken? Där står det ju hur mycket som förskotteras under mandatperioden (fram till 2022). Spårväg Syd får 496,5 miljoner kronor medan Roslagsbanan får 704,9 miljoner kronor. I avtalet för Spårväg Syd anges summan 453 miljoner kronor i prisnivå januari 2016. Nyhetsblaskorna säger att motsvarande summa för Roslagsbanan är 642 miljoner kronor. Avtalet för tunnelbanan har också nyligen presenterats, och det ligger på 100 miljoner kronor - dock endast fram till 2021.
TKO skrev:(som nu väntar på att budgetbilagorna skall dimpa ner i min inkorg...)
Nu blir jag förvirrad. Visst skrev du i en annan tråd att du redan har studerat tabellbilagan över investeringar i kollektivtrafiken? Där står det ju hur mycket som förskotteras under mandatperioden (fram till 2022). Spårväg Syd får 496,5 miljoner kronor medan Roslagsbanan får 704,9 miljoner kronor. I avtalet för Spårväg Syd anges summan 453 miljoner kronor i prisnivå januari 2016. Nyhetsblaskorna säger att motsvarande summa för Roslagsbanan är 642 miljoner kronor. Avtalet för tunnelbanan har också nyligen presenterats, och det ligger på 100 miljoner kronor - dock endast fram till 2021.
Om man läser tabellbilagan över investeringar i kollektivtrafiken kan man med lite fantasi lista ut vad som står i avtalen.
Men själva avtalen skulle ha ingått i budgeten, det finns tomma bilagetitlar på slutet. Hur mycket varje kommun skall förskottera t ex...
Dessutom ska man inte lita på att siffrorna stämmer mellan olika bilagor i budgetförslaget - det brukar gå väldigt fort mot slutet när det skall vara klart.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Stockholm/Täby Direkt skrev:– Projektet börjar sex år tidigare men vi får se hur mycket vi vinner i byggtid. Om det är sex år, fem år eller fyra år vet vi inte. Men vår ambition är att ha en trafikstart så snart som möjligt, säger Kristoffer Tamsons, (M) regiontrafikråd.
Det låter i alla fall lovande. Mot bakgrund av den (ständigt) förväntade, stundande lågkonjunkturen är det väl bra att vara beredd att börja bygga tidigare. Om man då vill ha projekt att satsa på alltså. Fast keynesiansk stabilisering är väl ändå så opoppis sedan länge att det mest blir stopp, skjut upp och spara som gäller snart igen. Och sedan bygga dyrt under nästa högkonjunktur.
Inom Scrum-processer finns det ett begrepp som heter DoD, "Definition of Done". Det finns dock många olika åsikter vad DoD innebär. Olika personer har ofta olika definitioner.
Här verkar det alltså finnas olika uppfattning av det nu för ändamålet påhittade DoB, "Definition of Begin", eller vad man skall kalla det för. Så, är byggstart vid beslut, vid finansieringsbeslut, vid första upphandlingen, första spadtaget, första gropen eller vad räknas här?
Inom Scrum-processer finns det ett begrepp som heter DoD, "Definition of Done". Det finns dock många olika åsikter vad DoD innebär. Olika personer har ofta olika definitioner.
Här verkar det alltså finnas olika uppfattning av det nu för ändamålet påhittade DoB, "Definition of Begin", eller vad man skall kalla det för. Så, är byggstart vid beslut, vid finansieringsbeslut, vid första upphandlingen, första spadtaget, första gropen eller vad räknas här?
Det är SVT som skriver fel. Byggstart är flera år bort. Det som ska se 2020 är projektstart, dvs att man ska börja utreda (möjligen även projektera).
SvT skrev först att Roslagsbanan ska förlängas till Centralen. Men det har man ändrat till T-centralen. Men det står fortfarande att presskonferensen var på centralen, fast den var på station Stockholm City.
Inom Scrum-processer finns det ett begrepp som heter DoD, "Definition of Done". Det finns dock många olika åsikter vad DoD innebär. Olika personer har ofta olika definitioner.
Här verkar det alltså finnas olika uppfattning av det nu för ändamålet påhittade DoB, "Definition of Begin", eller vad man skall kalla det för. Så, är byggstart vid beslut, vid finansieringsbeslut, vid första upphandlingen, första spadtaget, första gropen eller vad räknas här?
Jag har ingen aning om vad dessa termer betyder. Men genom åren har jag lärt mej att när en (svensk) person måste använda utrikiska - främst engelska - termer beror det inte främst på att hen inte känner till den svenska översättningen utan mer att hen faktiskt inte begriper vad termerna betyder!
