Status C30?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11441
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Status C30?

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:I en annan tråd nämndes följande:
Lars_L skrev:I princip är jag ju för att man snarare borde ha 7,5-minuterstrafik på tunnelbanan under mellantrafiken (och måste väl ha med C30 på röda för att kunna erbjuda sittplats enligt Riplan).
Skulle 7,5-minuterstrafik med C30 erbjuda tillräckligt god standard på Mörbylinjen?
Inte vet jag, jag brukar gå till fots när jag ska till Freskati. Men jag tror att det skulle bli konstigt med 7 1/2-minuterstrafik på mörbybanan och 10-minuterstrafik på ropstensgrenen. I så fall tror jag mer på 6-7-7-trafik på 14 och 10-minuters på 13. Med lite signaltekniska förbättringar i Mörby bör det vara möjligt att fördubbla denna turtäthet i rusningen om det är där skon klämmer...
De flesta matarbussar från Danderyds sjukhus har 30-minuterstrafik under mellantrafiken. Hade du tänkt att dessa ska gå över till 33,33-minuterstrafik för att passa till tunnelbanans 6,67-minuterstrafik?
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Status C30?

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:De flesta matarbussar från Danderyds sjukhus har 30-minuterstrafik under mellantrafiken. Hade du tänkt att dessa ska gå över till 33,33-minuterstrafik för att passa till tunnelbanans 6,67-minuterstrafik?
Nej?! Men det är iofs ett bra tillfälle att införa 20-minuterstrafik! En lagom turtäthet för folk som har ett val.
Enceladus
Inlägg: 11441
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Status C30?

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:De flesta matarbussar från Danderyds sjukhus har 30-minuterstrafik under mellantrafiken. Hade du tänkt att dessa ska gå över till 33,33-minuterstrafik för att passa till tunnelbanans 6,67-minuterstrafik?
Nej?! Men det är iofs ett bra tillfälle att införa 20-minuterstrafik! En lagom turtäthet för folk som har ett val.
Inte minst nattetid. Vem har någon glädje av de dubblerade avgångarna på linjerna 610 och 690 mot Rosengården?
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Status C30?

Inlägg av BSB101 »

M224 skrev:Vad är ditt alternativ då? Tågen går knökfulla som det är redan nu. Tror du inte att folk står upp redan nu? Det händer att jag får stå redan från Hägerstensåsen ut mot Tekniska höskolan och Universitetet.
Alternativet är givetvis att bygga en infrastruktur som kan transportera mängden personer som vill förflytta sig. Att införa ståplats på människors dagliga resor tror jag inte är någon hållbar lösning.
daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Bara för att en sak finns på många ställen betyder inte att det är bra eller något eftersträvansvärt. Vill vi att kollektivtrafiken ska sträva efter att transportera maximalt med människor per tidsenhet eller vill vi erbjuda en uns av bekvämlighet? Att få stå upp på sina dagliga pendelresor kommer inte få folk som har ett val att välja kollektivtrafiken.
Frågan är då hur viktiga just "folk som har ett val" är för kollektivtrafikens utveckling? Om pendeltågen går fullsatta så är det ju väldigt många människor som transporteras, även om "folk som har ett val" väljer att färdas på ett annat sätt. Och många skulle nog tycka att det är viktigare att kollektivtrafiken har en hög beläggningsgrad än att just de som har ett val väljer kollektivtrafiken. Men det är inte säkert att de har rätt!
Visst är det bra om kollektivtrafiken har en hög beläggningsgrad men att uppnå detta genom exempelvis glest mellan avgångarna med långa tåg framför täta avgångar, inom rimlighetens gräns, är inte eftersträvansvärt och resenärinriktat. För att kollektivtrafik ska bli attraktivt gäller det att den går ofta och till och från platser folk har behov av att åka.
Användarens profilbild
thbe
Inlägg: 126
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:52
Ort: Hagsätra

Re: Status C30?

Inlägg av thbe »

Är det inte dags att låsa den här tråden nu? Den handlar om allting utom status på C30.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3072
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Status C30?

Inlägg av Stefan Widén »

OK här kommer lite C30..

Enligt uppgift står det en C30 vid Årstabangården....Man kan ju misstänka att den ska till Tuben i natt

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av M224 »

Stefan Widén skrev:OK här kommer lite C30..

Enligt uppgift står det en C30 vid Årstabangården....Man kan ju misstänka att den ska till Tuben i natt

Stefan
Jag kan bekräfta att det stämmer. Kunde dock inte se vilken enhet det rörde sig om.
twr
Inlägg: 9238
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Status C30?

