Ahh, jag åkte aldrig U3 i februari när jag var till Berlin senast.Diripsi skrev:U1 och U3 delar spår mellan Warschauer Strasse och Wittenbergplatz sedan 2018. Nåväl, Berlin och Stockholm har helt olika förutsättningar. Stockholm har en mycket tät stadskärna och glesare bebyggelse i förorterna och då passar det bra med ett system med förgreningar. Berlin är mer jämnt utspritt inom området som trafikeras av U-bahn.M224 skrev:Nej, U1 och U3 delar inte spår någonstans.
Status C30?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Status C30?
Re: Status C30?
Vi kan kanske avsluta den här berlindiskussionen med att konstatera att på sikt skall U3 bli en helt egen linje - med "Grossprofil" till och med!
När? Ingen som vet, ingen som vet...
/TKO
När? Ingen som vet, ingen som vet...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Status C30?
Det låter alldeles utmärkt.TKO skrev:Vi kan kanske avsluta den här berlindiskussionen med att konstatera att på sikt skall U3 bli en helt egen linje - med "Grossprofil" till och med!
När? Ingen som vet, ingen som vet...
/TKO

Re: Status C30?
Du är tydlig med att du tycker det är fel. Du kan tycka att det är negativt men om folk har möjlighet att välja kommer nog ett transportmedel som tar en från där man befinner sig till dit man ska vid den tid man vill åka på första plats. Sedan kommer verkligheten ikapp och man man tvingas välja kollektivtrafik av en eller flera anledningar. Detta ska dock inte förväxlas med att det är förstahandsvalet om man hade kunnat välja fritt.Hans Wibacke skrev:Du brukar påstå detta då och då här på forumet. För en gångs skull ska jag bemöta dina negativa påståenden. Du har HELT FEL! Hoppas jag var tydlig nog.BSB101 skrev:Kollektivtrafik har alltid varit något som folk väljer främst för att man inte har något annat alternativ. Detta gör att utföranden inte behöver bry sig så mycket om att erbjuda en bra komfort eller service. När sedan hälften betalas av allmänna medel sjunker ambitionen än mer.
Re: Status C30?
Den som har pengar har större valfrihet än den som är mer eller mindre tvungen att ta en hyresrätt som man blir tilldelad oavsett om den ligger i Årsta, Sollentuna eller Sigtuna.TKO skrev:Ungefär som Sollentuna, folk bor bara där för att dom inte har något alternativ...M224 skrev:Instämmer till 100%BSB101 skrev:Kollektivtrafik har alltid varit något som folk väljer främst för att man inte har något annat alternativ. Detta gör att utföranden inte behöver bry sig så mycket om att erbjuda en bra komfort eller service. När sedan hälften betalas av allmänna medel sjunker ambitionen än mer.
/TKO
Att förstahandsvalet för folk skulle vara att välja ett transportmedel som tar mig från en plats jag inte befinner mig på till en plats ditt jag inte ska på en tid jag inte kan påverka kan nog bara personer med visa ideologiska glasögon anse.
Re: Status C30?
Den som har pengar har större valfrihet än den som är mer eller mindre tvungen att ta en hyresrätt som man blir tilldelad oavsett om den ligger i Årsta, Sollentuna eller Sigtuna.TKO skrev:Ungefär som Sollentuna, folk bor bara där för att dom inte har något alternativ...M224 skrev:Instämmer till 100%BSB101 skrev:Kollektivtrafik har alltid varit något som folk väljer främst för att man inte har något annat alternativ. Detta gör att utföranden inte behöver bry sig så mycket om att erbjuda en bra komfort eller service. När sedan hälften betalas av allmänna medel sjunker ambitionen än mer.
/TKO
Att förstahandsvalet för folk skulle vara att välja ett transportmedel som tar mig från en plats jag inte befinner mig på till en plats ditt jag inte ska på en tid jag inte kan påverka kan nog bara personer med visa ideologiska glasögon anse.
Re: Status C30?
Nej förstahandsvalet är naturligtvis egen limousine med privatchaufför, alternativt helikopter. Men det är för de flesta inte möjligt...BSB101 skrev:---klipp---
Att förstahandsvalet för folk skulle vara att välja ett transportmedel som tar mig från en plats jag inte befinner mig på till en plats ditt jag inte ska på en tid jag inte kan påverka kan nog bara personer med visa ideologiska glasögon anse.
