Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inlägg av TKO »

Gatutrafik / Blandtrafik
I Stockholm är största tilllåtna hastighet för spårvagn i gatutrafik 30 km/h - tror jag...
Och "gatutrafik" har en mycket vid tolkning - så räknas till exempel spåren på avskild mittremsa i Hammarby Allé som gatuspår - tror jag...
Jag förmodar att detsamma gäller på Strandvägen.

Jag tycker att detta är en alltför låg hastighetsgräns - men spelar det någon roll i praktiken? Finns det något att vinna med en högre gräns, t ex 50 km/h?

Jag anar att det bland forumskribenterna finns erfarenhet av att köra spårvagn i stockholmstrafiken - vad tycker ni?

Körning "på sikt"
Idag är i stort sett alla trafikspår som inte är gatuspår (definition enligt ovan) försedda med blocksignaler. Men på Tvärbanans Kistagren skall körning "på sikt" tilllämpas, vilken största tilllåtna hastighet blir det då? Enligt nuvarande regler blir det 30 km/h - tror jag...

funderar och undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Roy M

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inlägg av Roy M »

På Strandvägen får man köra 50. Men visst är 30 löjligt långsamt. På de flesta av gatorna är dock hastigheten just 30, förutom på Lövholmsvägen mellan hpl Trekanten och Liljeholmsvägen där det är 50, men där får vi ändå bara köra 30. Dessutom går ju inget annat med nuvarande ATP/DIS inkopplad. 30 genom hela Sjöstaden är också sanslöst långsamt.
TKO

Inlägg av TKO »

Tack för info!

Vilka kloka överväganden ligger bakom att det är högre tillåten hastighet på Strandvägen än på Hammarby Allé?

Sidospår:

Vagnarna som trafikerar Lidingö har väl ATC/ATP, nåt hederligt fungerande system från Siemens om jag inte minns fel. Jag förmodar att alla (?) vagnar på Spårväg City kommer att förses med sådan utrustning efter sammankopplingen vid Ropsten. Kommer då hastigheten vid körning utan ATC att begränsas till t ex 30 km/h?

/TKO
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det är tvärtom. Det finns inga regler som säger att det måste vara max 30 på gatuspårssträcka. Sth sätts med hänsyn till olika omständigheter, exempelvis sikt, ängslighet eller bristande insikt. På Strandvägen finns tex ingen särskild omständighet som gör att man inte kan köra 50. Det hade gått att köra i kanske 70 också om omständigheterna så tillät. Göteborg har ju sth 70, om jag minns rätt, på icke signalreglerad sträcka.

På Kistagrenen kommer det generellt inte att installeras något ATC/ATP/HS. Sth blir ändå säkerligen lite högre än 30km/h.

Alla vagnar som skall gå på Lidingöbanan, inkl vagntransporter, bör ha ATC/ATP/HS installerat. Den kommer i så fall att kopplas ur automatiskt vid lämplig plats och därmed inte vara verksam inne i stan.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO

Inlägg av TKO »

Eftersom jag tror att Odd har god kunskap om mycket, t ex Tvärbanan, undrar jag om han kan förklara vilka omständigheter som är grund till att största hastighet i Hammarvy Allé är så låg!

/TKO
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

Kanske inte särskilt relevant, men i 1957 års reglemente gällde:
35 km/h i gatuspår
40 km/h på egen banvall
50 km/h om så skyltades med hastighetstavlor.
Dessutom ett antal hastighetsnedsättningar för motväxlar, skarpa kurvor etc.

Sedan finns det gott om vittnesmål på att det ofta gick betydligt fortare.
Den bästa jag hört, var om spårvagnsföraren som ville veta hur snabbt spårvagnen kunde gå (spårvagnen, troligen en mustang, saknade hastighetsmätare) och kom överens med en bussförare om att kappköra.
Bussens hastighetsmätare visade 80 när spårvagnen definitivt körde ifrån bussen. Ska ha inträffat på Strandvägen.

SI
TKO

Inlägg av TKO »

Intressanta upplysningar!
Gällde dessa hastighetsbegränsningar även på förortsbanorna som nästan höll tunnelbanestandard, t ex Telefonplan-Västertorp?

/TKO
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

TKO skrev:Intressanta upplysningar!
Gällde dessa hastighetsbegränsningar även på förortsbanorna som nästan höll tunnelbanestandard, t ex Telefonplan-Västertorp?
Jag skulle gissa att de var 50-sträckor, men det har jag faktiskt ingen aning om.

Observera att en äldre spårvagns största hastighet (inte nödvändigtvis tillåtna hastighet, väl att märka) bland annat ges av vilken hastighet motorn tål innan den varvar sönder, samt, mer uppenbart för förare (och passagerare), när bromsverkan blir för stor på första bromsläget.

(På kortslutningsbromsen är bromsverkan på respektive bromsläge mer eller mindre given av vagnens hastighet; på de vagnar jag kört av äldre modell så verkade första läget från 40->20 km/h, andra läget 20->15, tredje läget 15->10 och så vidare ned till 5 km/h då den elektriska bromsen i praktiken är verkningslös. Tar man ett bromsläge för lite har man i stort sett ingen bromsverkan, och tar man ett bromsläge för mycket gör vagnen en kraftig inbromsning och genererar dessutom kraftiga - kanske för kraftiga - strömmar genom motor och kablar; vid bromsning saknas säkringar i strömkretsen, om något brinner av är det troligen ett förkopplingsmotstånd eller, värre, en kabel.)

Finns tryckluftsbroms går det att använda denna för att minska till lämplig hastighet (förutsatt att det finns separat luftbromsreglage, vilket inte alls är givet).