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:
twr skrev:
BSB101 skrev: Att förstahandsvalet för folk skulle vara att välja ett transportmedel som tar mig från en plats jag inte befinner mig på till en plats ditt jag inte ska på en tid jag inte kan påverka kan nog bara personer med visa ideologiska glasögon anse.
Visst kan det finnas många bra skäl att köra eller åka bil. Men att tro att alla alltid skulle föredra det framför kollektivtrafik kräver nog "vissa ideologiska glasögon".
Helt klart och därför tror jag det inte. Åsikten jag har och står för är att ett transportmedel som tar mig från en plats jag inte befinner mig på till en plats jag inte ska vid en tidpunkt jag inte kan bestämma själv inte kommer vara ett förstahandsval. Verkligheten gör dock att många inte har något annat val.
Det var ju bra att du inte tror det. Men ditt förtydligande är ju ändå nästan samma sak. Vad betyder "förstahandsval" mer konkret?

Att köra bil kräver koncentration på uppgiften och det begränsar i högsta grad vad man kan göra under tiden. Det innebär också ett stort ansvar. Båda de aspekterna kan göra att man föredrar att resa kollektivt. Om självkörande bilar någon gång blir verklighet kan det ändra förutsättningarna en hel del, men vi är ju inte riktigt där ännu. På samma sätt kan det förstås vara en annan sak att vara passagerare i en bil.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

M224 skrev:
Stefan Widén skrev:OK här kommer lite C30..

Enligt uppgift står det en C30 vid Årstabangården....Man kan ju misstänka att den ska till Tuben i natt

Stefan
Jag kan bekräfta att det stämmer. Kunde dock inte se vilken enhet det rörde sig om.
C30, 2306 var det som kom i förrgår.
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Status C30?

Inlägg av BSB101 »

twr skrev: Det var ju bra att du inte tror det. Men ditt förtydligande är ju ändå nästan samma sak. Vad betyder "förstahandsval" mer konkret?.
Förstahandsval borde vara rätt självförklarande tycker jag? Annorlunda uttryck något som man väljer i första hand om man kan välja fritt. Att välja ett transportsätt som tar mig från en plats jag inte befinner mig på till en plats dit jag inte ska vid en tid som jag inte råder över är nog få personers förstahandsval.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 755
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Status C30?

Inlägg av Hans Wibacke »

BSB101 skrev:
twr skrev: Det var ju bra att du inte tror det. Men ditt förtydligande är ju ändå nästan samma sak. Vad betyder "förstahandsval" mer konkret?.
Förstahandsval borde vara rätt självförklarande tycker jag? Annorlunda uttryck något som man väljer i första hand om man kan välja fritt. Att välja ett transportsätt som tar mig från en plats jag inte befinner mig på till en plats dit jag inte ska vid en tid som jag inte råder över är nog få personers förstahandsval.
I så fall måste förstahandsvalet vara teleportering. Allt annat innebär kompromisser i någon utsträckning.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Status C30?

Inlägg av TKO »

Varför så begränsad i tankesättet?
Förstahandsvalet är att inte behöva förflytta sej alls - allt jag önskar får istället komma till mej! Kalla det t ex 'det obegränsade alladin-alternativet'...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Status C30?

Inlägg av BSB101 »

Hans Wibacke skrev:
BSB101 skrev:
twr skrev: Det var ju bra att du inte tror det. Men ditt förtydligande är ju ändå nästan samma sak. Vad betyder "förstahandsval" mer konkret?.
Förstahandsval borde vara rätt självförklarande tycker jag? Annorlunda uttryck något som man väljer i första hand om man kan välja fritt. Att välja ett transportsätt som tar mig från en plats jag inte befinner mig på till en plats dit jag inte ska vid en tid som jag inte råder över är nog få personers förstahandsval.
I så fall måste förstahandsvalet vara teleportering. Allt annat innebär kompromisser i någon utsträckning.
Visst, dock är vi inte där än och därför måste vi kompromissa. På samma sätt måste visa kompromissa och välja ett trafikslag som tar en från en plats där man inte befinner sig till en plats dit man inte ska vid en tid man inte råder över. Om sedan kompromissen beror på teknik, ekonomi eller andra orsaker är ovidkommande.

Jag är övertygad om att om en person har möjlighet att välja väljer man ett transportsätt som man själv råder över och tar en dit man ska vid en tid man vill och på ett komfortabelt sätt. Kollektivtrafik uppfyller sällan dessa krav.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Ulrik Berggren »

BSB101 skrev:
Hans Wibacke skrev: I så fall måste förstahandsvalet vara teleportering. Allt annat innebär kompromisser i någon utsträckning.
Visst, dock är vi inte där än och därför måste vi kompromissa. På samma sätt måste visa kompromissa och välja ett trafikslag som tar en från en plats där man inte befinner sig till en plats dit man inte ska vid en tid man inte råder över. Om sedan kompromissen beror på teknik, ekonomi eller andra orsaker är ovidkommande.

Jag är övertygad om att om en person har möjlighet att välja väljer man ett transportsätt som man själv råder över och tar en dit man ska vid en tid man vill och på ett komfortabelt sätt. Kollektivtrafik uppfyller sällan dessa krav.
Jag vet inte vem du utgår ifrån nu - kanske dig själv eller någon i din bekantskapskrets? FÖr mig och flera jag känner är det nämligen det omvända - jag vill helst inte köra själv men gör det när inga andra alternativ bjuds eller är orimligt opraktiska. Beror givetvis på sammanhanget, men dit jag oftast vill resa handlar det om minuter hit eller dit om vi talar om tidsaspekten. Rumsakspekten handlar för mig om att gå några hundra meter hit eller dit från/till närmaste hållplats.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Status C30?