Om jag ska ta mej från min bostad på Hjälmarsvägen till city finns det flera andra tänkbara alternativ:
- Egen bil. Jag får då förmodligen gå ett par hundra meter till den plats där jag med viss möda funnit en plats att parkera. Hur lång tid resan tar kan jag inte styra, det kan ta 10 minuter, det kan ta 45 minuter. Väl framme får jag köra in och parkera i ett p-hus, och sen i de flesta fall gå en bra bit innan jag är framme.
- Taxi. Ja det är smidigt, fast även om jag förbeställer är det svårt att veta exakt när bilen dyker upp. Och jag kan inte heller här veta hur lång tid resan tar. Väl framme är det en kort bit att gå till mitt mål - i de flesta fall.
- Kollektivt. Jag har 10 meter till busshållplatsen, jag kan i stort sett vänta i mitt vardagsrum tills jag ser bussen och sen gå ut. Till Gullmarsplan tar det 5-6 minuter, där byter jag till tunnelbana. Drygt 20 minuter efter jag lämnat bostaden stiger jag av vid T-centralen eller Hötorget och går till mitt mål. Det kan ta längre tid, men variationen är mindre än för bilresor.
- Cykla. Inget dumt alternativ - om det inte regnar, snöar eller blåser halv storm. Dessutom krävs det ett visst mått av vansinne för att stångas med "Tour de Götgatan"... Här har jag kanske störst chans att själv styra restiden, jag kan promenadcykla och följa trafikreglerna, jag kan spurta som Eddy Merx och köra mot alla rödljus som finns. Väl framme kanske jag bör ta en dusch...
Av dessa alternativ ser jag ingen självklar vinnare, men för egen del tar jag bussen 99 gånger av 100.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Status C30?
Fast man får väl skilja på tvång och det val som görs. I Centrala regionen är ju ofta kollektivtrafik det bästa alternativet. Men det handlar ju också om vad man prioriterar att göra för sina pengar. Jag köper betydligt hellre en konsertbiljett än tankar bilen. Och även om jag har råd att göra både ock, tycker jag inte det är värt kostnaden för att sitta i köer. Däremot är det förstås så att det är mycket billigare för samhället att göra det dyrare att köra bil, än att förbättra kollektivtrafiken. Just för att folk väljer bort bilen om det kostar mer än det smakar.BSB101 skrev:Du är tydlig med att du tycker det är fel. Du kan tycka att det är negativt men om folk har möjlighet att välja kommer nog ett transportmedel som tar en från där man befinner sig till dit man ska vid den tid man vill åka på första plats. Sedan kommer verkligheten ikapp och man man tvingas välja kollektivtrafik av en eller flera anledningar. Detta ska dock inte förväxlas med att det är förstahandsvalet om man hade kunnat välja fritt.Hans Wibacke skrev:Du brukar påstå detta då och då här på forumet. För en gångs skull ska jag bemöta dina negativa påståenden. Du har HELT FEL! Hoppas jag var tydlig nog.BSB101 skrev:Kollektivtrafik har alltid varit något som folk väljer främst för att man inte har något annat alternativ. Detta gör att utföranden inte behöver bry sig så mycket om att erbjuda en bra komfort eller service. När sedan hälften betalas av allmänna medel sjunker ambitionen än mer.
Samtidigt finns ju politiska krav på att kundnöjdheten med kollektivtrafiken ska vara hög - vilket den ju också i huvudsak är och här har man ju lagt betydligt mer resurser på senare år.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Status C30?
Visst kan det finnas många bra skäl att köra eller åka bil. Men att tro att alla alltid skulle föredra det framför kollektivtrafik kräver nog "vissa ideologiska glasögon".BSB101 skrev: Att förstahandsvalet för folk skulle vara att välja ett transportmedel som tar mig från en plats jag inte befinner mig på till en plats ditt jag inte ska på en tid jag inte kan påverka kan nog bara personer med visa ideologiska glasögon anse.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Status C30?
Om jag ska till Stockholm så tar jag bilen till Alvesta. Därifrån tar jag tåget, och sedan åker jag kollektivt - eller går - vart jag än ska. Det är mycket bekvämare än att köra bil hela vägen och sedan hitta parkering på platsen jag hamnar på. Att jag tar bilen till Alvesta beror på att bussarna inte sällan och av någon anledning har väldigt snål passning till tågen - med motivation att "vi bryr oss inte om tågen, vi kör på vår tidtabell" enligt busschaufför.twr skrev:Visst kan det finnas många bra skäl att köra eller åka bil. Men att tro att alla alltid skulle föredra det framför kollektivtrafik kräver nog "vissa ideologiska glasögon".BSB101 skrev: Att förstahandsvalet för folk skulle vara att välja ett transportmedel som tar mig från en plats jag inte befinner mig på till en plats ditt jag inte ska på en tid jag inte kan påverka kan nog bara personer med visa ideologiska glasögon anse.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Status C30?