När det gäller uttrycket 'börja bygga' så är det lätt att definiera tidpunkten - den är när man (fysiskt) börjar bygga. Detta är till och med definierat i gällande lagstiftning - så det är ingen idé att bjäbba emot!
upplyser
Thomas K Ohlsson
(expert)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Inom Scrum-processer finns det ett begrepp som heter DoD, "Definition of Done". Det finns dock många olika åsikter vad DoD innebär. Olika personer har ofta olika definitioner.
Här verkar det alltså finnas olika uppfattning av det nu för ändamålet påhittade DoB, "Definition of Begin", eller vad man skall kalla det för. Så, är byggstart vid beslut, vid finansieringsbeslut, vid första upphandlingen, första spadtaget, första gropen eller vad räknas här?
Jag har ingen aning om vad dessa termer betyder. Men genom åren har jag lärt mej att när en (svensk) person måste använda utrikiska - främst engelska - termer beror det inte främst på att hen inte känner till den svenska översättningen utan mer att hen faktiskt inte begriper vad termerna betyder!
När det gäller uttrycket 'börja bygga' så är det lätt att definiera tidpunkten - den är när man (fysiskt) börjar bygga. Detta är till och med definierat i gällande lagstiftning - så det är ingen idé att bjäbba emot!
upplyser
Thomas K Ohlsson
(expert)
Att begreppet "Definition of Done" är på engelska är för att Scrum-manifestet är på engelska.
Det är inte konstigare än att man säger CD (Compact Disc) eller LP (Long Play). Det säger dock inget om huruvida man förstår betydelsen av dem eller ej.
Språk brukar låna uttryck och förkortningar av varandra. Det är en naturlig del av språklig utveckling. Ibland går det till överdrift, ibland fungerar det riktigt bra. Skulle man säga DaK så skulle få inom branschen fatta vad som menas, men nästan alla vet vad DoD är...
Tillbaka till hur man tolkar byggstart. När börjar man fysiskt bygga? Är det när man börjar riva bebyggelse inför arbetet, ingår då rivningen i bygget? Eller är det byggbodarnas utplacering som definierar det? Jag googlade lite (även det ett försvenskat låneord baserat på ett varumärke) och fann ingen som var "definierar i gällande lagstiftning". Det betyder dock inte att det inte finns, bara att jag inte hittar det, så får gärna länka. Sen kan vi väl bestämma att det är det som gäller och göra bedömningen om bygget kommer sätta igång innan år 2020 har gått, enligt definitionen.
Det håller inte - har för övrigt ingen aning om vad Scrum-manifestet är. Finns det på svenska?
Om du sätter igång och bygger en tunnelbana utan nödvändiga tillstånd tror jag inte att du kommer undan med att säga 'jag googlade byggstart' och hittade inget om tillstånd.
Kort om detta:
Du får besluta om, skaffa finansiering, projektera och hålla presskonferenser utan myndighetstillstånd. Men du får INTE börja bygga - inte ens ta ett första spadrag. PBL t ex. Med tillhörande författningar.
Därför anser jag att 'Byggstart' är en legalt definerad term - oavsett vad det står i något engelskspråkigt manifest!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:Det håller inte - har för övrigt ingen aning om vad Scrum-manifestet är. Finns det på svenska?
Scrum finns på svenska Wikipedia. Det finns även andra webbplatser som beskriver scrum.
Jag har fått en "duvning" i scrum en gång för många år sedan. Pratar man sedan med andra som säger sig tillämpa det så har de andra och egna idéer om hur det ska användas. För mig framstår det mest som en marknadsföringsgrej. "Vi använder/kan/behärskar scrum".
TKO skrev: Kort om detta:
Du får besluta om, skaffa finansiering, projektera och hålla presskonferenser utan myndighetstillstånd. Men du får INTE börja bygga - inte ens ta ett första spadrag. PBL t ex. Med tillhörande författningar./TKO
Hmm ... är det verkligen korrekt?
Enligt Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap 1 § krävs det bygglov för att anordna, flytta eller väsentligt ändra vissa tunnlar och bergrum. Kravet gäller både inom och utanför detaljplanerat område.
Lovplikten gäller inte för tunnlar och bergrum avsedda för väg, järnväg, tunnelbana, spårväg eller gruvdrift enligt 1 § 3 p.
Några ändringar kan jag inte se i kompletteringstrycket SFS 2019:413 som utkom i juni detta år.
När det gäller själva sakfrågan är det alltså inte byggstart nästa år (och jag tror inte någon hävdat det mer än förvirrade journalister?).
För att kunna börja bygga behövs det järnvägsplan och detaljplan, för juridiken, och man behöver ritningar som visar vad man ska bygga, för det praktiska. Inget av detta finns, och det tar flera år att ta fram.
Beslutet är alltså att man ska börja utreda och projektera 2020, i stället för 2026 som det tidigare var sagt.