Inlägg av BSB101 »

Ulrik Berggren skrev:
BSB101 skrev:
Visst, dock är vi inte där än och därför måste vi kompromissa. På samma sätt måste visa kompromissa och välja ett trafikslag som tar en från en plats där man inte befinner sig till en plats dit man inte ska vid en tid man inte råder över. Om sedan kompromissen beror på teknik, ekonomi eller andra orsaker är ovidkommande.

Jag är övertygad om att om en person har möjlighet att välja väljer man ett transportsätt som man själv råder över och tar en dit man ska vid en tid man vill och på ett komfortabelt sätt. Kollektivtrafik uppfyller sällan dessa krav.
Jag vet inte vem du utgår ifrån nu - kanske dig själv eller någon i din bekantskapskrets? FÖr mig och flera jag känner är det nämligen det omvända - jag vill helst inte köra själv men gör det när inga andra alternativ bjuds eller är orimligt opraktiska. Beror givetvis på sammanhanget, men dit jag oftast vill resa handlar det om minuter hit eller dit om vi talar om tidsaspekten. Rumsakspekten handlar för mig om att gå några hundra meter hit eller dit från/till närmaste hållplats.
Du utgår från dig själv samt verkar utgå från att alternativet är bil. Jag är rätt säker på att om du får välja så väljer du ett färdsätt som tar dig från där du befinner dig till stället du ska.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Status C30?

Inlägg av LÅ1 »

Ursäkta om jag byter ämne till C30.
Hur många är levererade? Vagn 2306 nämndes tidigare. Betyder det att det är 6:e C30:an? Finns alla vagnar i Norsborgsdepån eller finns det någon i Nyboda? För Norsborgsdepån är väl färdig och tagen i drift, eller?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Ulrik Berggren »

BSB101 skrev:
Ulrik Berggren skrev:
BSB101 skrev:
Visst, dock är vi inte där än och därför måste vi kompromissa. På samma sätt måste visa kompromissa och välja ett trafikslag som tar en från en plats där man inte befinner sig till en plats dit man inte ska vid en tid man inte råder över. Om sedan kompromissen beror på teknik, ekonomi eller andra orsaker är ovidkommande.

Jag är övertygad om att om en person har möjlighet att välja väljer man ett transportsätt som man själv råder över och tar en dit man ska vid en tid man vill och på ett komfortabelt sätt. Kollektivtrafik uppfyller sällan dessa krav.
Jag vet inte vem du utgår ifrån nu - kanske dig själv eller någon i din bekantskapskrets? FÖr mig och flera jag känner är det nämligen det omvända - jag vill helst inte köra själv men gör det när inga andra alternativ bjuds eller är orimligt opraktiska. Beror givetvis på sammanhanget, men dit jag oftast vill resa handlar det om minuter hit eller dit om vi talar om tidsaspekten. Rumsakspekten handlar för mig om att gå några hundra meter hit eller dit från/till närmaste hållplats.
Du utgår från dig själv samt verkar utgå från att alternativet är bil. Jag är rätt säker på att om du får välja så väljer du ett färdsätt som tar dig från där du befinner dig till stället du ska.
Ja, jag utgick ifrån mig själv, men till skillnad från dig så är jag ärlig med det...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Status C30?

Inlägg av BSB101 »

Ulrik Berggren skrev:
Ja, jag utgick ifrån mig själv, men till skillnad från dig så är jag ärlig med det...
Vem som är ärlig eller ej kanske inte du är den bästa att bedöma.
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

LÅ1 skrev:Ursäkta om jag byter ämne till C30.
Hur många är levererade? Vagn 2306 nämndes tidigare. Betyder det att det är 6:e C30:an? Finns alla vagnar i Norsborgsdepån eller finns det någon i Nyboda? För Norsborgsdepån är väl färdig och tagen i drift, eller?
Nej det var inte den sjätte C30:n att levereras utan den fjärde. 03,04,05,06 är de som levererats.
antaeus
Inlägg: 101
Blev medlem: lördag 12 augusti 2006 14:49
Ort: Södermalm, Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av antaeus »

Sparkfot skrev:
LÅ1 skrev:Ursäkta om jag byter ämne till C30.
Hur många är levererade? Vagn 2306 nämndes tidigare. Betyder det att det är 6:e C30:an? Finns alla vagnar i Norsborgsdepån eller finns det någon i Nyboda? För Norsborgsdepån är väl färdig och tagen i drift, eller?
Nej det var inte den sjätte C30:n att levereras utan den fjärde. 03,04,05,06 är de som levererats.
Och för att återkomma till ursprungsämnet: när sätts de i trafik, alltså ordinarie trafik?
Är det nån vagn som redan rullar?
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
Skriv svar