Bara du inte tar bilen till Avesta - då är det INGO som gäller.Kantorn skrev:Om jag ska till Stockholm så tar jag bilen till Alvesta. Därifrån tar jag tåget, och sedan åker jag kollektivt - eller går - vart jag än ska. Det är mycket bekvämare än att köra bil hela vägen och sedan hitta parkering på platsen jag hamnar på. Att jag tar bilen till Alvesta beror på att bussarna inte sällan och av någon anledning har väldigt snål passning till tågen - med motivation att "vi bryr oss inte om tågen, vi kör på vår tidtabell" enligt busschaufför.twr skrev:Visst kan det finnas många bra skäl att köra eller åka bil. Men att tro att alla alltid skulle föredra det framför kollektivtrafik kräver nog "vissa ideologiska glasögon".BSB101 skrev: Att förstahandsvalet för folk skulle vara att välja ett transportmedel som tar mig från en plats jag inte befinner mig på till en plats ditt jag inte ska på en tid jag inte kan påverka kan nog bara personer med visa ideologiska glasögon anse.
Sorry kunde inte låta bli

Eftersom det gäller C30 ska jag inte spåra ur mera.
Det har ju snackats om Berlin där man kör med nya tåg med genomgång i hela tåget både gross- und kleinprofil.
Re: Status C30?
Helt klart och därför tror jag det inte. Åsikten jag har och står för är att ett transportmedel som tar mig från en plats jag inte befinner mig på till en plats jag inte ska vid en tidpunkt jag inte kan bestämma själv inte kommer vara ett förstahandsval. Verkligheten gör dock att många inte har något annat val.twr skrev:Visst kan det finnas många bra skäl att köra eller åka bil. Men att tro att alla alltid skulle föredra det framför kollektivtrafik kräver nog "vissa ideologiska glasögon".BSB101 skrev: Att förstahandsvalet för folk skulle vara att välja ett transportmedel som tar mig från en plats jag inte befinner mig på till en plats ditt jag inte ska på en tid jag inte kan påverka kan nog bara personer med visa ideologiska glasögon anse.
Någon annan tog upp cykel, det fungerar utmärkt att cykla i både regn och snö, vilket ökningen av antalet vintercyklister bland annat visar. Snö brukar även ha en viss effekt på punktligheten i kollektivtrafiken och även biltrafiken. Vid det första "överraskande" snöfallet varje säsong föredrar i alla fall jag cykel före både bil och kollektivtrafik då det gör att jag kan förutse när jag kommer fram till mitt mål.
Re: Status C30?
Jag anmäler avvikande uppfattning:
Jag tycker inte det går att cykla i vinterväder. Jag inser att det finns dom som tycker det går finfint, men det räcker med att räkna cyklistpassager på Götgatan en februaridag med -5 och en nordan som trycker snön mot näsan och jämföra med en julimorgon!
Nog om detta kanske?
/TKO
Jag tycker inte det går att cykla i vinterväder. Jag inser att det finns dom som tycker det går finfint, men det räcker med att räkna cyklistpassager på Götgatan en februaridag med -5 och en nordan som trycker snön mot näsan och jämföra med en julimorgon!
Nog om detta kanske?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Status C30?
Tyvärr går det inte att skapa en tråd om C30, varken här eller någon annanstans förens någon börjar beklaga sig över att Stockholm ska få vagnar med färre stolar. Ett koncept som är i klar majoritet bland världens Metro-system. Och i fallet C30 är det ju inte ens 100% längsgående stolsplacering utan en blandning. Ändå går folk i taket. C30 är vad C20 skulle varit, de skulle aldrig tagit bort tre dörrpar på C20 samt beställt dem med sittgrupper om fyra med en smal gång som folk inte kan gå igenom om tåget är halvfullt. Inte undra på att resenärerna fastnar ivestibulerna. Ser verkligen fram emot när alla C20 är ombyggda och C30 är i trafik.
Re: Status C30?
I en annan tråd nämndes följande:
Skulle 7,5-minuterstrafik med C30 erbjuda tillräckligt god standard på Mörbylinjen?Lars_L skrev:I princip är jag ju för att man snarare borde ha 7,5-minuterstrafik på tunnelbanan under mellantrafiken (och måste väl ha med C30 på röda för att kunna erbjuda sittplats enligt Riplan).
