infrastrukturnyheter.se skriver att man testat högvattenskydd för Citytunneln. "Trafikverket demonstrerar högvattenskydd för Citytunneln i Malmö".
Kan nog behövas. Malmö kan nog bli en utsatt ort. Men vad är det för öppningar som man måste skydda? Är det luftschakt så borde man väl bara bygga högre kanter? Tunnelbanans luftschakt ligger ju ofta någon knapp meter över gatan har i Stockholm.
Utförandet av dessa högvattenskydd verkar väldigt primitiva om man utgår från hur de beskrivs i artikeln.
Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel
Tror det främst är nedgången vid ANna Lindhs plats som behöver skyddas. Vd jag minns var det bara någon/några decimeter från att vatten trängde in där vid stormen Sven i december 2013.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel
Så platserna som nämns, "Anna Lindhs plats, Bagers plats. Posthusplatsen, och Slottsparken" är alltså nedgångar.
Vid förata läsningen begrep jag inte hur skyddet var konstruerat. Antaglien för att jag tänkte mig någon form av lock eller port. Men inser vid en andra läsning att det är en typ av skyddsbarriär som man sett ganska ofta i nyhetssammanhang från olika platser. Fast då brukar man väl ha sandsäckar som tyngder. Här är det en kedja. Då blir det begripligt.
Sen kan man kanske tycka att man på något vis borde försöka ha en mer permanent lösning, så länge det inte handlar om stora översvämningar.
Vid förata läsningen begrep jag inte hur skyddet var konstruerat. Antaglien för att jag tänkte mig någon form av lock eller port. Men inser vid en andra läsning att det är en typ av skyddsbarriär som man sett ganska ofta i nyhetssammanhang från olika platser. Fast då brukar man väl ha sandsäckar som tyngder. Här är det en kedja. Då blir det begripligt.
Sen kan man kanske tycka att man på något vis borde försöka ha en mer permanent lösning, så länge det inte handlar om stora översvämningar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel
Jag är inte säker här. Bagers plats och Anna Lindhs plats låter som nergångar, men Posthutsplatsen och Slottsparken borde vara någon sorts ventilationschakt som ligger tillräckligt lågt för att vara i riskzonen för inträngning av sundsvatten.LÅ1 skrev:Så platserna som nämns, "Anna Lindhs plats, Bagers plats. Posthusplatsen, och Slottsparken" är alltså nedgångar.
Vid förata läsningen begrep jag inte hur skyddet var konstruerat. Antaglien för att jag tänkte mig någon form av lock eller port. Men inser vid en andra läsning att det är en typ av skyddsbarriär som man sett ganska ofta i nyhetssammanhang från olika platser. Fast då brukar man väl ha sandsäckar som tyngder. Här är det en kedja. Då blir det begripligt.
Sen kan man kanske tycka att man på något vis borde försöka ha en mer permanent lösning, så länge det inte handlar om stora översvämningar.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel
OK. Det finns stationsuppgångar i väster från Centralstationen. Och det verkar ju rimligt, med tanke på allt som finns där.Ulrik Berggren skrev:Jag är inte säker här. Bagers plats och Anna Lindhs plats låter som nergångar, men Posthutsplatsen och Slottsparken borde vara någon sorts ventilationschakt som ligger tillräckligt lågt för att vara i riskzonen för inträngning av sundsvatten.LÅ1 skrev:Så platserna som nämns, "Anna Lindhs plats, Bagers plats. Posthusplatsen, och Slottsparken" är alltså nedgångar.
Vid förata läsningen begrep jag inte hur skyddet var konstruerat. Antaglien för att jag tänkte mig någon form av lock eller port. Men inser vid en andra läsning att det är en typ av skyddsbarriär som man sett ganska ofta i nyhetssammanhang från olika platser. Fast då brukar man väl ha sandsäckar som tyngder. Här är det en kedja. Då blir det begripligt.
Sen kan man kanske tycka att man på något vis borde försöka ha en mer permanent lösning, så länge det inte handlar om stora översvämningar.
Risken är stor att översvämningar blir mer frekventa framöver. Något som "samhället" måste förbereda sig på.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: måndag 29 december 2014 13:05
- Ort: Malmö
Re: Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel
Schacktet i Slottsparken har tidigare beskrivits som ett "räddningsschakt", avsett för utrymning m.m.Ulrik Berggren skrev:Jag är inte säker här. Bagers plats och Anna Lindhs plats låter som nergångar, men Posthutsplatsen och Slottsparken borde vara någon sorts ventilationschakt som ligger tillräckligt lågt för att vara i riskzonen för inträngning av sundsvatten.