SI
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Signautren gek har ju skrivit om hastigheter historiskt bl.a. här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... ängbybanan
På Ängbybanan och Fruängsbanan var sth 70 km/h. I Södertunneln var den 60 km/h. Jag har för mig att den var det även på Örbybanan.

I Göteborg är sth 60 km/h. Man har en ambition att höja till 70 på Angeredsbanan, men först måste luftledningen renoveras. Det projektet har pågått i flera somrar är väl inte riktigt klart ännu.

I Tyskland, som har förbundstäckande regler är 70 km/h högsta hastighet vid körning på sikt.

Vi körning på gatuspår är grundregeln i både Sverige och Tyskland att fordonstrafikens högsta tillåtna hastighet gäller även för spårvagnarna.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

På spårvägen, precis som på järnvägen, får man hålla isär banan största tillåtna hastighet och vagnarnas.

På Ängbybanan var sth 70 km/h för A24. De äldre vagnarna bör ha haft sth 50, fast jag är lite osäker på hur detta reglerades - det var kanske lite onödigt då de vid normal spänning "varvar ur" nånstans omkring 45 km/h...
På Örbybanan sägs sth ha varit 60 km/h, men även detta måste ha varit begränsat till vissa vagntyper.

Kistagrenen på Tvärbanan kommer att ha sth 50 på egen banvall på ungefär samma premisser som på Nockebybanan (huvudsignalreglering i skymda kurvor m m). Där den går i gatuspår eller på s k reserverat utrymme har jag ingen aning om vad sth kommer att bli, men om någon kan hitta en spårväg i Frankrike som har sth 70 i gatuspår så är allt möjligt ;-)
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

På Örbybanan fick det väl länge bara gå Örbyvagnar; dels var det krav på tryckluftsbroms och dels hade banan en högre linjespänning än övriga spårvägsnätet. På slutet gick det som bekant Ängbyvagnar (någon som vet om spänningen sänktes i samband med detta?), men det var bara sista åren.

Att döma av vad pappa berättat, var Juliaborg-Stureby en fartsträcka, där föraren enligt pappa kunde slå av motorn för att den bromsade i nedförsbacken. Det ska rutinmässigt ha gått i 90 km/timmen. Givetvis inte reglementsenligt, men...
På resten av linjen bör hastigheten varit beskedligare, eftersom linjen ingalunda gick på viadukter som dagens tunnelbana, utan hade plankorsningar med gatunätet vid flera av hållplatserna.

SI
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:---klipp---
Där den går i gatuspår eller på s k reserverat utrymme har jag ingen aning om vad sth kommer att bli, men om någon kan hitta en spårväg i Frankrike som har sth 70 i gatuspår så är allt möjligt ;-)
Nej nej!

I Frankrike går spårvagnarna så sakta att man kan gå av vid en hållplats, beställa en pastis och i relativt lugnt tempo dricka upp densamma och sen i maklig takt gå till nästa hållplats och hinna med samma vagn - s k 'promenadspårväg'!

Santé!

/TKO
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Principen är väl att Sth för spårvagnar i gatuspår inte är högre
,oftast samma men om påkallat, som för övrig trafik på gatan.

50 km/h som högst i Stockholms innerstad således.
X12

Inlägg av X12 »

Lagen ger ju dock tillåtelse att undanta spårvagn från gatans hastighetsgräns om det skyltas upp. Om vagnen går i gatan men på eget målat, eller på annat sätt separerat, utrymme så borde det väl inte innebära några större problem. T.ex. att tillåta 40km/h för spårvagnar genom Hammarby sjöstad trots att gatornas hastighet är 30.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Visst.

Frågan är bara hur bra det är när spårvagnen inte följer fordonstrafikens rytm....
Med reservation för tyckfel.
TKO

Inlägg av TKO »

2763 skrev:Visst.

Frågan är bara hur bra det är när spårvagnen inte följer fordonstrafikens rytm....
Jag skulle tro att det går rätt bra på Hammarby Allé!

/TKO
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Om det är en skröna eller inte får expertisen diskutera men jag har hört om en spårvagnsförare som på 1950-talet blev stoppad av polis efter att ha kört full rulle på strandvägen:
"-Trots att Du inte behöver hålla hastighetsbegränsningen så kan Du väl i alla fall hålla Dig i närheten av 50!"
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:
2763 skrev:Visst.

Jag skulle tro att det går rätt bra på Hammarby Allé!

/TKO
Spårvägen går inte tillsammans med bil, däremot med buss. Hela gatan är skyltad 30. Juridiskt skulle det gå att ha 50 i mitten, men det skulle kanske ställa till det med signalregleringrm att ha olika fastigheter. Det är det motiv jag har hört till att det är som det är.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Mitt minne - som inte är att lita på - säger att det inte är så många trafiksignaler. Och att där sådana finns är fullständig prioritering för kollektivtrafiken.
Men jag kan ha fel! Om det blir vackert väder i morgon kanske jag åker och tittar...

/TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Mitt minne - som inte är att lita på - säger att det inte är så många trafiksignaler. Och att där sådana finns är fullständig prioritering för kollektivtrafiken.
Men jag kan ha fel! Om det blir vackert väder i morgon kanske jag åker och tittar...

/TKO
Utöver signalanläggningarna för påkallande av särskild försiktighet, så finns det noll trafiksignaler i Hammarby sjöstad. Eller ja, det finns en kollektivtrafiksignal vid Mårtensdal som stoppar bussar och spårvagnar när man kör ut från vändspåret där, och så finns det en liten trafiksignalanläggning där bussarna lämnar bussgatan och kör in i vanliga körfältet.
Skriv svar