Re: Status C30?
Inte vet jag, jag brukar gå till fots när jag ska till Freskati. Men jag tror att det skulle bli konstigt med 7 1/2-minuterstrafik på mörbybanan och 10-minuterstrafik på ropstensgrenen. I så fall tror jag mer på 6-7-7-trafik på 14 och 10-minuters på 13. Med lite signaltekniska förbättringar i Mörby bör det vara möjligt att fördubbla denna turtäthet i rusningen om det är där skon klämmer...Enceladus skrev:I en annan tråd nämndes följande:
Skulle 7,5-minuterstrafik med C30 erbjuda tillräckligt god standard på Mörbylinjen?Lars_L skrev:I princip är jag ju för att man snarare borde ha 7,5-minuterstrafik på tunnelbanan under mellantrafiken (och måste väl ha med C30 på röda för att kunna erbjuda sittplats enligt Riplan).
Re: Status C30?
Din anmälan är mottagen och registrerad samt avförd från vidare behandling. Ingen har påstått att X passar alla och alltid även om visa ideologier eftersträvar detta.TKO skrev:Jag anmäler avvikande uppfattning:
Bara för att en sak finns på många ställen betyder inte att det är bra eller något eftersträvansvärt. Vill vi att kollektivtrafiken ska sträva efter att transportera maximalt med människor per tidsenhet eller vill vi erbjuda en uns av bekvämlighet? Att få stå upp på sina dagliga pendelresor kommer inte få folk som har ett val att välja kollektivtrafiken.M224 skrev:Tyvärr går det inte att skapa en tråd om C30, varken här eller någon annanstans förens någon börjar beklaga sig över att Stockholm ska få vagnar med färre stolar. Ett koncept som är i klar majoritet bland världens Metro-system.
Re: Status C30?
Vad är ditt alternativ då? Tågen går knökfulla som det är redan nu. Tror du inte att folk står upp redan nu? Det händer att jag får stå redan från Hägerstensåsen ut mot Tekniska höskolan och Universitetet.BSB101 skrev:Din anmälan är mottagen och registrerad samt avförd från vidare behandling. Ingen har påstått att X passar alla och alltid även om visa ideologier eftersträvar detta.TKO skrev:Jag anmäler avvikande uppfattning:
Bara för att en sak finns på många ställen betyder inte att det är bra eller något eftersträvansvärt. Vill vi att kollektivtrafiken ska sträva efter att transportera maximalt med människor per tidsenhet eller vill vi erbjuda en uns av bekvämlighet? Att få stå upp på sina dagliga pendelresor kommer inte få folk som har ett val att välja kollektivtrafiken.M224 skrev:Tyvärr går det inte att skapa en tråd om C30, varken här eller någon annanstans förens någon börjar beklaga sig över att Stockholm ska få vagnar med färre stolar. Ett koncept som är i klar majoritet bland världens Metro-system.
Senast redigerad av M224 den fredag 27 september 2019 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Status C30?
Frågan är då hur viktiga just "folk som har ett val" är för kollektivtrafikens utveckling? Om pendeltågen går fullsatta så är det ju väldigt många människor som transporteras, även om "folk som har ett val" väljer att färdas på ett annat sätt. Och många skulle nog tycka att det är viktigare att kollektivtrafiken har en hög beläggningsgrad än att just de som har ett val väljer kollektivtrafiken. Men det är inte säkert att de har rätt!BSB101 skrev:Bara för att en sak finns på många ställen betyder inte att det är bra eller något eftersträvansvärt. Vill vi att kollektivtrafiken ska sträva efter att transportera maximalt med människor per tidsenhet eller vill vi erbjuda en uns av bekvämlighet? Att få stå upp på sina dagliga pendelresor kommer inte få folk som har ett val att välja kollektivtrafiken.
Re: Status C30?
Inte ett jäkla dugg.daniel_s skrev:Frågan är då hur viktiga just "folk som har ett val" är för kollektivtrafikens utveckling?BSB101 skrev:Bara för att en sak finns på många ställen betyder inte att det är bra eller något eftersträvansvärt. Vill vi att kollektivtrafiken ska sträva efter att transportera maximalt med människor per tidsenhet eller vill vi erbjuda en uns av bekvämlighet? Att få stå upp på sina dagliga pendelresor kommer inte få folk som har ett val att välja kollektivtrafiken.