Utredningen inför Sverigeförhandlingen konstaterade att "prognosticerat resande på det mest belastade snitt ligger i underkant (ca 3 000 resande/h) för den kapacitet som tunnelbanan erbjuder (ca 20 000 resande/h)". Belastningen på linjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan beräknades öka med cirka 600 resande per station på de fem stationerna Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg och Liljeholmen. Belastningen per station beräknades faktiskt bli något högre än på gröna och blå linjens grenar. Däremot är linjen så kort att den totala belastningen beräknades bli mycket lägre. Detta tydde emellertid på att linjen inte skulle bli en total katastrof om den förlängdes.
Nu finns det en ny prognos som bygger på de antaganden som görs i RUFS 2050 (se
föregående inlägg). I den prognosen har resandet skruvats upp även utan förlängningar. I rusningsriktningen får sträckan Älvsjö–Östberga 1 200 resande och sträckan Östberga–Årstafältet 1 700 resande. I motrusningsriktningen får sträckan Fridhemsplan–Liljeholmen 3 700 resande och sträckan Östberga–Älvsjö 600 resande. Resandet på övriga delsträckor redovisas inte direkt. Dessa siffror är bättre än tidigare, men fortfarande på gränsen mellan tunnelbana och spårväg. Däremot verkar linjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan den här gången slå alla spårvägar - vilket tidigare inte ens var fallet.
Det finns dock några anmärkningsvärda siffror i den nya prognosen. Spårväg syds förlängning till Gullmarsplan väntas få högre belastning än den klassiska Tvärbanan till Gullmarsplan. Linje 172 väntas få 2 000 resande från Huddinge till Rågsved, vilket gör den till den i särklass högst belastade busslinjen i Stockholm - den väntas få mer än dubbelt så hög belastning som
dagens etta! Jämförelsevis blir belastningen mellan Hagsätra och Rågsved blott 600 resande.
Dessa siffror gör mig ännu mer övertygad om att Vantörsbanan borde grenas av vid Rågsved mot Huddinge. Det lokala resandet väntas bli kolossalt och en direktförbindelse till Gullmarsplan skulle avlasta pendeltågen utan att nödvändigtvis öka belastningen på tunnelbanans dimensionerande sträckor. Samtidigt utnyttjas kapaciteten bättre på banan mellan Liljeholmen och Fridhemsplan när Hagsätra flyttas över dit. Nattrafiken är bara en bonus - inget mer!